PKP inwestuje w fotowoltaikę. Zwrot w 4 lata

PKP inwestuje w fotowoltaikę. Zwrot w 4 lata
Fot. PKP

Kolejowe nastawnie w Lublinie, Szczecinie, Rejowcu, Niedrzwicy, Gorliczynie i Stawach koło Dęblina oraz biura m.in. w Koszalinie, Stargardzie i Chełmie są zasilane energią słoneczną. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. instalacje fotowoltaiczne zamontowały już na 23 obiektach, chcąc z ten sposób zmniejszyć koszty energii elektrycznej.

W tym roku 11 nowych instalacji fotowoltaicznych zamontowano na nastawniach w Lublinie, Szczecinie, Gorliczynie, Stawach koło Dęblina, Rejowcu i Niedrzwicy. Są także w hali napraw w Białogardzie, w budynkach kolejowych w Koszalinie i Stargardzie oraz w Chełmie i Szczecinie.

Już wcześniej instalacje zamontowano na obiektach kolejowych, m.in. w Lublinie, Zamościu, Mińsku Mazowieckim, Opolu, Siedlcach, Nowym Sączu, Zagórzu i Suchej Beskidzkiej. Łączna moc zainstalowana 23 systemów to ok. 245 kWp. Wszystkie urządzenia przez pierwsze osiem miesięcy br. wyprodukowały energię elektryczną w ilości ok. 160 MWh – PKP porównuje to do rocznego, przeciętnego zużycia energii przez 74 gospodarstw domowych.

REKLAMA

PKP podaje, że tylko instalacja fotowoltaiczna zamontowana na dachu hali napraw w Lublinie wytwarza ok. 70 kWh energii dziennie, czyli tyle, ile jednorodzinny dom zużywa przez 12 dni. Energia uzyskana z PV w bardzo dużym stopniu pokrywa zużycie energii elektrycznej w hali.

Spółka podkreśla, że zastosowanie fotowoltaiki pozwala jej ograniczyć zużycie i koszty energii z sieci w sytuacji, gdy ceny energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii w okresie ostatnich 6 miesięcy wzrosły o blisko 75 proc.

PKP podkreśla, że według początkowych szacunków koszty instalacji fotowoltaiki miały zwrócić się w czasie 10-11 lat. Teraz spółka szacuje, bazując na dotychczasowych uzyskach energii i wygenerowanych oszczędnościach, że inwestycje w PV mogą zwrócić się trzy razy szybciej niż zakładano – nawet po 4 latach.

REKLAMA

PKP podejmuje też inne działania mające skutkować ograniczeniem kosztów energii. Na stacjach i przejazdach montowane jest energooszczędne oświetlenie LED, a spółka wykorzystuje również instalacje solarne do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych. Zainstalowano też pompę ciepła do ogrzewania nastawni na stacji Września, a także instalację geotermalnego ogrzewania rozjazdów na stacji Słupsk.

Energia elektryczna z fotowoltaiki jest zużywana przez PKP na potrzeby własne, a jej nadmiar jest oddawany do sieci energetycznej. PKP sygnalizuje też przetestowanie magazynów energii.

PKP analizuje ponadto możliwość montażu instalacji fotowoltaicznych na ekranach akustycznych zainstalowanych wzdłuż linii kolejowych. Jak zwraca uwagę spółka, to szansa na dodatkowe źródła energii do zasilania m.in. nastawni, oświetlenia przejść i przejazdów kolejowo-drogowych czy przejść pod torami.

Możliwości wykorzystania nowego rozwiązania określi projekt zgłoszony do wsparcia przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Obecnie prowadzone są badania mające na celu potwierdzenie rentowności i możliwości technicznych przy zachowaniu podstawowej funkcji ekranów, którą jest tłumienie hałasu.

gramwzielone.pl

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.