SMA notuje duży wzrost zysków i wprowadza nowy produkt

SMA notuje duży wzrost zysków i wprowadza nowy produkt
Fot. SMA

Czołowy producent inwerterów fotowoltaicznych podając wyniki finansowe i operacyjne za 2016 rok, pochwalił się dużym wzrostem potencjału sprzedanych produktów i osiągniętego zysku. Niemiecka firma zwiększyła zyski mimo rosnącej konkurencji i spadku cen inwerterów odnotowanego w ubiegłym roku.

W 2016 roku na całym świecie powstały elektrownie fotowoltaiczne o mocy ponad 75 GW w porównaniu do około 50 GW roku 2015. Ta sytuacja znalazła odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży czołowego producenta inwerterów fotowoltaicznych. SMA podaje, że w ubiegłym roku jego sprzedaż sięgnęła potencjału 8,2 GW wobec 7,3 GW w roku wcześniejszym.

Niemiecka firma szacuje, że udział jej produktów w globalnym potencjale sprzedanych inwerterów sięgnął w ubiegłym roku około 1/5.

REKLAMA

Co ciekawe, tak wyraźny wzrost sprzedaży w ujęciu łącznej mocy sprzedanych inwerterów nie przełożył się na wzrost przychodów. Niemiecka firma odnotowała w ubiegłym roku przychody na poziomie 946,7 mln euro wobec 981,8 mln euro w roku wcześniejszym.

Istotnie wzrosły natomiast zyski SMA, które w ujęciu EBITDA za 2016 r. wyniosły 141,5 mln euro wobec 121,1 mln euro w roku wcześniejszym. Zysk netto niemal podwoił się w stosunku do roku 2015, sięgając 29,6 mln euro. Taki wynik udało się osiągnąć mimo – podkreślanego przez SMA – „mocnego i niespodziewanego” spadku przeciętnych cen inwerterów. 

REKLAMA

Najważniejszym segmentem rynku fotowoltaicznego dla SMA pozostają przemysłowe farmy fotowoltaiczne. Ten segment posiadał w 2016 r. 42 proc. udziałów w sprzedaży niemieckiej firmy, podczas gdy udział sektorów instalacji komercyjnych (inwertery o mocy 12-500 kW) i domowych (do 12 kW) sięgnął odpowiednio 28 i 19 proc.

Do najważniejszych rynków zbytu za 2016 r. niemiecka firma zaliczyła kolejno Amerykę Północną (46,1 proc. udziału w sprzedaży wobec 42,1 proc. w roku 2015), Japonię, Indie, Wielką Brytanię i Niemcy.

Przy okazji publikacji swoich wyników SMA zasygnalizowało planowane na ten rok kierunki rozwoju.

Oprócz bardzo niskich kosztów produkcji energii, ważnym czynnikiem wzrostu dla branży fotowoltaicznej są również cele klimatyczne. Jednak fundamentalna zmiana w sektorze energetycznym będzie możliwa tylko wraz z cyfryzacją. Dzięki automatyzacji w przyszłości popyt i podaż będą realizowane bardziej efektywnie niż wcześniej. (…) W tym roku wprowadzamy na przykład nową platformę, która pozwoli klientom firmowym monitorować przepływy energii w różnych technologiach (fotowoltaika, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja i magazynowanie energii). Dzięki rozwojowi tej platformy zoptymalizujemy całkowite koszty energii na lojalnym poziomie, ułatwiając połączenie z większymi platformami IoT (ang. Internet of Things) – informuje Pierre-Pascal Urbon, CEO niemieckiej firmy.

SMA to globalny lider rynku fotowoltaicznego i największy producent inwerterów PV pod względem osiąganych przychodów. Niemiecka firma posiada oddziały w 20 krajach i zatrudnia ponad 3,8 tys. pracowników, w tym 500 pracujących w dziale badań i rozwoju. Łączny potencjał inwerterów SMA, które obsługują instalacje fotowoltaiczne na całym świecie, sięga 55 GW. 

red. gramwzielone.pl