Ogniwa fotowoltaiczne na dachu Toyoty Prius. Także na Modelu 3?

Ogniwa fotowoltaiczne na dachu Toyoty Prius. Także na Modelu 3?
Toyota Prius PHV 2017. Fot. Panasonic
REKLAMA

Niedawno Toyota poinformowała o wprowadzeniu do sprzedaży nowej wersji hybrydowej Toyoty Prius z umieszczonymi na dachu ogniwami fotowoltaicznymi. Teraz wiadomo, że dostawcą ogniw dla hybryd Toyoty jest Panasonic. Wdrożenie podobnego rozwiązania w Tesli Model 3 zapowiedział Elon Musk.

Toyota oferowała już wcześniej opcję umieszczenia ogniw na dachu Priusa – mogły one jednak ładować tylko pomocniczą baterię. Teraz fotowoltaika na dachu hybrydy ma ładować – w czasie postojów – nie tylko baterię pomocniczą, ale również baterię główną, zwiększając zasięg samochodu.

Japoński koncern zapewnia, że w ciągu jednego dnia ogniwa fotowoltaiczne mogą wyprodukować energię w ilości wystarczającej do przejechania maksymalnie ok. 6,1 km, a przeciętnie – 2,9 km.

Toyota nie podawała wcześniej, która firma dostarczy ogniwa montowane na dachu nowego Priusa PHV 2017. Teraz wiadomo, że dostarczy je Panasonic, który zaopatruje Toyotę również w baterie litowo-jonowe.

Panasonic zapewnia, że wykorzystana w tym celu technologia HIT to najlepszy wybór dla tego rodzaju zastosowań ze względu na lepszy niż w przypadku tradycyjnych ogniw współczynnik temperatury – dzięki czemu nagrzewanie się dachu i wzrost temperatury ogniw będzie powodować relatywnie mniejsze straty w uzysku energii.

W celu umieszczenia ogniw fotowoltaicznych na dachu samochodu Panasonic opracował dodatkowo specjalną szybę, aby całość można było wkomponować w dach Priusa.

Wiadomo też, że na dachu Priusa PHV 2017 będą montowane wysokowydajne ogniwa serii HIT o łącznej mocy 180 W, podczas gdy we wcześniejszych modelach Priusa możliwe było opcjonalnie zastosowanie ogniw o mocy tylko 50 W, które dawały możliwość doładowania jedynie pomocniczej baterii 12 V, która zasilała wentylację czy klimatyzację.

Pierwsze hybrydy japońskiego koncernu trafiły do klientów już w roku 1997, a w styczniu br. sprzedaż tego rodzaju aut Toyoty przekroczyła 10 mln. Obecnie Japończycy oferują w sumie 33 model aut z napędem hybrydowym. Sprzedaż 15 mln hybryd Toyota chce osiągnąć w roku 2020.

Cel sprzedaży Priusów z ogniwami fotowoltaicznymi na dachu, który Toyota przyjęła dla rynku japońskiego, wynosi 2,5 tys. egzemplarzy miesięcznie. Cena nowego modelu na rynku japońskim ma wynosić od 3,3 mln JPY do 4,2 mln JPY, czyli ok. 120-150 tys. PLN.

Zaraz po informacji o wyposażeniu Priusów w ogniwa serii HIT o możliwości zastosowania takiego samego rozwiązania poinformował Elon Musk, zapewniając, że ogniwa Panasonica mogą trafić również na dachy Tesli Model 3, którego produkcja ma się rozpocząć w tym roku. Ich montaż na być opcjonalny.

Wiadomo, że Tesla rozwija nową technologię szyby, która ma być stosowana w systemie fotowoltaicznym o nazwie SolarRoof. Musk zasygnalizował, że ta technologia może zostać zastosowana także w przypadku dachu Modelu 3.

Niewykluczone, że w ewentualnych dachowych ogniwach montowanych na Modelu 3 swój udział również będzie mieć Panasonic, który współpracuje z Teslą, dostarczając jej baterie litowo-jonowe

Panasonic dostarcza ponadto technologie produkcji modułów fotowoltaicznych do nowej fabryki Tesli, która powstaje w Buffalo w stanie Nowy Jork, a także uczestniczy w zaprezentowanym kilka miesięcy temu przez Elona Muska projekcie dachowego systemu fotowoltaicznego o nazwie SolarRoof.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (8)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Vojciech7 |
Pomysł super, tylko szkoda że 2,9 km dziennie z tego cuda można otrzymać. Mimo wszystko podoba mi się to rozwiązanie.
Mich |
@Vojciech7 Weź pod uwagę, że na tym dachu pewnie zmieściło się tylko około 150-200Wp. Licząc idealne nachylenie to da to w Polsce produkcję 200kWh, a na samochodzie tak nie będzie, bo jak staniesz pod drzewem to produkcji praktycznie nie będzie. Do przejechania samochodem elektrycznym 100km potrzebne jest około 15-20kWh. Czyli przy maksymalnym teoretycznym wykorzystaniu PV jest to dodatkowe 1000km rocznie. A to jest wartość mocno wyśrubowana. Chyba, ze Prius ma mniej niż 20kW/100km i jest więcej niż 200Wp
Tomekk |
Pomysl super i mam nadzieje ze nasi kontruktorzy to podchwyca i pojda za ciosem. Stworzymy jeszcze lepsze autko tylko trzeba miec wizje. trzeba zaryzykowac i twierdze ze nasze wladze zauwaza ze rynek to kupi i na tym wszyscy zarobimy.
OZE GENESIS |
W mojej ocenie przyszłość tkwi raczej w lakierze w skład którego wejdą perowskity zamiast folii i wtedy mamy całe auto pokryte pv. Przy okazji niezmiennie pozdrawiamy Panią dr. Olgę Malinkiewicz.
TT |
@Tomekk, takie slogany za Gierka miały wzięcie ale teraz, a tak zapomniałem przecież ten kraj się uwstecznia. Wizje powiadasz tylko komu ją przypisać - pożyjemy zobaczymy choć prędzej niedoczekamy. Odszczekam to moje niedowiarstwo i jeśli spełni się twoja przepowiednia będę tu kajał się przed wszystkimi i wierz mi chętnie to zrobię.
TTTT |
Czy cena za dodatkowy panel na dachu ma szansę zwrócić się za 50 lat ? Nawet licząc cenę prądu x2 ?
Darekk |
@TTTT Myślę, że tak tego nie można liczyć. Bardziej jako zwiększenie pojemności baterii, ponieważ zwiększy Twój zasięg bez konieczności podłączania się pod gniazdko. Z tymże nawet naciągając na korzyść, to raczej i tak nie ma sensu ekonomicznego. Piszę raczej, bo nie informacji ile trzeba dodatkowo dopłacić. Naciągając 6km dodatkowo/200km zasięgu = 3% zwiększenia zasięgu
Marc |
Nowy prius także ma ładowaną mniejszą baterię która po osiągnięciu wymaganej wartości oddaje prąd do tej głównej, robiąc za pośrednika... ale mimo że auto nie jest tanie ale też nie jest jakieś drogie (w PL około 150tyś) nie jest to takie rozwiązanie jak w pełnym elektryku, tu zawsze musi być benzyna w baku, nawet jeśli zabraknie nam jej to na tym prądzie nie dolecimy do stacji doładowując ją w ciągu dnia. A poza tym auto świetne, fajnie się nim jeździ robi wrażenie, i aż dziw że w PL Toyota planuje ich sprzedać ok 50 sztuk, bo jest tylko 12tyś droższe od zwykłej hybrydy priusa a nie dość że jest bardziej funkcjonalne to ładniejsze od tego z 2016r. Aaa odnośnie oszczędności i zwrotu inwestycji bo tak każdy pianę bije że smog, co2 itd to wymysły - być może, ale tu inny aspekt czyli odcięcia się od ropy i zgarniania całej kasy z własnych źródeł, nowe podatki itd...tak czy siak na każdym kroku będą nas dowalać, i nie ma co szukać oszczędności, fajne jest to że te wszystkie toyotowe rzeczy będą bardzo trwałe, i nie będą się psuć, jeśli nowe akku mają to dopiero po testach za 6 lat może się pojawią więc nie ma co też szukać nowych technologii w autach które teraz się pojawiają

Giełda OZE

PROJEKTY PV

Posiadamy ponad 5 letnie doświadczenie w projektowaniu oraz budowaniu elektrowni fotowoltaicznych. J czytaj dalej...

Sprzedamy projekt PV z PnB

Dla konkretnego inwestora oferujemy KOMPLETNY projekt elektrowni PV o mocy 0.99 MW. - Prawomocne Po czytaj dalej...

Sprzedam projekty PV z prawomocnym PnB, kwalifikacja z URE

Sprzedam bezpośrednio projekty PV o mocy 0,5 - 2 MW z prawomocnym PnB. Każda lokalizacja jest zreali czytaj dalej...

Poszukuję działek pod PV

Poszukuję działek pod farmy fotowoltaiczne. Działka niezacieniona, dobrze jeśli przebiega przez nią czytaj dalej...