Fotowoltaika na dachach największego lotniska w Finlandii

Fotowoltaika na dachach największego lotniska w Finlandii
Instalacja fotowoltaiczna w porcie lotniczym Helsinki-Vantaa. Fot. Vikram Solar

Na dachach budynków największego lotniska w Finlandii powstała duża dachowa instalacja fotowoltaiczna. Ze względu na lokalizację instalacji wykorzystano w niej moduły fotowoltaiczne ze specjalną antyrefleksyjną powłoką.

Na dachach obiektów linii lotniczej Finnair, w międzynarodowym porcie lotniczym Helsinki-Vantaa, postała dachowa instalacja fotowoltaiczna  o mocy 312 kW, która ma produkować w skali roku 280 MWh energii elektrycznej.

Instalację wykonała firma Finnwind Oy, która wykorzystała moduły fotowoltaiczne dostarczone przez zaliczanego do grona Tier-1, indyjskiego producenta Vikram Solar.

REKLAMA

Ze względu na umiejscowienie na dachach lotniska, w modułach, które dostarczyła indyjska firma, zastosowano specjalną antyrefleksyjną powłokę (ARC). Vikram podaje, że w ten sposób absorbowane będzie średnio 94 proc. padającego światła.

To pierwsza instalacja fotowoltaiczna, którą uruchomiono na skandynawskim lotnisku. Nie jest to bynajmniej największa instalacja PV, którą uruchomiono na lotniskach w Europie.

W ubiegłym roku na zadaszeniach parkingu jednego z niemieckich lotnisk, w landzie Nadrenia Północna-Westfalia, zamontowano instalację fotowoltaiczną o mocy aż 4 MWp.

Instalacje fotowoltaiczne dostarczają energię także dla innych lotnisk na świecie. Największa powstała na terenie międzynarodowego lotniska Koczin w Indiach, gdzie panele fotowoltaiczne w ilości 46,15 tys. sztuk zostały rozmieszczone na terenie około 18 hektarów, a całkowita moc farmy fotowoltaicznej na lotnisku w Koczin wynosi 12 MW. Władze lotniska położonego w południowym indyjskim stanie Kerala zapewniają, że będą pierwszym na świecie tego rodzaju obiektem, który będzie funkcjonować wyłącznie dzięki energii słonecznej.

REKLAMA

Z kolei w Polsce energię z własnej instalacji fotowoltaicznej wykorzystuje lotnisko Chopina w Warszawie oraz lotnisko w Jasionce k. Rzeszowa. Warszawski port lotniczy posiada instalację o mocy 800 kW, która ma pokrywać od 15 do 20 proc. jego zapotrzebowania na energię. 

Pierwsza instalacja fotowoltaiczna na polskim lotnisku powstała w 2014 r. na budynkach podrzeszowskiego lotniska Jasionka. Zamontowano tam system fotowoltaiczny, którego moc nominalna wynosi niemal 450 kW i który powstał na powierzchni 2,5 tys. m2. Część modułów zintegrowano z fasadami budynków w ramach tzw. building integrated photovoltaics (BIPV).

Instalacja fotowoltaiczna na lotnisku w stolicy Finlandii to jedna z większych inwestycji w PV w tym kraju. Potencjał fotowoltaiki w Finlandii na koniec 2015 r. wynosił według EurObserv´ER, tylko 14,7 MW i zwiększył się z 11,2 MW na koniec 2014 r. W ubiegłym roku uruchomiono tam kilka dachowych instalacji, których potencjał jest liczony w setkach kW.

Udział źródeł odnawialnych w fińskim miksie energetycznym już teraz jest znaczący. Na fiński potencjał OZE na koniec 2015 r. składały się – według danych Międzynarodowej Agencji Energii Odnawianej (IRENA) – elektrownie wodne o mocy ponad 3 GW, elektrownie wiatrowe  o mocy około 1 GW, elektrownie biomasowe o mocy niemal 2 GW oraz biogazownie o mocy niewiele ponad 100 MW.   

W ubiegłym roku z OZE pochodziło już około 40 proc. energii skonsumowanej w Finlandii. Cel, który wcześniej wyznaczyły Helsinki, to dojście do 50 proc. do roku 2030. Udział węgla w fińskim miksie energii to obecnie około 8 proc.

W ubiegłym roku fiński rząd wyznaczył cel ograniczenia importu paliw kopalnych o połowę, w porównaniu do poziomu z 2005 r., a w ciągu kolejnych 20 lat Finlandia ma przeprowadzić dalszy etap dekarbonizacji, zastępując całkowicie paliwa kopalne odnawialnymi źródłami energii.

red. gramwzielone.pl