Uwagi FNEZ do projektu rozporządzenia ważnego dla offshore

Uwagi FNEZ do projektu rozporządzenia ważnego dla offshore
Fot. RWE

Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej przedstawiła uwagi w ramach konsultacji publicznych do projektu rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Ministra Rozwoju w sprawie wymaganego zakresu planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej.

W ocenie Fundacji na rzecz Energetyki Zrównoważonej (FNEZ) przedmiotowy projekt rozporządzenie jest propozycją aktu prawnego, który „w niedalekiej przyszłości może w istotny sposób przyczynić się do wprowadzenia ładu planistycznego na obszarze polskich morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej”.

W związku z perspektywami rozwoju morskich farm wiatrowych ma Morzu Bałtyckim FNEZ proponuje włączenie do katalogu materiałów planistycznych uregulowanych w projekcie rozporządzenia w § 3 ust. 1 m.in. dziesięcioletniego planu rozwoju sieci o zasięgu wspólnotowym, o którym mowa w art. 8 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2010 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej, a także wybranych fragmentów ustawy Prawo energetyczne.

REKLAMA

Dokumenty te koordynują działania na poziomie UE w odniesieniu do energetyki (a) jak również warunkują rozwój energetyki, w tym energetyki odnawialnej, na poziomie całego kraju (a, b) i na poziomie lokalnym (d, e) – w tym ostatnim zakresie (d, e) właściwymi dokumentami będą oczywiście te uchwalone dla obszarów lądowych, przyległych do obszaru objętego danym planem. Wpływ wymienionych dokumentów na sporządzanie i rozstrzygnięcia planów uchwalanych, na podstawie ustawy o obszarach morskich, jest ewidentny. Np. zgodnie z art. 14 ustawy – Prawo energetyczne polityka energetyczna państwa określa m.in. bilans paliwowo-energetyczny kraju, zdolności wytwórcze krajowych źródeł paliw i energii, zdolności przesyłowe, w tym połączenia transgraniczne, czy też rozwój wykorzystania instalacji odnawialnego źródła energii – ocenia FNEZ.

W uwagach szczegółowych FNEZ podkreśla, że w rozporządzeniu zgodnie z nomenklaturą przyjętą w ustawie o obszarach morskich używa się pojęcia „pozyskiwanie energii odnawialnej”, a w proponowanym brzmieniu § 2 pkt. 7 lit. c rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglug i Śródlądowej oraz Ministra Rozwoju w sprawie wymaganego zakresu planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej pojęcie to w kontekście infrastruktury technicznej dookreśla się zwrotem związanym z przesyłem energii.

Przesył energii nie jest jedyną aktywnością związaną z pozyskiwaniem energii. Z pojęciem tym związane są rozróżniane na gruncie ustawy Prawo energetyczne wytwarzanie energii oraz dystrybucja energii. Co więcej, już samo wykorzystanie zwrotu „przesył” jest zwrotem nietrafnym. Z uwagi na postanowienia art. 3 pkt 4 ustawy – Prawo energetyczne sformułowanie to powinno zostać zastąpione zwrotem „przesyłanie”. W tym kontekście, proponuje się by oprócz wprowadzenia właściwej formy językowej „przesyłanie” odwołać się do pozostałych pojęć związanych z pozyskiwaniem energii, tj. wytwarzaniem oraz jej dystrybucją – proponuje FNEZ.

REKLAMA

Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej zwraca ponadto uwagę, że wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie – Prawo energetyczne, o czym przesądza się w art. 3 ustawy o OZE.

W związku z tym FNEZ proponuje literalne ujęcie w rozporządzeniu koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej.

– Koncesje zawierają informacje mogące mieć znaczenie dla planu. Dotyczy to m.in. warunków wykonywania działalności oraz okresu jej trwania, czy też istotnych z punktu widzenia podejścia ekosystemowego, o którym mowa w art. 37b ustawy o obszarach morskich, kwestii związany z zabezpieczeniem ochrony środowiska w trakcie oraz po zaprzestaniu koncesjonowanej działalności. Okoliczności te wyraźnie wskazują na zasadność dokonania zaproponowanej zmiany – komentuje FNEZ.

W ustawie o obszarach morskich w sposób literalny i jednoznaczny rozstrzyga się, iż plany zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej mają istotny wpływ na funkcjonowanie sektora energetyki odnawialnej, rozstrzygając o obszarach i warunkach pozyskiwania energii odnawialnej (art. 37a ust. 2 pkt 5 lit. c ustawy o obszarach morskich).

– Niedopuszczalnym jest zatem brak wymienienia opracowań dotyczących użytkowania akwenów i obszarów przyległych związanych z pozyskiwaniem energii odnawialnej. Przeczy to także przywołanemu już podejściu ekosystemowemu. Zgodnie z art. 37b polega ono m.in. na wzięciu pod uwagę wsparcia „zrównoważonego rozwoju w sektorze morskim z uwzględnieniem aspektów gospodarczych, społecznych i środowiskowych, w tym poprawy stanu środowiska i odporności na zmiany klimatu”. Odnawialne źródła energii są elementarnym komponentem zrównoważonego rozwoju oraz wymienionej w ustawie o obszarach morskich „odporności na zmiany klimatu – zwraca uwagę Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej.

Potwierdzają to liczne strategiczne dokumenty oraz akty prawa Unii Europejskiej. Np. zgodnie z postanowieniami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii odnawialnej zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE „[k]ontrola zużycia energii w Europie oraz zwiększone stosowanie energii ze źródeł odnawialnych wraz z oszczędnością energii i zwiększoną efektywnością energetyczną stanowią istotne elementy pakietu środków koniecznych do redukcji emisji gazów cieplarnianych i spełnienia postanowień Protokołu z Kioto do Ramowej Konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, a także do wywiązania się z innych wspólnotowych i międzynarodowych zobowiązań w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, wykraczających poza rok 2012 – dodaje FNEZ.

  • Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Ministra Rozwoju w sprawie wymaganego zakresu planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej (link).
  • Szczegółowe uwagi Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej do projektu w/w rozporządzenia (link).

gramwzielone.pl