Szczecin: rusza produkcja fundamentów do morskich wiatraków

Szczecin: rusza produkcja fundamentów do morskich wiatraków
Fabryka BMO na wyspie Gryfia. Wizualizacja: Bilfinger MARS Offshore

Dzisiaj w fabryce zbudowanej na wyspie Gryfia w Szczecinie rusza produkcja morskich wież wiatrowych. Inwestycja kosztowała ponad 500 mln zł.

„Rzeczpospolita” informuje, że fabryka Bilfinger MARS Offshore (BMO), w której udziały posiada fundusz MS TFI należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w tym miesiącu rozpoczyna produkcję fundamentów morskich elektrowni wiatrowych.

Budowa fabryki zlokalizowanej na terenach należących do strefy ekonomicznej Euro-Park Mielec trwała prawie dwa lata, a w tym czasie zrealizowano m.in. 200-metrowy most oraz jedną z największych w Europie suwnic, wysoką na ok. 110 m.

REKLAMA

Ta budowa to przykład jak ożywiać biznesowo niewykorzystane wcześniej tereny z potencjałem. Poszukujemy kolejnych inwestorów na nieprodukcyjne tereny w Szczecinie i Świnoujściu – „RZ” cytuje Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Polskiej Grupy Zbrojeniowej. 

Fabryka na wyspie Gryfia ma docelowo zatrudniać około 500 osób i będzie produkować rocznie do 80 fundamentów morskich wiatraków.

REKLAMA

Pierwszy kontrakt na budowę fundamentów do morskich wież wiatrowych BMO realizuje dla lidera w budowie morskich farm wiatrowych – DONG Energy. Duńczycy zlecili szczecińskiej fabryce budowę 91 sztuk platform pośrednich dla farmy wiatrowej Race Bank, która powstanie na Morzu Północnym. 

Kontrakt dotyczy produkcji i magazynowania 91 sztuk platform pośrednich i obejmuje dostawę materiałów do produkcji, prefabrykację konstrukcji, realizację prac antykorozyjnych, wykonanie i montaż platform żelbetowych, montaż wyposażenia konstrukcji dostarczonego przez klienta (np. żurawików), wyposażenie elektryczne fundamentów, dostawę i montaż anod, załadunek na barki oraz składowanie wyprodukowanych elementów do czasu ich odbioru przez DONG Energy.

Kontrakt zawarty jest na okres lipiec 2015-grudzień 2016, a pierwszy załadunek gotowych elementów planowany jest na czerwiec 2016 roku.

Elementy, które powstaną w ramach kontraktu, będą ważyć w sumie ok. 30 000 t (330 t każdy TP, łącznie z ważącą ok. 100 t platformą żelbetową) – to 22,500 t stali i 7,500 t żelbetu. Ich łączna długość to ponad 2 000 m (wysokość części głównej to ok. 22 m), średnica konstrukcji – ok. 6,5 m. Powierzchnia malowania będzie wynosić ok. 60 000 m2.

Wartość kontraktu z DONG Energy to kilkadziesiąt milionów euro.

gramwzielone.pl