Ogniwa fotowoltaiczne na dachu Toyoty Prius. Także na Modelu 3?

Ogniwa fotowoltaiczne na dachu Toyoty Prius. Także na Modelu 3?
Toyota Prius PHV 2017. Fot. Panasonic

Niedawno Toyota poinformowała o wprowadzeniu do sprzedaży nowej wersji hybrydowej Toyoty Prius z umieszczonymi na dachu ogniwami fotowoltaicznymi. Teraz wiadomo, że dostawcą ogniw dla hybryd Toyoty jest Panasonic. Wdrożenie podobnego rozwiązania w Tesli Model 3 zapowiedział Elon Musk.

Toyota oferowała już wcześniej opcję umieszczenia ogniw na dachu Priusa – mogły one jednak ładować tylko pomocniczą baterię. Teraz fotowoltaika na dachu hybrydy ma ładować – w czasie postojów – nie tylko baterię pomocniczą, ale również baterię główną, zwiększając zasięg samochodu.

Japoński koncern zapewnia, że w ciągu jednego dnia ogniwa fotowoltaiczne mogą wyprodukować energię w ilości wystarczającej do przejechania maksymalnie ok. 6,1 km, a przeciętnie – 2,9 km.

REKLAMA

Toyota nie podawała wcześniej, która firma dostarczy ogniwa montowane na dachu nowego Priusa PHV 2017. Teraz wiadomo, że dostarczy je Panasonic, który zaopatruje Toyotę również w baterie litowo-jonowe.

Panasonic zapewnia, że wykorzystana w tym celu technologia HIT to najlepszy wybór dla tego rodzaju zastosowań ze względu na lepszy niż w przypadku tradycyjnych ogniw współczynnik temperatury – dzięki czemu nagrzewanie się dachu i wzrost temperatury ogniw będzie powodować relatywnie mniejsze straty w uzysku energii.

W celu umieszczenia ogniw fotowoltaicznych na dachu samochodu Panasonic opracował dodatkowo specjalną szybę, aby całość można było wkomponować w dach Priusa.

Wiadomo też, że na dachu Priusa PHV 2017 będą montowane wysokowydajne ogniwa serii HIT o łącznej mocy 180 W, podczas gdy we wcześniejszych modelach Priusa możliwe było opcjonalnie zastosowanie ogniw o mocy tylko 50 W, które dawały możliwość doładowania jedynie pomocniczej baterii 12 V, która zasilała wentylację czy klimatyzację.

REKLAMA

Pierwsze hybrydy japońskiego koncernu trafiły do klientów już w roku 1997, a w styczniu br. sprzedaż tego rodzaju aut Toyoty przekroczyła 10 mln. Obecnie Japończycy oferują w sumie 33 model aut z napędem hybrydowym. Sprzedaż 15 mln hybryd Toyota chce osiągnąć w roku 2020.

Cel sprzedaży Priusów z ogniwami fotowoltaicznymi na dachu, który Toyota przyjęła dla rynku japońskiego, wynosi 2,5 tys. egzemplarzy miesięcznie. Cena nowego modelu na rynku japońskim ma wynosić od 3,3 mln JPY do 4,2 mln JPY, czyli ok. 120-150 tys. PLN.

Zaraz po informacji o wyposażeniu Priusów w ogniwa serii HIT o możliwości zastosowania takiego samego rozwiązania poinformował Elon Musk, zapewniając, że ogniwa Panasonica mogą trafić również na dachy Tesli Model 3, którego produkcja ma się rozpocząć w tym roku. Ich montaż na być opcjonalny.

Wiadomo, że Tesla rozwija nową technologię szyby, która ma być stosowana w systemie fotowoltaicznym o nazwie SolarRoof. Musk zasygnalizował, że ta technologia może zostać zastosowana także w przypadku dachu Modelu 3.

Niewykluczone, że w ewentualnych dachowych ogniwach montowanych na Modelu 3 swój udział również będzie mieć Panasonic, który współpracuje z Teslą, dostarczając jej baterie litowo-jonowe

Panasonic dostarcza ponadto technologie produkcji modułów fotowoltaicznych do nowej fabryki Tesli, która powstaje w Buffalo w stanie Nowy Jork, a także uczestniczy w zaprezentowanym kilka miesięcy temu przez Elona Muska projekcie dachowego systemu fotowoltaicznego o nazwie SolarRoof.

red. gramwzielone.pl