Sukces słonecznego samolotu. Solar Impulse pisze historię

Sukces słonecznego samolotu. Solar Impulse pisze historię
Fot. Solar Impulse

Samolot napędzany wyłącznie energią słoneczną wylądował dzisiaj rano o godzinie 7.30 w Sewilli, kończąc trwający ponad 70 godzin lot z Nowego Jorku. Przelot nad Atlantykiem był 15. etapem misji Sola Impulse, której celem jest przelot dookoła świata samolotem napędzanym wyłącznie energią słoneczną.

Nad Atlantykiem Solar Impulse, pilotowany tym razem przez Bertranda Piccarda, leciał ze średnią prędkością ok. 95 km/godz., znajdując się na maksymalnej wysokości 8534 metrów nad poziomem morza. Samolot pokonał 6765 km, co zajęło dokładnie 71 godzin i 8 minut. 

Przelot nad Atlantykiem był drugim – po pokonaniu Pacyfiku – najtrudniejszym i najdłuższym etapem podróży Solar Impulse. Podczas wcześniejszego przelotu nad Pacyfikiem, z Japonii na Hawaje, awarii uległy baterie, które gromadziły energię produkowaną przez ogniwa słoneczne. Lot zakończył się sukcesem, jednak misja Solar Impulse została wstrzymana na kilka miesięcy.

REKLAMA

Teraz, po pokonaniu Oceanu Atlantyckiego, Solar Impulse będzie kontynuować swoją misję, którą zakończy lądowanie w Abu Dhabi, gdzie w marcu ubiegłego roku słoneczny samolot rozpoczął przelot dookoła świata.

REKLAMA

Atlantyk był zawsze symbolem przejścia ze „starego” do „nowego” świata, ale o ile te słowa były wcześniej używane do określenia kontynentów, dzisiaj odnoszą się do stanu umysłu. „Stary” świat składa się z niewydanych, trujących instalacji, które wyczerpują naturalne zasoby ziemi. „Nowy” świat to świat nowoczesnych, czystych technologii, które mogą zmniejszyć globalną konsumpcję energii, uratować zasoby naturalne i poprawić jakość naszego życia. Wraz z tym transatlantyckim lotem naszym celem jest zainspirowanie do wykorzystania czystych technologii w dowolnym miejscu – komentował po wylądowaniu w Sewilli Bertrand Piccard. 

W konstrukcji samolotu Solar Impulse wykorzystano ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych. Samolot ma lecieć na średniej wysokości 5,8 tys. metrów, z prędkością około 50-100 km/godz. W nocy samolot jest napędzany dzięki energii zgromadzonej w bateriach litowo-jonowych.

Film dokumentujący przelot Solar Impulse nad Atlantykiem:

gramwzielone.pl