Audi uruchomiło magazyn energii

Audi uruchomiło magazyn energii
Audi

Audi uruchomił w Berlinie magazyn energii składający się ze zużytych akumulatorów litowo-jonowych wykorzystywanych wcześniej w pojazdach testujących różne scenariusze interakcji pomiędzy samochodami elektrycznymi a siecią energetyczną.

Do roku 2025 co trzecie nowo sprzedane Audi ma być wyposażone w napęd elektryczny. Do połowy następnej dekady niemiecki koncern ma zaoferować 30 zelektryfikowanych modeli.

Jak jednocześnie zwraca uwagę Audi, wraz ze wzrostem liczby modeli elektrycznych, rośnie też ilość mobilnych jednostek magazynowania energii. Wiąże się to z ogromnym potencjałem, pod warunkiem, że ich pojemność zostanie odpowiednio wykorzystana. Stąd ważne jest zagadnienie integracji pojazdów elektrycznych z energetyką.

REKLAMA

Audi wylicza, że gdyby jeden na dziesięć samochodów osobowych w Niemczech był elektryczny, odpowiadałoby to elastycznej jednostce magazynowania energii o pojemności prawie 200 GWh.

Połączenie samochodów elektrycznych z odnawialnymi źródłami energii może mieć więc pozytywny wpływ na proces transformacji energetycznej, pozwalając na ładowanie z wykorzystaniem energii słonecznej lub wiatrowej – w zależności od tego, co aktualnie jest dostępne. Ponadto potencjalnie umożliwiłoby elastyczne reagowanie na krótkoterminowe wahania mocy w sieci.

Urzeczywistnieniu tej wizji służy bateryjny magazyn energii uruchomiony na kampusie EUREF w Berlinie.

Jak tłumaczy Audi, to zrobiony z betonu „pojemnik” o powierzchni ok. 110 m2. Jednostka podłączona jest do berlińskiej sieci średniego napięcia, przesyłając do niej ok. 1 MW mocy, co odpowiada średniemu zapotrzebowaniu w czasie ładowania około 200 samochodów elektrycznych.

Dzięki pojemności 1,9 MWh magazyn jest w stanie zasilać w energię elektryczną cały 5,5 hektarowy obszar berlińskiego kampusu naukowo- biurowego przez prawie dwie godziny. 

Innym przykładem wykorzystania starych akumulatorów są stacje szybkiego ładowania, na których samochody mogą się ładować z mocą do 175 kW. Aby pokryć wysokie zapotrzebowanie na energię elektryczną w najbardziej ekonomiczny sposób i nie obciążać nadmiernie lokalnej sieci energetycznej, jednostka magazynująca powinna pełnić rolę swoistego bufora.

REKLAMA

Integracja z siecią energetyczną pozwoli magazynowi energii na absorpcję nadmiaru energii elektrycznej z energii wiatrowej i systemów fotowoltaicznych lub z elektrociepłowni znajdującej się na terenie kampusu.

Jak tłumaczy Audi, kompensuje to wahania napięcia, przeciwdziała przeciążeniom w godzinach szczytu oraz pomaga zapobiegać awariom zasilania poprzez stabilizację sieci przesyłowej, a eliminacja przeciążeń w godzinach szczytu oraz kompensacja wahań częstotliwości zmniejsza koszty energii. Dodatkowo zasilanie jest zoptymalizowane pod względem neutralności emisji CO2.

Niemiecki koncern dodaje, że Berlin, z uwagi na zróżnicowane źródła energii odnawialnej działające w pobliżu stolicy Niemiec, oferuje idealne warunki do rozwoju inteligentnej sieci ładowania, która w przyszłości, ze względu na rosnącą liczbę samochodów elektrycznych, może być jeszcze poszerzona.

W projekcie pilotażowym, którego elementem są farmy wiatrowe zlokalizowane w landach Brandenburgia i Meklemburgia-Pomorze Przednie, grupa podmiotów z udziałem Audi ma zamiar wykazać, w jaki sposób nadwyżka zielonej energii elektrycznej może zostać buforowana i odpowiednio zmagazynowana na terenie kampusu EUREF. W przypadku czasowej nadwyżki produkcji energii elektrycznej, turbiny wiatrowe nie musiałyby być odłączane od sieci.

Oprócz wykorzystania w badaniach nad interfejsami umożliwiającymi integrację z siecią energetyczną przyszłości, jednostka magazynująca energię na kampusie EUREF umożliwi pozyskiwanie również innych informacji z potencjałem włączenia ich do przyszłych projektów.

Inżynierowie Audi testują włączanie stacjonarnych jednostek magazynujących energię do sieci energetycznej, tworząc tym samym sposób na ponowne wykorzystanie zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych.

Audi ma ponadto pracować nad koncepcją recyklingu akumulatorów ze zużytych modułów jednostek magazynujących.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.