Kraków: kolejne autobusy z fotowoltaiką na dachu

Kraków: kolejne autobusy z fotowoltaiką na dachu
Fot. MPK Kraków
REKLAMA

Na kolejnych autobusach miejskich w Krakowie zainstalowano elastyczne panele fotowoltaiczne. Fotowoltaikę na dachach autobusów wykorzystują też warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe. 

W roku 2015 panele fotowoltaiczne zainstalowano na dwóch krakowskich autobusach, a teraz, po wyposażeniu w fotowoltaikę kolejnch, w Krakowie kursuje w sumie osiem autobusów korzystających z energii słonecznej.

Fotowoltaika w autobusach krakowskiego MPK służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia.

W modułach PV zastosowano technologię produkcji bez użycia szkła, dzięki czemu mają wymaganą elastyczność i nadają się do zamontowania na dachu autobusu. Panele mają być w pełni odporne na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Instalacje fotowoltaiczne na dachach autobusów działają w pełni automatycznie, załączając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów.

Fotowoltaika już teraz pracuje na dachach autobusów miejskich w Warszawie – na niemal 300 autobusach Miejskich Zakładów Autobusowych, a dodatkowo stołeczny przewoźnik produkuje energię słoneczną ze stacjonarnej instalacji fotowoltaicznej w zajezdni na ul. Woronicza, produkującą w skali roku około 61 MWh energii elektrycznej.

Panele fotowoltaiczne mają pojawić się także na dachach 80 nowych miejskich autobusów Mercedesa, które będą jeździć w ramach floty MZA po Warszawie.

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl Adam Stawiarski, rzecznik MZA, moc paneli fotowoltaicznych dla leasingowanych Mercedesów w wersji 12-metrowej wyniesie po 1,05 kWp, a moc systemów fotowoltaicznych dla autobusów przegubowych sięgnie 1,5 kWp.

Energia produkowana z fotowoltaiki umieszczonej na dachach autobusów MZA jest wykorzystywana do zasilania znajdujących się w nich urządzeń elektrycznych takich jak kasowniki, biletomaty, klimatyzacja, elektroniczna informacja czy monitoring.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (7)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
IXI |
I tak powinno być. Panel do panela i w skali globalnej mamy już pokaźne wielkości.
Lipa |
Ile to kosztuje i po co, gdyby to był całkowicie elektryczny to ok choć i tak większy sens byłby stworzyć coś stacjonarnego. Tworzą jakieś bzdety foto i wiatraczki instalują przy każdym przejściu dla pieszych choć przechodzi obok sieć i świeci się z niej latarnia a tu kupę kasy żeby zasilić parę diód w znaku czy nad przejściem. Ale patrzcie jesteśmy eko za 10 tys świeci znak. I takich znaków jest tysiące, ile widziałem mini wiatraczków w wąwozach gdzie niewiadomo czemu niechcą się kręcić.
ProfZbieraczZnaczków |
Myślę, że technicznego punktu wiedzenia, moduły które są na dachu autobusu jeżdzącego w mieście, to bajer a nie poważne eko-energetyka. Panele takie będą moim zdaniem częściej nie będą pracowały niż pracowały - o ile każdy z nich nie ma osobnego mikroinvertera. A jeżeli ma, to koszmarnie drogi sposób pozyskiwania energii.. Zdecydowanie lepiej byłoby zrobić ze standardowych modułów car-port stabilnie ustawiony w zajezdni na południe i ładować z niego dodatkowy akumulator AUX w tym autobusie, niż udawać że na dachu coś doają i dodatkowo odśnieżać je jak to widać na zdjęciu. Panele o mocy całkowitej 1kWp przy takim położeniu będą pracowac w ruchu masymalnie w mocą 250 Wp...
ProfZbieraczZnaczków |
Myślę, że technicznego punktu wiedzenia, moduły które są na dachu autobusu jeżdzącego w mieście, to bajer a nie poważne eko-energetyka. Panele takie będą moim zdaniem częściej nie będą pracowały niż pracowały - o ile każdy z nich nie ma osobnego mikroinvertera. A jeżeli ma, to koszmarnie drogi sposób pozyskiwania energii.. Zdecydowanie lepiej byłoby zrobić ze standardowych modułów car-port stabilnie ustawiony w zajezdni na południe i ładować z niego dodatkowy akumulator AUX w tym autobusie, niż udawać że na dachu coś doają i dodatkowo odśnieżać je jak to widać na zdjęciu. Panele o mocy całkowitej 1kWp przy takim położeniu będą pracowac w ruchu masymalnie w mocą 250 Wp...
PanK |
Każdy panel ma swój sterownik. Panele nawet w ciemny pochmurny dzień generują kilka wat na sztukę (znamionowo 150W na sztukę). Standardowo jest 10 paneli na autobusie. Nie wiem jak z opłacalnością, ale na pewno jest eko lokalnie ;)
Gość |
Ma być eko, nikt nie mówi, że ma być opłacalnie.
kolo |
jak unia dofinansowała to jest git:) hahaha

Giełda OZE

Kupię projekty elektrowni wiatrowych, pracujące elektrownie

Kupię projekty elektrowni wiatrowych oraz pracujące elektrownie. czytaj dalej...

Opolskie – pożyczka unijna do 1 mln zł dla inwestorów i instalatorów OZE.

Katana Konsulting zaprasza firmy mikro, małe i średnie do skorzystania z unijnych, więc preferencyjn czytaj dalej...

Dotacje do 90% na oświetlenie LED w firmach w 2019 roku.

Katana Konsulting do końca roku 2018 zaprasza przedsiębiorstwa z całej Polski o aplikowanie o bezzwr czytaj dalej...

FARMY FOTOWOLTAICZNE

Wydżierżawie ziemię 2ha: -kujawsko-pomorskie - miejscowość Brzoza - ziemia klasa 4,5 łąki -100% czytaj dalej...