Francuzi uruchomili pierwszy kilometr solarnej drogi

Francuzi uruchomili pierwszy kilometr solarnej drogi
Fot. Wattway
REKLAMA

Francuska minister energii i ekologii Ségolène Royal w piątek uroczyście otworzyła pierwszy odcinek pilotażowej drogi, której nawierzchnia składa się z paneli fotowoltaicznych i która powstała w miejscowości Tourouvre, w północno-zachodniej Francji.

Budowa drogi, której powierzchnia wynosi 2,8 tys. m2, kosztowała 5 mln euro i została sfinansowana ze środków przyznanych przez francuski rząd.

Wbudowane w powierzchnię drogi ogniwa fotowoltaiczne mają produkować w skali roku w sumie około 280 MWh energii elektrycznej – to mniej więcej tyle, ile wyprodukowałaby położona w tej samej lokalizacji, tradycyjna instalacja fotowoltaiczna, przy optymalnym ustawieniu paneli fotowoltaicznych, o łącznej mocy około 270 kW.

Przeciętna, dzienna produkcja energii jest szacowana na 767 kWh, przy czym w poszczególnych dniach może się znacząco różnić, sięgając w okresach letnich nawet 1,5 MWh dziennie. 

Inwestycję zrealizowała francuska firma Wattway należąca do koncernu Colas, który specjalizuje się w budowie dróg.

W zakładzie zlokalizowanym również w Tourouvre już w przyszłym roku mają powstawać specjalne panele fotowoltaiczne o łącznej powierzchni do 5 tys. m2, przy czym powierzchnia pojedynczego panelu ma wynosić od 10 m2 do 50 m2. Wattway ma już przyjmować na nie zamówienia, a od przyszłego roku mają zostać włączone do oferty firmy Colas.

Podstawą technologii francuskiej firmy są ogniwa krzemowe, które mają wytrzymywać obciążenia generowane przez każdy rodzaj transportu i które będzie można zastosować na już istniejących drogach. Francuzi zakładają, że żywotność takich paneli wyniesie przynajmniej 10 lat. Będzie ona jednak zależeć od natężenia ruchu pojazdów, które będą poruszać się po solarnych drogach. Przy mniejszym ruchu panele mają działać przez około 20 lat.

Wcześniej francuski rząd informował, że chce zmodernizować docelowo 1000 km dróg, pokrywając je panelami PV. Produkowana przez nie energia miałaby zaspokoić zapotrzebowanie na energię 5 mln osób, czyli ok. 8 proc. francuskiej populacji.

W styczniu br. francuski dziennik "Le Monde" informował, że Ségolène Royal chce sfinansować realizację swojego pomysłu poprzez podniesienie podatków od paliw, co w jej opinii byłoby "normalne” biorąc pod uwagę spadek cen ropy. Dzięki temu budżet programu solarnych dróg miałby wzrosnąć o około 200-300 mln euro. 

Fot. Wattway

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (9)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Ciekawski |
Nie będziemy mieć już najdroższych autostrad w Europie! Yey! A na poważnie - historycznie aut będzie cały czas przybywać na drogach, dodatkowo wprowadzane cięższych elektryków negatywnie wpłynie na żywotność paneli więc te 10 lat jest optymistycznym scenariuszem.
Gru |
Kilometr drogi 1M€, 280 kWp 0,5 M€, wydali 5 M€ Obawiam się że długie lata muszą minąć żeby to miało sens ekonomiczny. Podobnie spa wygląda z BIPV, które po wielu latach zaczyna nieśmiało się pojawiać w projektach prywatnych. Oczywiście w projektach publicznych pewnie będzie częściej, w końcu wydają cudze pieniądze.
Gru |
Kilometr drogi 1M€, 280 kWp 0,5 M€, wydali 5 M€ Obawiam się że długie lata muszą minąć żeby to miało sens ekonomiczny. Podobnie spa wygląda z BIPV, które po wielu latach zaczyna nieśmiało się pojawiać w projektach prywatnych. Oczywiście w projektach publicznych pewnie będzie częściej, w końcu wydają cudze pieniądze.
Duster |
a nie lepiej takie panele zastosować na pasie awaryjnym autostrady?
Znawca |
A co z drogą hamowania? Bo przecież zastosowana powierzchnia na pewno ma gorsze warunki jezdne niż asfalt.
gosć |
@Znawca ci Francuzi to są głupi, na pewno nie pomyśleli o tym, że samochody będą się ślizgać. Ale przecież jeszcze parę wieków temu to uczyli się od nas jeść widelcem.
Znawca |
@gość. Faktycznie, sporo wniosłeś do dyskusji. Mógłbyś podać materiał z jakiego wykonana jest nawierzchnia bezpośrednio stykająca się z oponami? Bo chyba nie powiesz mi, że ma takie same właściwości jak asfalt.
gość |
@Znawca bez urazy, na pewno dopuścili do użytku drogę spełniającą normy bezpieczeństwa.
Kucyk |
Droga z paneli fotowoltaicznych? Super! Widać sprawdzają się nie tylko na dachach firm.

Giełda OZE

pracujący Vestas V47 zachodniopomorskie

sprzedam pracującą elektrownie wiatrową Vestas V47, wszelkie informacje pod wskazanym numerem telefo czytaj dalej...

WNIOSKI I ZGŁOSZENIA PODMIOTÓW DO AUKCJII, koncesja i "efekt zachęty"

przygotowujemy wnioski dla ISTNIEJĄCYCH i NOWYCH podmiotów dla nowych podmiotów przygotowujemy wnios czytaj dalej...

Sprzedam Projekt PV - 1,7 MW woj. Podkarpackie

Sprzedam spółkę z gotowym projektem i pełną dokumentacją PV o mocy 1,7 MW. Tereny w MPZP przeznaczon czytaj dalej...

Looking for someone who can make PV PnB projects in Podlaskie

I am looking for PnB project maker in Podlaskie for several PV 1 MW projects. Only looking for Podla czytaj dalej...