PSEW: poselska nowelizacja pogorszy sytuację inwestorów

PSEW: poselska nowelizacja pogorszy sytuację inwestorów
EDP Renovaveis press

Wbrew twierdzeniom zawartym w uzasadnieniu procedowanego w Sejmie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o OZE nie przyczynia się ona w żaden sposób do rozwiązania problemu nadpodaży rynkowej świadectw pochodzenia, wręcz przeciwnie, będzie miała szybki i negatywny wpływ na sytuację ekonomiczną wielu inwestorów komentuje Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej.

W ocenie Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej założony w projekcie nowelizacji sposób obliczania opłaty zastępczej jest jednoznacznie niekorzystny dla branży, ponieważ ogranicza ewentualny wzrost notowań tego instrumentu. Tym samym, tempo wzrostu notowań cen zielonych certyfikatów będzie ograniczone wartością opłaty zastępczej, która na mocy proponowanego projektu zostaje obniżona z 300,03 zł/MWh do szacowanego poziomu ok. 56 PLN/MWh w roku 2018.

Powiązanie jednostkowej opłaty zastępczej z rynkowymi cenami świadectw będzie skutkowało według PSEW ustanowieniem niższego progu cenowego dla tych instrumentów, co może przyczynić się do powstania spadkowej tendencji notowań.

REKLAMA

Z dostępnych na rynku modeli dotyczących prognoz kształtowania się rynku zielonych certyfikatów, dojście do cen zielonych certyfikatów oczekiwanych przez inwestorów z punktu widzenia rentowności inwestycji i możliwości spłaty zadłużenia, staje się perspektywą tak odległą, że pozostaje bez znaczenia dla inwestorów, którzy do tej pory poniosą tak znaczne straty, iż w odniesieniu do wielu z nich zostanie ogłoszona upadłość – komentuje PSEW.

Stowarzyszenie reprezentujące inwestorów wiatrowych ocenia ponadto, że pogłębiające się problemy ekonomiczne inwestorów wskutek spadku przychodów mogą w efekcie stanowić poważny problem dla banków kredytujących sektor OZE, a powiązanie w obecnych realiach wysokości jednostkowej opłaty zastępczej z cenami zielonych certyfikatów byłoby kolejnym złym sygnałem zarówno dla rynku OZE jak i dla banków.

Dla obu tych grup byłby to następny dowód na to, jak bardzo niestabline są regulacje dotyczące OZE, jak bardzo nieprzewidywalne jest działanie państwa i jak bardzo ryzykowne jest inwestowanie w odnawialne źródła energii w Polsce – komentuje PSEW.

PSEW zaznacza, że o tym, jak wysokie jest ryzyko regulacyjne w sektorze OZE, przekonała się już przynajmniej część inwestorów, którzy wygrali ogłoszone przez Ministerstwo Energii aukcje, ale mają kłopot z uzyskaniem bankowego finansowania.

REKLAMA

PSEW podkreślił, że w decyzji z dnia 2 sierpnia 2016 r., SA.37345 (2015/NN), Komisja Europejska uznała system świadectw pochodzenia za zgodny z rynkiem wewnętrznym, na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jednocześnie zaznaczając, że wszelkie zmiany dotyczące tych środków pomocy wymagają notyfikacji. Tak więc, zdaniem PSEW, uchwalenie i wdrożenie proponowanej w projekcie zmiany bez uprzedniej notyfikacji grozi obwiązkiem zwrotu otrzymanego wsparcia jako niedozwolonej pomocy publicznej, łącznie z odsetkami.

Ponadto, podobnie jak to miało miejsce w przypadku Francji, istnieje ryzyko nałożenia na Polskę wysokich kar za okres od momentu wdrożenia zmiany do czasu jej notyfikowania przez Komisję, o ile w ogóle zmiana ta w ogóle zostałaby notyfikowana – komentuje PSEW.

W stanowisku Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej podkreśla się również, że przyjęcie przygotowanej przez PiS nowelizacji ustawy o OZE może być podstawą do wystąpienia przez inwestorów ze skargami przeciwko Skarbowi Państwa w celu zasądzenia odszkodowania za poniesione szkody lub utracone zyski, w oparciu o postanowienia umów w sprawie wzajemnego popierania i ochrony inwestycji, a także w oparciu o Traktat Karty Energetycznej.

W celu poprawy sytuacji inwestorów działających w systemie zielonych certyfikatów PSEW proponuje zachowanie ustawowego poziomu obowiązku umorzenia dla roku 2018, a następnie wprowadzenie obowiązku umorzenia świadectw pochodzenia na poziomie 17,4 proc., 18,4 proc., a także 19,35 proc. w latach 2019-2021.

PSEW zaproponował również powiązanie ustalania wysokości obowiązku umorzenia zielonych certyfikatów z publikacją informacji o ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, która może zostać sprzedana w drodze aukcji w trzech kolejnych latach kalendarzowych.

Dzisiaj na godziny wieczorne zaplanowano drugie czytanie poselskiego projektu zmiany ustawy o odnawialnych źródłach energii, której celem jest powiązanie wartości opłaty zastępczej z rynkowymi cenami certyfikatów. Wczoraj posłowie przyjęli ten projekt w pierwszym czytaniu, bez wnoszenia jakichkolwiek poprawek.

W trybie procedowania ustawy przyjętym przez Sejm brak jest obecnie możliwości zgłaszania przez stronę społeczną jakichkolwiek uwag do projektu, przez co praktycznie wyłączona jest możliwość przedyskutowania jego skutków i wzięcia pod uwagę jego oceny przez przedstawicieli branży OZE, których projekt ten bezpośrednio i w sposób bardzo istotny dotyczy – komentuje PSEW.

red. gramwzielone.pl