Kraków: kolejne autobusy z fotowoltaiką na dachu

Kraków: kolejne autobusy z fotowoltaiką na dachu
Fot. MPK Kraków
REKLAMA

Na kolejnych autobusach miejskich w Krakowie zainstalowano elastyczne panele fotowoltaiczne. Fotowoltaikę na dachach autobusów wykorzystują też warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe. 

W roku 2015 panele fotowoltaiczne zainstalowano na dwóch krakowskich autobusach, a teraz, po wyposażeniu w fotowoltaikę kolejnch, w Krakowie kursuje w sumie osiem autobusów korzystających z energii słonecznej.

Fotowoltaika w autobusach krakowskiego MPK służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia.

W modułach PV zastosowano technologię produkcji bez użycia szkła, dzięki czemu mają wymaganą elastyczność i nadają się do zamontowania na dachu autobusu. Panele mają być w pełni odporne na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Instalacje fotowoltaiczne na dachach autobusów działają w pełni automatycznie, załączając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów.

Fotowoltaika już teraz pracuje na dachach autobusów miejskich w Warszawie – na niemal 300 autobusach Miejskich Zakładów Autobusowych, a dodatkowo stołeczny przewoźnik produkuje energię słoneczną ze stacjonarnej instalacji fotowoltaicznej w zajezdni na ul. Woronicza, produkującą w skali roku około 61 MWh energii elektrycznej.

Panele fotowoltaiczne mają pojawić się także na dachach 80 nowych miejskich autobusów Mercedesa, które będą jeździć w ramach floty MZA po Warszawie.

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl Adam Stawiarski, rzecznik MZA, moc paneli fotowoltaicznych dla leasingowanych Mercedesów w wersji 12-metrowej wyniesie po 1,05 kWp, a moc systemów fotowoltaicznych dla autobusów przegubowych sięgnie 1,5 kWp.

Energia produkowana z fotowoltaiki umieszczonej na dachach autobusów MZA jest wykorzystywana do zasilania znajdujących się w nich urządzeń elektrycznych takich jak kasowniki, biletomaty, klimatyzacja, elektroniczna informacja czy monitoring.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (7)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
IXI |
I tak powinno być. Panel do panela i w skali globalnej mamy już pokaźne wielkości.
Lipa |
Ile to kosztuje i po co, gdyby to był całkowicie elektryczny to ok choć i tak większy sens byłby stworzyć coś stacjonarnego. Tworzą jakieś bzdety foto i wiatraczki instalują przy każdym przejściu dla pieszych choć przechodzi obok sieć i świeci się z niej latarnia a tu kupę kasy żeby zasilić parę diód w znaku czy nad przejściem. Ale patrzcie jesteśmy eko za 10 tys świeci znak. I takich znaków jest tysiące, ile widziałem mini wiatraczków w wąwozach gdzie niewiadomo czemu niechcą się kręcić.
ProfZbieraczZnaczków |
Myślę, że technicznego punktu wiedzenia, moduły które są na dachu autobusu jeżdzącego w mieście, to bajer a nie poważne eko-energetyka. Panele takie będą moim zdaniem częściej nie będą pracowały niż pracowały - o ile każdy z nich nie ma osobnego mikroinvertera. A jeżeli ma, to koszmarnie drogi sposób pozyskiwania energii.. Zdecydowanie lepiej byłoby zrobić ze standardowych modułów car-port stabilnie ustawiony w zajezdni na południe i ładować z niego dodatkowy akumulator AUX w tym autobusie, niż udawać że na dachu coś doają i dodatkowo odśnieżać je jak to widać na zdjęciu. Panele o mocy całkowitej 1kWp przy takim położeniu będą pracowac w ruchu masymalnie w mocą 250 Wp...
ProfZbieraczZnaczków |
Myślę, że technicznego punktu wiedzenia, moduły które są na dachu autobusu jeżdzącego w mieście, to bajer a nie poważne eko-energetyka. Panele takie będą moim zdaniem częściej nie będą pracowały niż pracowały - o ile każdy z nich nie ma osobnego mikroinvertera. A jeżeli ma, to koszmarnie drogi sposób pozyskiwania energii.. Zdecydowanie lepiej byłoby zrobić ze standardowych modułów car-port stabilnie ustawiony w zajezdni na południe i ładować z niego dodatkowy akumulator AUX w tym autobusie, niż udawać że na dachu coś doają i dodatkowo odśnieżać je jak to widać na zdjęciu. Panele o mocy całkowitej 1kWp przy takim położeniu będą pracowac w ruchu masymalnie w mocą 250 Wp...
PanK |
Każdy panel ma swój sterownik. Panele nawet w ciemny pochmurny dzień generują kilka wat na sztukę (znamionowo 150W na sztukę). Standardowo jest 10 paneli na autobusie. Nie wiem jak z opłacalnością, ale na pewno jest eko lokalnie ;)
Gość |
Ma być eko, nikt nie mówi, że ma być opłacalnie.
kolo |
jak unia dofinansowała to jest git:) hahaha

Giełda OZE

Enercon E40 500 kw Certyfikaty

Na sprzedaz Enercon E40 500 kw woj wielkopolskie ziemia dziierżawa osoby zainteresowane proszę czytaj dalej...

pracujący Vestas V47, zachodniopomorskie

sprzedam pracującą turbinę Vestas V47, zlokalizowana na terenie woj.zachodniopomorskiego, wszelkie i czytaj dalej...

Sprzedam warunki przyłączenia dla 4 elektrowni fotowoltaicznych (4 x 0,96 MW)

Sprzedam warunki przyłączenia dla 4 elektrowni fotowoltaicznych (4 x 0,96 MW). Warunki wydane są od czytaj dalej...

Elektrownia fotowoltaiczna o mocy 0.998 MW. Pozwolenie na budowę z warunkami przyłączenia do sieci. Mazowsze.

Projekt położony w powiecie pułtuskim. Przyłącze do linii 15 kV na działce. Projekt , PnB i Warunki czytaj dalej...