Szwajcarzy wprowadzają ultracienkie moduły PV. Po 12 latach badań

Szwajcarzy wprowadzają ultracienkie moduły PV. Po 12 latach badań
Fot. Filsom AG

Szwajcarska firma Filsom AG została utworzona już w roku 2005 jako spin-off instytutu ETH w Zurichu. Jej celem było opracowanie elastycznych, ultracienkich paneli fotowoltaicznych. W tym celu postawiono na cienkowarstwową technologię CIGS.

Szwajcarska firma potrzebowała aż 12 lat, od momentu utworzenia, na skomercjalizowanie swojej technologii.

Filsom ogłosił teraz, że jest gotowy do sprzedaży elastycznych, cienkowarstwowych modułów CIGS, charakteryzujących się grubością zaledwie 2 mm i wagą 200 g/m2. Szwajcarzy podają, że stosunek mocy do wagi modułów jest 50-krotnie lepszy niż w przypadku tradycyjnych modułów krystalicznych.

REKLAMA

Potrzebowaliśmy czasu, aby przygotować produkt, który wygląda lepiej i ma lepsze właściwości niż produkty konkurencji – komentuje Rahul Budhwar, CEO szwajcarskiej firmy.  

W ostatnich latach w szwajcarską firmę zainwestował, obok grupy rodzimych inwestorów, również indyjski potentat Tata Group. Najpierw, w roku 2013, wyłożył 42,5 mln CHF, a dwa lata później dołożył 10 mln CHF. Dzięki tym funduszom Szwajcarzy uruchomili wówczas w Zurychu pilotażową linię produkcyjną o potencjale 15 MW i zapowiadali powiększenie produkcji do 100 MW w skali roku. W międzyczasie Filsom zwiększył maksymalną szerokość swoich paneli z 50 cm do 1 m.  

REKLAMA

Szwajcarska firma zapewnia teraz, że ich moduły znajdą zastosowanie w obszarze fotowoltaiki zintegrowanej z budynkami (building integrated photovoltaics – BIPV oraz building applied photovoltaics – BAPV), w transporcie i przenośnej elektronice, ale również w większych, tradycyjnych elektrowniach fotowoltaicznych.

Sprawność ogniw CIGS, które produkuje Filsom, przekracza 20 proc. W badaniach instytutu Empa, które przeprowadzono już na początku 2013 roku, stwierdzono sprawność rzędu 20,4 proc. Empa jest zresztą, obok Tata Group, kluczowym inwestorem w Filsom.

Szwajcarzy zapewniają, że już współpracują z czołowymi firmami z branży motoryzacyjnej, lotniczej i kosmicznej, w celu zastosowania swoich paneli na dachach samochodów czy poszyciu samolotów. 

Fot. Filsom AG

red. gramwzielone.pl