15 MW przy pasie startowym wielkiego lotniska

15 MW przy pasie startowym wielkiego lotniska
Lotnisko Schiphol w Amsterdamie. Fot. Nicky Boogaard, flickr cc

W bezpośrednim sąsiedztwie pasa startowego lotniska w Amsterdamie, jednego z największych lotnisk w Europie, uruchomiono farmę fotowoltaiczną o mocy 15 MW. Ze względu na sąsiedztwo lotniska, deweloper musiał przyjąć specjalny układ paneli fotowoltaicznych.  Samo lotnisko w Amsterdamie będzie w całości zasilane energią odnawialną.

Ostatnio na amsterdamskim lotnisku Schiphol zakończyła się instalacja ponad 100 stacji ładowania pojazdów elektrycznych na łączna moc 13 MW, które mają obsługiwać flotę 100 w pełni elektrycznych autobusów pokonujących w ciągu dnia łączny dystans 30 tys. km.

Wkrótce cała energia, która zostanie wykorzystana do ładowania pojazdów elektrycznych, ale również do obsługi całego lotniska, będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych.

REKLAMA

Operator największych holenderskich lotnisk zdecydował bowiem, że od 2020 roku będą one wyłącznie zasilane energią pochodzącą z farm wiatrowych, w ilości 200 GWh w skali roku, która zostanie zakupiona od operatora Eneco.

Teraz, niezależnie od działań prowadzonych w obszarze OZE przez operatora holenderskich lotnisk, w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Amsterdamie uruchomiono dużą farmę fotowoltaiczną.

Konsorcjum inwestorów wywodzących się z Holandii i Niemiec zrealizowało przy terenie amsterdamskiego lotniska dużą farmę fotowoltaiczną o mocy 15 MW. Właścicielem instalacji został wywodzący się z Hamburga fundusz Blue Planet Energy

Projekt został objęty wsparciem z rządowego holenderskiego programu SDE+, w ramach którego wspierane są inwestycje w komercyjne i przemysłowe elektrownie fotowoltaiczne.

Jak zaznacza firma F&S Solar, która odpowiadała za przygotowanie tego projektu, w ramach procesu planowania instalacji prowadzonego we współpracy z władzami amsterdamskiego lotniska, postawiono warunek, że moduły fotowoltaiczne muszą zostać ustawione tak, aby odbijające się od nich światło nie oślepiało pilotów lądujących i startujących samolotów.

REKLAMA

Dodatkowo 125 tys. cienkowarstwowych modułów fotowoltaicznych, które zastosowano w projekcie, wyposażono w dodatkową, antyrefleksyjną powłokę.

Jak podkreśla w komunikacie Uwe Czypiorski, CTO F&S Solar, zdecydowano się na wybór sprowadzonych z USA modułów cienkowarstwowych ze względu na lepszą pracę w warunkach gorszego nasłonecznienia. W takich warunkach – zdaniem F&S Solar – moduły cienkowarstwowe mogą produkować o 3-7 proc. więcej energii niż tradycyjne moduły krystaliczne.

Dodatkowo amerykańskie produkty nie są obciążone minimalną ceną importową i są obecnie tanie ze względu na korzystny kurs walutowy – dodaje przedstawiciel F&S Solar.

Moduły fotowoltaiczne rozmieszczone w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Amsterdamie podłączono do sześciu centralnych inwerterów SMA, model MVPS 2200.

Zakładany roczny uzysk energii to 1,05 MWh w przeliczeniu na zainstalowany 1 kW.

W 2017 roku w Holandii zainstalowano elektrownie fotowoltaiczne o mocy ok. 0,85 GW w stosunku do wyniku 0,5 GW odnotowanego rok wcześniej.

Na koniec ubiegłego roku potencjał fotowoltaiki w Holandii wzrósł do ok. 2,9 GW.

gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.