KE chce powstania unijnego giganta w produkcji baterii

KE chce powstania unijnego giganta w produkcji baterii
Komisarz UE ds. unii energetycznej Maros Sefcovic
REKLAMA

W tym tygodniu w Brukseli odbędzie się spotkanie z udziałem przedstawicieli czołowych europejskich koncernów, które mogą uczestniczyć w budowie unijnego konsorcjum mającego rzucić wyzywanie największym producentom baterii z Azji czy USA.

Unijny komisarz Maros Sefcovic zaprosił na spotkanie do Brukseli m.in. przedstawicieli koncernów BASF i BMW, aby przedyskutować perspektywę budowy unijnego potentata w produkcji baterii. 

Komisja Europejska obiecała przeznaczyć na rozwój europejskiej technologii baterii, które znajdą zastosowanie w samochodach elektrycznych czy stacjonarnych magazynach energii, w sumie 2,2 mld euro.

– Komisja Europejska postrzega produkcję baterii na poziomie Unii Europejskiej jako strategiczny cel i jest przekonana, że kluczowe decyzje biznesowe w sprawie produkcji baterii muszą zostać podjęta szybko – Bloomberg cytuje rzeczniczkę dyrekcji ds. klimatu i energii w Komisji Europejskiej, Annę-Kaisę Itkonen.

Bruksela podkreśla, że budowa unijnego giganta w produkcji baterii będzie wymagać współpracy europejskich firm w całym łańcuchu dostaw.

Propozycje Brukseli spotkały się z przychylnym stanowiskiem niemieckiego rządu.

To dobre i ważne, że Komisja w końcu zajęła się kwestią produkcji baterii na poziomie unijnym. Potrzebujemy europejskiej niezależności w kluczowych technologiach, a baterie to jeden z najważniejszych czynników, które robią różnicę w elektrycznej motoryzacij – „Financial Times” cytuje niemiecką minister gospodarki i energii Beate Baron.

Na razie własne działania w sprawie uruchomienia produkcji baterii podjęły m.in. BMW, Daimler, Volkswagen czy ThyssenKrupp AG, jednak nie są to działania skoordynowane. Włączeniu się niemieckich potentatów motoryzacyjnych w urzeczywistnienie pomysłów Komisji może sprzyjać afera z silnikami diesla. Obciążeni nią producenci aut muszą pracować na zmianę swojego wizerunku, a podjęcie działań w kierunku niskoemisyjnego transportu może być dodatkową kartą przetargową w negocjacjach z KE.

Póki co baterie do pierwszych produkowanych na Starym Kontynencie samochodów elektrycznych dostarczają takie firmy jak Panasonic, LG Chem czy Samsung. Potentaci z Azji zresztą już budują w Europie swoje fabryki baterii – Samsung pod Budapesztem, a LG Chem pod Wrocławiem.

W Stanach Zjednoczonych z potentatami z Azji chce rywalizować Elon Musk, którego Tesla uruchamia w Nevadzie ogromną fabrykę baterii.

W Europie realizowane są przynajmniej dwa projekty europejskiej „Gigafactory”. Jeden forsuje, we współpracy z ABB, były dyrektor w Tesli, Peter Carlsson. Szwed chce uruchomić w swoim ojczystym kraju fabrykę baterii, która ma produkować w roku 2023 baterie o pojemności 32 GWh, czyli mniej więcej tyle, ile Tesla ma wytwarzać w swojej fabryce w Nevadzie.

W ramach podobnego projektu produkcję baterii mają rozpocząć za kilka lat także Niemcy, w ramach utworzonego zaledwie w maju br. konsorcjum TerraE, które jest współfinansowane przez niemiecki rząd.

Zarejestrowaną we Frankfurcie nad Menem firmę tworzą m.in. czołowy europejski producent baterii BMZ Holding i dr Ulrich Ehmes – były CEO szwajcarskiego producenta baterii Leclanché SA, a pracami konsorcjum kieruje Holger Gritzka, b. menedżer Thyssenkrupp System Engineering.

Produkcja pierwszych baterii w fabryce TerraE ma ruszyć pod koniec 2019 r. Do roku 2028 TerraE zamierza uruchomić w dwóch lokalizacjach, których jeszcze nie wybrano, produkcję w skali roku baterii o łącznej pojemności 34 GWh.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (6)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
MojaPV |
Jak zabierają się za to EuroUrzędasy to skończy się jak SolarWorld - można być tego pewnym.
alladyn-solar-batt |
do MojaPV: to możliwe - jest coś w tym co mówisz. NIe mniej dalece istotniejsze jest to czego NIE powiadziałeś - jednak biorąc pod uwagę treść artykułu należy to jednoznacznie wskazać. Komiska Europejska już raz SPONSOROWAŁA Niemieckie firmy od PV w ich statutowej działalności ustanawiając w odpowiedzi na lobbing SolarWorld cła zaporopwe na import paneli i ogniw PV do Unii Europejskiej na czym zyskali niemieccy przedsiebiorcy wytwarzający takie panele - stracili odbiorcy takich wyrobów czyli nabywcy PV w Europie płacąc wyższe ceny. W artykule czytamy de facto o planach ponownego dotowania/sponsorowania niemieckich (o zgrozo) potentatów finansowych tj. BMW, Daimler, Volkswagen czy ThyssenKrupp AG oraz BMZ Holding ale dla zachowania ,,równej konkurencji'' KE nie planuje wsparcia tą kwotą np. wlasciieli fabryki baterii pod Wrocławiem, bowiem NIE są to Niemcy. Wyżej wymienieni niemieccy przemysłowcy prowadzili politykę produkcyjnejj pychy w poczuciu ,,potęgi'' niemieckiego przemyslu motoryzacyjnego charakterystyczną dla Niemców w wyniku czego przez dwie dekady lekceważyli rozwój samochodu elektrycznego na świecie i podążająy za tym rozwojem skok technologiczny w masowości wytwarzania akumulatorów. Co więcej- Daimler czynnie hamował w Europie produkcję elektrycznych samochodów ,,zakręajęc'' projekt Swatch.Dziś oto po aferze Niemców=oszustów z Volkswagen Group z fałszowaniem wyniku spalania ich diesli (tutaj powiedzmy szczerze, że Daimler robil to samo tylko mając lepsze koneksje w KE dogadał się z politykami i afera w sprawie fałszowania przez Daimlera wyników spalania nie nabrała takiego politycznego rozgłosu) gdy ci niemiecy oszuści mają problem ze zbytem swyh diesli do USA, a równocześnie są z ręką w nocniku jeśli chodzi o możliwość masowej produkcji samochodu elektrycznego z uwagi na nie wybudowanie własnych fabryk baterii-siegają do sponsora tj. po kasę od Komisji Europejskiej, która bezczelną dotację dla najbogatszych w Europie usiłuje ubierać w szaty wydatków na ,,koordynację''. Zastanówmy się dlaczego KE owej koordynacji nie wszczynała w 2013 roku gdy Niemiecki rząd rozpoczynał program dopłat do niemieckich domowych magazynów energii? Odpowiedź na tak zadane pytanie jest prosta - w tamtym czasie nie wybuchła afera Niemców=oszustów z najbogatszych przemysłowo produkujących samochody z dieslem koncernów europejskich ktorzy korumpują KE zatem nie wydawało się potrzeby ,,czynienia wydatków na koordynowanie produkcji baterii''. W 2013 poza Daimlerem nikt z Niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego w 2013 roku NIE ZAMIERZAŁ produkować domowych magazynów energii, zaś Daimler plany takie snuł na b. odległą przyszłość. @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ Kiedy KE mówi o dyslokacji ,,uchodźców'' to podnosi tutaj pojęcie braku solidarności gdy Polska odmawia przyjęcia niezydentyfikowanej masy ludzkiej- niezydentyfikowanej po tym jak Angela Merkel jednoosobową decyzją nacisnęła przycisk i wyłączyła prawne skutki Układu z Schoengen gdy dla politycznych celów było jej to wygodnie. Jednakże gdy planuje się obecnie podanie kroplówki z kasy KE dla obfajdanych kupą niemieckich przedsiębiorców motoryzacyjnych (przypomnę 60% produkcji Niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego sprzedawało się do afery w USA), to dotacja na ,koordynację'' za 2.2 mld Euro dla WYŁACZNIE niemickiego przemysłu - jest jawną bezczelnością za którą pomysłodawcy winni z KE wylecieć z hukiem i to z wilczymi biletami. @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ Co więcej- odwrotnie - to koncerny takie jak BMW, Daimler, Volkswagen czy ThyssenKrupp AG winny zrzucić się z własnej kasy na taką ,,koordynację'' o ile organ unijny dostrzega bezład w ich indywidualnych działaniach w sprawie budowy europejskiego podmiotu masowo produkującego baterie. Mówmy o tym otwarcie mówmy o tym jak jest. @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ Tutejsi czytelnicy wiedzą znakomicie jak mocno jestem za (nie przeciw) rozwojem magazynowania energii, domowych i sieciowych magazynów enerii, samochodu elektrycznego i elektromobilności. Nie mniej - bezczelne sponsorowanie podupadłego na finansach Niemieckiego sektora motoryzacyjnego przez służalczych funkcjonariuszy w KE wymaga stanowczgo NIE! To musi być jasno powiedziane. Niech się Niemcy nie panoszą (nadal) w KE bo Polexit zobaczycie szybiej niż świnia dojrzy gwiazdy. Robiliście Waszymi samochodami cały świat w bambuko. Ludzie Wam wierzyli. Teraz posunęliście się o jeden ,,most za daleko''.-
ElektrowniaPV |
@Alladyn 100% racji
sławomir |
e tam na wunglu sie nie znajom
Grupa Jurgena |
grupa Jurgena | 2017-10-13 18:35:28 USA wycofają się z Clean Power Plan. "Koniec wojny z węglem", Grupa Jurgena nikt nie powinien się martwic ze USA wycofuje się dzisiaj wielkim hukiem. Mamy 100 % pewności ze jutro ich przemysł przyłączy się do reszty świata i przyjmie nowa technologie wytwarzanie energii która zaleje cały świat radykalnie obniży CO2 . Zacznie się od produkcji samochodów elektrycznych już nie oparte na baterii lecz na nowej technologij. To będzie największy huragan na ziemi od 100 lat silą wiatru Bedze tak potężna ( nowa technologia wytwarzania Energi tak bardzo taniej i ekologicznej ) . Nazwaliśmy ten huragan Tesla, na pamiątkę jego prac które nie dokończył. Wielkie dzięki należą się Elon Musk za prace nad samochodem elektrycznym na baterie, Przykro nam ale huragan Tesla powieje przez pańską Firmę szczególnie powieje przez hale produkcji baterii , przez biura głównego księgowego. Zależy nam żeby Fabryka tesli przetrzymała ten silny powiew świeżej energii i udziałowców Tesli. Dotyczy tez reszty świata, chodzi o już poniesione koszty nowych produktów związane energia odnawialna. Niektórzy nieźle wydawali pieniądze na różne projekty. Gdy wprowadzano roboty przemysłowe wszyscy marzyliśmy o taniej produkcji o taniej przyszłości tanich samochodach własnych domkach o taniej energii stabilnej pracy dla wszystkich a dziś ???!!! . będzie przy tym huraganie wiele wiele do zrobić na lepsze , Musimy wybierać czy chcemy gospodarki która chce coraz więcej i więcej napełniać niektórym pieniędzy czy stabilnej gospodarki pozwalając godziwie iść przez życie.Jakie zmiany ; magazyny energii domowe wprowadzenie rozproszonej energii na świecie samochody elektryczne o niesamowitym zasięgu. CO można dodać, huragan o nazwie Tesli przyniesie tania energie tak potrzeby nam i w ograniczeniu na ziemi C02 i lepszym klimacie. Powstanie jego centrum to środkowe Niemcy stad będzie nabierał siły i wiał rożne kierunki na ziemi
Grupa Jurgena |
Grupa Jurgena nie do wiary Komisja Europejska postrzega produkcję baterii na poziomie Unii Europejskiej jako strategiczny cel czy to pomoże uratować klimat obniżyć C02 do roku 2050 . Czy ktoś sprawdził jakie szkody wyrządzi klimatowi. czy wszyscy już zrezygnowali marzeń o ochronie klimatu, skąd wszyscy jesteście pewni ze bateria to lekarstwo na samochody elektryczne, jeśli jutro ktoś ogłosi nową technologie energetyczna bardzo tanią i ekologiczna, jeśli pójdziemy w tym kierunku dalej czym zasilimy miliard samochodów elektrycznych.Czy wszyscy w EU jesteście zaślepieni.Jak można już tyle pracy pozamiatać pod dywan.

Giełda OZE

Enercon E-40/6.6.44

1 x Enercon E-40/6.6.44 -- Rok produkcji 2002 -- Wysokość wieży : 65 m -- Rotor : czytaj dalej...

CANADIAN SOLAR CS-3K280P innowacyjne moduły 280W poly

Przyjmujemy zamówienia na duże dostawy (1MW) w IQ 2018 r. innowacyjnych modułów polikrystalicznych ( czytaj dalej...

Panele BAUER 265W, cena 0,39E/Wp, okazja!

Witam, Oferta sprzedaży paneli produkcji niemieckiej firmy BAUER. Moc 265W. Polikrystaliczne. Okazy czytaj dalej...

Na sprzedaż - polska dystrybucja - Q Cells, Ja Solar

Do natychmiastowego odbioru. Wysokie stany magazynowe!!! Darmowy odbiór w 75 oddziałach Grodno S.A. czytaj dalej...