ME proponuje preferencje dla magazynów energii i instalacji zarządzania popytem

ME proponuje preferencje dla magazynów energii i instalacji zarządzania popytem
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Zaprezentowany przez Ministerstwo Energii projekt ustawy o elektromobliności i paliwach alternatywnych zawiera obok regulacji dotyczących budowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych i użytkowania takich pojazdów również regulacje istotne dla powstającego w naszym kraju rynku magazynowania energii, a także mechanizmów zarządzania popytem.

Ministerstwo Energii w przedstawionym projekcie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych proponuje zwolnienie z obowiązku posiadania koncesji dla instalacji magazynowania energii o mocy do 1 MW, a także przyjmuje, że „energia dostarczona do takiego magazynu nie stanowi energii dostarczonej do odbiorcy końcowego, co wiązałoby się m.in. z obciążeniami publicznoprawnymi”.

Zgodnie z obowiązującą w Polsce definicją magazynów energii, którą przyjęto wraz z ostatnią nowelizacją ustawy o odnawialnych źródłach energii, tym terminem określa się „wyodrębnione urządzenie lub zespół urządzeń służących do przechowywania energii w dowolnej postaci, niepowodujących emisji będących obciążeniem dla środowiska, w sposób pozwalający co najmniej na jej częściowe odzyskanie”.

REKLAMA

Co ciekawe, ustawa o elektromobilności ma wprowadzić również do obowiązującego w Polsce porządku prawnego zagadnienia związane z zarządzaniem popytem na energię, czyli tzw. demand-side response (DSR), przez implementowanie definicji instalacji zarządzania popytem.

Tym terminem ma być określana „instalacja odbiorcy końcowego, której urządzenia umożliwiają zmianę profilu poboru energii elektrycznej na żądanie operatora systemu dystrybucyjnego, operatora systemu przesyłowego lub operatora systemu połączonego, na którą może składać się w szczególności magazyn energii, instalacja wytwórcza niewspółpracująca bezpośrednio z siecią lub punkt ładowania”.

REKLAMA

Instalacje zarządzania popytem mają umożliwić nie tylko odbiór energii elektrycznej, ale również dać możliwość oddawania energii do sieci.

Wprowadzenie definicji instalacji zarządzania popytem, jako pkt. 11i art. 3 Prawa energetycznego, ma dać możliwość wykorzystania takich instalacji – jak podkreśla ME, w szczególności magazynów energii elektrycznej bądź punktów ładowania – do bilansowania systemów elektroenergetycznych.

Projekt ustawy o elektromobilności przewiduje możliwość przyznania określonych korzyści przyłączanym do sieci instalacjom zarządzania popytem, w tym inteligentnym punktom ładowania. Ministerstwo Energii zaznacza, że jednym z celów magazynowania energii jest bilansowanie systemów dystrybucyjnych, a zaproponowane regulacje mają zobowiązać operatorów systemu dystrybucyjnego, realizujących zadania z zakresu bilansowania, do dokonywania w pierwszej kolejności zakupu energii elektrycznej z instalacji zarządzania popytem.

ME zaznacza, że zrezygnowało z podania w projekcie ustawy o elektromobilności dokładnych parametrów, jakie muszą spełniać tego rodzaju instalacje „gdyż zależeć będą one od standardów przyjętych przez operatorów technologii, jak i uwarunkowań lokalnych”. Te wymagania ma określać instrukcja ruchu opracowana przez właściwych operatorów, którą następnie zatwierdzi Urząd Regulacji Energetyki.

Obecnie regulacje zaproponowane przez Ministerstwo Energii w projekcie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych podlegają konsultacjom. ME zakłada, że ustawa wejdzie w życie na przełomie 2017 i 2018 r.

red. gramwzielone.pl