Hanergy wraca na rynek i rzuca wyzwanie Muskowi
Hanergy Thin Film Power (HTF), chiński producent cienkowarstwowych modułów fotowoltaicznych, który niedawno walczył o przetrwanie, chce odbudować swoją pozycję, oferując nową technologię solarnych dachówek.
Hanergy, chiński producent cienkowarstwowych modułów fotowoltaicznych, z którym współpracowała m.in. Ikea, wpadł w kłopoty finansowe w maju 2015 r. Wówczas spółka zanotowała gigantyczną stratę na giełdzie w Hong Kongu. W ciągu jednego dnia Hanergy Thin Film stracił połowę swojej wartości, a jego giełdowe notowania zostały zablokowane.
Wcześniej Hanergy Thin Film konsekwentnie budował swoją giełdową kapitalizację, która w szczycie sięgnęła 40 mld dolarów i w pewnym momencie była wyższa niż kapitalizacja koncernu Sony, a szef Hanergy Li Hejun był zaliczany do grona najbogatszych Chińczyków.
Teraz Hanergy wraca na rynek fotowoltaiczny z nowym produktem, który może być konkurencją dla wdrażanych do produkcji przez Teslę solarnych dachówek SolarRoof.
Swoje solarne dachówki o nazwie Hantile chiński koncern ma sprzedawać w cenie niewiele ponad 200 dolarów za metr kwadratowy. Podczas premiery Hantile, która odbyła się w Pekinie, wykonano złożoną z solarnych dachówek instalację o mocy 5 kW. Do jej wykonania była potrzebna powierzchnia rzędu 50 m2.
Chińska firma zapewnia, że sprawność jej solarnych dachówek obecnie wynosi 16,5 proc., a już pod koniec br. zostanie zwiększona do 17,5 proc.
Produkt Hanergy może konkurować z solarnymi dachówkami Solar Roof, których produkcję jeszcze w tym roku ma rozpocząć amerykańska Tesla.
Całkowity koszt montażu Solar Roof ma wynosić 21,85 USD za ok. 0,3 m2. Cena Solar Roof podana przez Teslę ma jednak uwzględniać federalne ulgi podatkowe na inwestycje w PV, które w ramach mechanizmu ITC wynoszą do 30 proc.
Firma Elona Muska podaje, że wymiana dachu wielkości około 609 m2, który w 40-procentach pokryją solarne dachówki, wraz z magazynem energii ma kosztować około 50 tys. dolarów, przy czym w tej cenie są ujęte federalne ulgi podatkowe. W ciągu 30 lat taka instalacja ma wyprodukować energię o wartości szacowanej na 64 tys. dolarów, w pełni zwracając koszt wykonania dachu.
W informacji na temat wyników za II kwartał br. Tesla podaje, że rozpoczęła montaż solarnych dachówek, na które posiada już niezbędne atesty. Pierwsze pilotażowe instalacje powstały na dachach domów pracowników Tesli. W ten sposób amerykańska firma chce zebrać pierwsze doświadczenia i dzięki nim ulepszyć swój nowy produkt. Produkcja SolarRoof ma ruszyć na dobre pod koniec tego roku w fabryce Tesli w Buffalo w stanie Nowy Jork.
red. gramwzielone.pl