Pociągi w Holandii zasilane energią z wiatru

Pociągi w Holandii zasilane energią z wiatru
Fot. NS
REKLAMA

Od początku tego roku narodowy przewoźnik kolejowy w Holandii zasila swoje elektryczne pociągi wyłącznie energią pochodzącą z farm wiatrowych.

Nederlandse Spoorwegen (NS) realizuje około 5,5 tys. przejazdów dziennie, a jego pociągami podróżuje w ciągu dnia przeciętnie ok. 600 tys. pasażerów.

Jak poinformował rzecznik NS Ton Boon, od 1 stycznia 2017 r. wszystkie elektryczne pociągi tej spółki są zasilane w 100 proc. energią wiatrową. Ponadto w planach NS jest ograniczenie zużycia energii w przeliczeniu na pasażera o 35 proc. do roku 2020 w porównaniu z rokiem 2005.

Przejście holenderskich kolei na OZE to efekt podpisanej dwa lata temu umowy na dostawę energii od operatora Eneco. Zgodnie z tą umową, którą podpisano na okres 10 lat, przejście na zasilanie pociągów NS wyłącznie energią wiatrową miało nastąpić najpóźniej 1 stycznia 2018 r. Ten cel udało się jednak zrealizować rok przed terminem.

Rzecznik NS ocenia, że to efekt szybkiego rozwoju energetyki wiatrowej w Holandii i wylicza, że przeciętnej wielkości elektrownia wiatrowa może wytworzyć w ciągu godziny tyle energii, aby wystarczyło do zasilenia pociągu na trasie 120 mil.

Holenderskie stowarzyszenie branży wiatrowej (Nederlandse WindEnergie Associatie, NWEA) podało, że w tym roku w Holandii zainstalowano 229 turbin wiatrowych o łącznej mocy 822 MW, które mają produkować energię w ilości wystarczającej do zaspokojenia zapotrzebowania 450 tys. osób. Na koniec 2016 r. łączny potencjał energetyki wiatrowej w Holandii wzrósł do 4,247 GW.

Wzrost zainstalowanego potencjału wiatrowego w Holandii to w dużej mierze zasługa wykorzystania offshore. Łączna moc morskich wiatraków w tym roku potroiła się do poziomu 957 MW. 

Cel wyznaczony przez holenderski rząd to budowa potencjału lądowych farm wiatrowych na poziomie 6 GW do roku 2020, a także uruchomienie do 2023 r. morskich farm wiatrowych o łącznej mocy 4,45 GW.

W 2013 r. holenderskie władze zdecydowały, że zwiększą udział OZE w krajowym miksie energetycznym do 14 proc. do roku 2020 oraz do 16 proc. do roku 2023.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (5)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Marcin |
A Beatka ogłosi że nad u nas będą na węgiel.
pawelo |
Szkoda że my jesteśmy zbyt głupim i zacofanym narodem aby u nas było tak samo. Nic tylko węgiel w tej zacofanej Polsce.
SPS |
Kiedyś były pociągi na węgiel, teraz są elektryczne ale też na węgiel... ;o)
obieżyświat |
To jest kompletna bzdura. Mieszkałem w Holandii 4 lata i mimo, że to kraj morski, to bywały wielodniowe okresy praktycznie bez wiatru. Jeśli tam nie ma magazynowania tej energii z wiatru (a nic o tym nie wspominają) - to takimi informacjami mogą podniecić jedynie durnych dziennikarzy, którzy nie mają pojęcia o energetyce.
SPS |
@obieżyświat: nie kumasz o co chodzi w takich kontraktach. To nie jest tak, że prąd wytworzony przez wiatrak płynie przez cały kraj i trafia akurat do jadącego pociągu ;o). Po prostu firma kontraktuje i płaci za energię producentom OZE, np. farmom wiatrowym. Jeśli zakupi tyle energii co zużywa to może powiedzieć, że jest zasilana z OZE w 100%.

Giełda OZE

Montaż farmy PV - NIEMCY

Potrzebuje 12 osob do montazu konstrukcji PV na gruncie - Niemcy, okolice Szczecina. Rozliczenie za czytaj dalej...

Projekty budowlane biogzowni

Projekty budowlane biogazowni. Od opracowania koncepcji technologicznej poprzez uzyskanie decyzji śr czytaj dalej...

Dokumentacja Prosument II

Wykonuję dokumentację techniczną systemów fotowoltaicznych do programu Prosument II. Krótkie termi czytaj dalej...

Sprzedam projekt PV z wygraną aukcją i możliwą dotacją.

Sprzedamy Sp. z o.o. z projektem PV o mocy 0,54 MW z wygraną aukcją oraz z możliwą dotacją - obecn czytaj dalej...