Panele fotowoltaiczne na dachach autobusów miejskich w Lublinie
{więcej}Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Lublinie na dachach swoich autobusów zainstaluje panele fotowoltaiczne, które będą ładować ich akumulatory.
W projekcie obok MPK w Lublinie uczestniczy także Politechnika Lubelska. – System przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną zmniejszy obciążenie alternatorów autobusu prowadząc do zmniejszenia zużycia paliwa. Koszt systemu fotowoltaicznego ma szansę zwrócić się po dwóch latach, licząc tylko oszczędność paliwa. W następnych latach pojawią się zyski ekonomiczne i ekologiczne – Polska Agencja Prasowa cytuje prof. Mirosława Wendekera z katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej.
Na lubelskich autobusach zostaną zamontowane panele cienkowarstwowe, które według autorów projektu charakteryzują się elastycznością i odpornością na wstrząsy. – Te ogniwa mają większe możliwości absorpcji niż tradycyjne ogniwa krzemowe. Można je dowolnie skonfigurować, umieścić na dowolnym dachu i korzystać z energii – PAP cytuje prof. Wendekera.
Jak informuje PAP, autobus lubelskiego MPK przy pokonaniu dystansu 200 km zużywa średnio 200 kWh energii elektrycznej spalając ok. 77 litrów paliwa, co sprawia, że koszt wytworzenia energii elektrycznej jest w nim kilkakrotnie wyższy niż produkcji energii, która trafia do sieci. Tylko zasilanie klimatyzacji, układu ogrzewania, oświetlenia czy biletomatów wymaga ok. 25 kWh energii, do której wyprodukowania potrzeba ok. 18 litrów paliwa.
Testy instalacji PV zamontowanych na lubelskich autobusach potrwają dwa lata. Pomysłodawcy liczą, że testowane rozwiązanie przyniesie spore oszczędności, a Politechnika Lubelska chce w przyszłości sprzedawać licencję na jego wykorzystanie.
gramwzielone.pl