Pociągi w Holandii zasilane energią z wiatru

Pociągi w Holandii zasilane energią z wiatru
Fot. NS
REKLAMA

Od początku tego roku narodowy przewoźnik kolejowy w Holandii zasila swoje elektryczne pociągi wyłącznie energią pochodzącą z farm wiatrowych.

Nederlandse Spoorwegen (NS) realizuje około 5,5 tys. przejazdów dziennie, a jego pociągami podróżuje w ciągu dnia przeciętnie ok. 600 tys. pasażerów.

Jak poinformował rzecznik NS Ton Boon, od 1 stycznia 2017 r. wszystkie elektryczne pociągi tej spółki są zasilane w 100 proc. energią wiatrową. Ponadto w planach NS jest ograniczenie zużycia energii w przeliczeniu na pasażera o 35 proc. do roku 2020 w porównaniu z rokiem 2005.

Przejście holenderskich kolei na OZE to efekt podpisanej dwa lata temu umowy na dostawę energii od operatora Eneco. Zgodnie z tą umową, którą podpisano na okres 10 lat, przejście na zasilanie pociągów NS wyłącznie energią wiatrową miało nastąpić najpóźniej 1 stycznia 2018 r. Ten cel udało się jednak zrealizować rok przed terminem.

Rzecznik NS ocenia, że to efekt szybkiego rozwoju energetyki wiatrowej w Holandii i wylicza, że przeciętnej wielkości elektrownia wiatrowa może wytworzyć w ciągu godziny tyle energii, aby wystarczyło do zasilenia pociągu na trasie 120 mil.

Holenderskie stowarzyszenie branży wiatrowej (Nederlandse WindEnergie Associatie, NWEA) podało, że w tym roku w Holandii zainstalowano 229 turbin wiatrowych o łącznej mocy 822 MW, które mają produkować energię w ilości wystarczającej do zaspokojenia zapotrzebowania 450 tys. osób. Na koniec 2016 r. łączny potencjał energetyki wiatrowej w Holandii wzrósł do 4,247 GW.

Wzrost zainstalowanego potencjału wiatrowego w Holandii to w dużej mierze zasługa wykorzystania offshore. Łączna moc morskich wiatraków w tym roku potroiła się do poziomu 957 MW. 

Cel wyznaczony przez holenderski rząd to budowa potencjału lądowych farm wiatrowych na poziomie 6 GW do roku 2020, a także uruchomienie do 2023 r. morskich farm wiatrowych o łącznej mocy 4,45 GW.

W 2013 r. holenderskie władze zdecydowały, że zwiększą udział OZE w krajowym miksie energetycznym do 14 proc. do roku 2020 oraz do 16 proc. do roku 2023.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (5)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Marcin |
A Beatka ogłosi że nad u nas będą na węgiel.
pawelo |
Szkoda że my jesteśmy zbyt głupim i zacofanym narodem aby u nas było tak samo. Nic tylko węgiel w tej zacofanej Polsce.
SPS |
Kiedyś były pociągi na węgiel, teraz są elektryczne ale też na węgiel... ;o)
obieżyświat |
To jest kompletna bzdura. Mieszkałem w Holandii 4 lata i mimo, że to kraj morski, to bywały wielodniowe okresy praktycznie bez wiatru. Jeśli tam nie ma magazynowania tej energii z wiatru (a nic o tym nie wspominają) - to takimi informacjami mogą podniecić jedynie durnych dziennikarzy, którzy nie mają pojęcia o energetyce.
SPS |
@obieżyświat: nie kumasz o co chodzi w takich kontraktach. To nie jest tak, że prąd wytworzony przez wiatrak płynie przez cały kraj i trafia akurat do jadącego pociągu ;o). Po prostu firma kontraktuje i płaci za energię producentom OZE, np. farmom wiatrowym. Jeśli zakupi tyle energii co zużywa to może powiedzieć, że jest zasilana z OZE w 100%.

Giełda OZE

Wydzierżawię

Wydzierżawię grunty pod PV, grunty klasy VI, woj kujawsko-pomorskie, możliwość dzierżawy od 2 do 10 czytaj dalej...

TIER 1 panele 265-275W do dużych projektów od 0,35 EUR/W

ASAT Sp. z o.o. (autoryzowany dystrybutor Canadian Solar, BYD, SHARP) oferuje dostawę paneli 260-27 czytaj dalej...

Nowe inwertery PV 10kW Pairan 2 lata gwarancji 3200PLN brutto

Nowe inwertery PV 10kW Pairan Produkcja niemiecka 2 lata polskiej gwarancji w cenie 3200PLN bru czytaj dalej...

Sprzedam projekty PV z WZ

Sprzedam prawa dzierżawy do działek z wydanymi warunkami zabudowy pod fermy fotowoltaiczne o różnych czytaj dalej...