Niemcy szukają lokalizacji na swoją Gigafactory

Niemcy szukają lokalizacji na swoją Gigafactory
Angela Merkel z wizytą w fabryce baterii w Kamenz. Fot. Daimler
REKLAMA

Niemiecki przemysł chce dorównać Tesli, która w Nevadzie buduje największą na świecie fabrykę baterii do samochodów elektrycznych i magazynów energii. Skutkiem rosnącej rywalizacji na rynku producentów baterii powinny być niższe koszty magazynowania energii.

Amerykańska Gigafactory oficjalnie rozpoczęła produkcję baterii na początku tego roku. W Gigafactory pracowało wówczas około 3 tys. osób, a budowa została sfinalizowana w ok. 1/3. Gigafactory będzie jednym z największych budynków na świecie, w dodatku zasilanym w dużej mierze dzięki znajdującym się na dachu panelom fotowoltaicznym. W ciągu 3-4 lat fabryka ma zatrudniać do 10 tys. ludzi.

W tym czasie Tesla chce produkować w skali roku baterie o pojemności 35 GWh. To tyle, ile wyprodukowano na całym świecie w 2014 r. Musk zapewnia zresztą, że zdolność produkcji Gigafactory można w razie potrzeby podnieść do 150 GWh w skali roku.

Niemiecka firma TerraE Holding GmbH zapowiedziała w maju br. uruchomienie podobnej, ogromnej fabryki, która ma produkować baterie litowo-jonowe o pojemości 34 GWh.

Wkrótce zostanie wybrana jej lokalizacja. Jak podaje Bloomberg, w grze ma być pięć lokalizacji, nie tylko w Niemczech, ale również w krajach sąsiednich.

Zarejestrowaną we Frankfurcie nad Menem firmę tworzą m.in. czołowy europejski producent baterii BMZ Holding i dr Ulrich Ehmes, były CEO szwajcarskiego producenta baterii Leclanché SA, a kieruje nią, pełniący funkcję CEO, Holger Gritzka, b. menedżer w Thyssenkrupp System Engineering, któremu udało się dotąd zebrać konsorcjum składające się w sumie 17 niemieckich firm, których nazwy nie są jednak na razie upubliczniane.

Gritzka na działalność TerraE Holding pozyskał także federalne fundusze – na razie 5,2 mln euro. Twórcy firmy zakładają, że do zrealizowania planów produkcji baterii o pojemności 34 GWh potrzebne będą fundusze rzędu miliarda euro.  

Budowa niemieckiej Gigafactory miałaby ruszyć w 2019 r., a swoją docelową zdolność produkcyjną, podawane 34 GWh, ma osiągnąć jednak dopiero w roku 2028.

Póki co swoją fabrykę baterii rozbudowuje w Niemczech, kosztem 500 mln euro, koncern motoryzacyjny Daimler.

Bloomberg New Energy Finance zakłada, że produkcja baterii litowo-jonowych podwoi się, w stosunku do obecnego poziomu sięgającego 103 GWh, już pod koniec obecnej dekady.

Na razie liderami tego rynku są firmy z Azji – m.in. LG Chem, które swoją europejską fabrykę baterii buduje pod Wrocławiem, a także Samsung, który prowadzi podobną inwestycję koło Budapesztu. 

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (5)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Prawda |
Budowa niemieckiej Gigafactory miałaby ruszyć w 2019 r - o dobre 3 lata za późno, Niemcy przespali nową technologię zatem VW / Mercedes / BMW & co - skończą jak KODAK i NOKIA :)
As |
Gdyby tak było jek mówisz to Tesla nie przynosiłaby co miesiąc ogromnych strat, te firmy co miesiąc ogromnych zysków a sprzdaż elekrtyków w europie szłaby miesięcznie w miliony, a sprzedaje się ich parę tycięcy miesięcznie z tendencją spadkową Nawet wysokie dopłaty nic nie pomogły
alladyn-solar-batt |
Do AS: biznes niemieckich firm motoryzacyjnych i przynoszone zyski to wynik zmowy i serii oszustw w których stworzenie i ukrycie poszło miliony EU....Sfałszowane dane o spalaniu -bez fałszowania-natychmist zatrzymałby sprzedaż bowiem gro produktów to diesle, które montowane są nie tylko w niemieckich autach.Jest słuszna oceną , że Niemcy przespali ten biznes licząc na skuteczność fałszowania w latach przyszłych. Oczywiście skala kapitału i pomocy jaką po cichu dostaną od niemieckiego rządu wytwórcy samochodów by przetrwać tąpnięcie po aferze-jest powalająca-zatem po latach się odbiją.
alladyn-solar-batt |
Do As: Tesla jest w okresie inwestycyjnym zapowiedzianym uprzednio na lata.Musk słusznie i trafnie zauważył, że kluczem jest produkcja tanich pakietów akumulatorów.Produkcja Tesli 3 na tanich pakietach wygeneruje zyski-do czego Niemcom jeszcze daleko.
MojaPV |
@alladyn-solar-batt Musk zapowiadał już lata temu, że Tesla będzie rentowna najpierw w połowie 2015, potem w 2016 itd. Gdy w tym roku wycofano subsydia dla elektryków w Hong Kong sprzedaż Tesli spadła do zera. W Danii o około 2/3.

Giełda OZE

Montaż farmy PV - NIEMCY

Potrzebuje 12 osob do montazu konstrukcji PV na gruncie - Niemcy, okolice Szczecina. Rozliczenie za czytaj dalej...

Projekty budowlane biogzowni

Projekty budowlane biogazowni. Od opracowania koncepcji technologicznej poprzez uzyskanie decyzji śr czytaj dalej...

Dokumentacja Prosument II

Wykonuję dokumentację techniczną systemów fotowoltaicznych do programu Prosument II. Krótkie termi czytaj dalej...

Sprzedam projekt PV z wygraną aukcją i możliwą dotacją.

Sprzedamy Sp. z o.o. z projektem PV o mocy 0,54 MW z wygraną aukcją oraz z możliwą dotacją - obecn czytaj dalej...