Szwedzka odpowiedź na magazyn energii Tesli

Szwedzka odpowiedź na magazyn energii Tesli
Northvolt

Northvolt, firma założona przez byłego dyrektora Tesli, ma ambicje, aby stać się jednym z największych na świecie dostawców baterii do samochodów elektrycznych. Teraz zaprezentowała własny stacjonarny magazyn energii. Jego wprowadzeniem na rynek ma się zająć Vattenfall, który zapowiada oferowanie urządzenia w ramach usługi „power-as-a-service”.

O Northvolt zrobiło się w ostatnich latach głośno, gdy w szwedzką firmę inwestowali kolejni potentaci europejskiego przemysłu.

Firma, która została utworzona przez b. dyrektora w Tesli Petera Carlssona zaledwie w 2016 roku, już zebrała fundusze od ABB, InnoEnergy, Scanii, Vattenfall, BMW, Volkswagea, Siemensa czy duńskiego producenta wiatraków Vestas.

REKLAMA

Inicjatywa Northvolt wpisuje się w promowany przez Komisję Europejską unijny projekt o nazwie European Battery Alliance, którego celem jest budowa w Unii Europejskiej przemysłu produkującego baterie dla samochodów elektrycznych i stacjonarnych magazynów energii.

Stąd Szwedzi mogą liczyć na wsparcie finansowe ze strony unijnych instytucji. Northvolt uzyskał już od Europejskiego Banku Inwestycyjnego preferencyjną pożyczkę do 52,2 mln euro na uruchomienie pilotażowej linii produkcyjnej mającej potwierdzić zdolność do efektywnej produkcji baterii litowo-jonowych, która zostanie następnie przeniesiona na dużo większą skalę.

Pilotażowa linia produkcyjna powstała w szwedzkim mieście Västerås. Natomiast w innej lokalizacji, w Skellefteå, miała rozpocząć się budowa wielkiej fabryki, w której docelowo będą produkowane w skali roku baterie o pojemności 32 GWh, co byłoby porównywalne do docelowej produkcji w uruchamianej w Nevadzie przez Elona Muska tzw. Gigafactory. Przy produkcji baterii w fabryce w Skellefteå, która ma wejść na pełne obroty za kilka lat, pracę ma znaleźć 2000-2500 osób.

W 2018 roku Northvolt otworzył swój polski oddział z siedzibą w Gdańsku, gdzie początkowo ma zatrudniać około 100 pracowników zajmujących się składaniem baterii.

Northvolt informował wówczas, że początkowo w Gdańsku będzie składać do 10 tys. modułów baterii rocznie. Osiągnięcie pełnych mocy przerobowych w polskim zakładzie ma nastąpić w roku 2021.

REKLAMA

Teraz firma Petera Carlssona ogłosiła wprowadzenie na rynek stacjonarnego, modularnego magazynu energii złożonego z baterii litowo-jonowych, który został opracowany wraz ze szwedzkim koncernem energetycznym Vattenfall.

Vattenfall ma odpowiadać ponadto za certyfikację urządzenia o nazwie Voltpack Mobile System i zajmie się jego wprowadzeniem na rynek.

Szwedzka grupa energetyczna chce go oferować w ramach usługi określonej jako power-as-a-service, wynajmując go klientom potrzebującym backupu lub zasilania w miejscach, w których brakuje dostępu do energii z sieci elektroenergetycznej lub ten dostęp jest niewystarczający.

Twórcy urządzenia wymieniają, jako potencjalne zastosowania, mikrosieci, wsparcie słabszych sieci energetycznych, wspomaganie ładowarek samochodów elektrycznych, a także dostarczanie usług sieciowych.

Jednostkowa moc i pojemność urządzenia ma być istotnie mniejsza od parametrów kontenerowych rozwiązań zapewniających gromadzenie energii w aplikacjach przemysłoywych, wykorzystywanych np. w celu świadczenia usług siecowych, i można ją bardziej porównać do pierwszej generacji Powerpacków Tesli.

Pojedyncza jednostka Voltpack Mobile System ma posiadać moc 250 kW i pojemność 245 kWh. Pojedyncze jednostki będzie można połączyć, osiągając maksymalną pojemność 1225 kWh. Urządzenie ma zawierać wbudowany falownik.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.