SMA traci pozycję lidera wśród producentów inwerterów PV

SMA traci pozycję lidera wśród producentów inwerterów PV
Foto. SMA press

Niemiecki producent SMA, który praktycznie przez cały dotychczasowy okres rozwoju rynku fotowoltaicznego dominował na globalnym rynku producentów inwerterów, teraz zaczyna tracić swoją pozycję kosztem coraz silniejszych producentów tych urządzeń z Chin.

Chińscy producenci jak dotąd nie zdominowali globalnego rynku inwerterów fotowoltaicznych – tak jak uczynili to chińscy producenci modułów PV. Pojawiają się jednak pierwsze sygnały, że także w zakresie inwerterów Chińczycy mogą wkrótce dominować.

Jak wynika z ostatniego raportu firmy konsultingowej GTM Research na temat globalnego rynku inwerterów fotowoltaicznych, zanotowany w ubiegłym roku rekordowy wzrost potencjału elektrowni fotowoltaicznych w Chinach, przy dużo słabszym rynku PV w Europie, przełożył się na awans producentów inwerterów z Państwa Środka.

REKLAMA

Dotychczas niekwestionowany lider tego rynku – niemiecki SMA – według GTM Research utrzymał co prawda prymat w rankingu za 2015 r. pod względem wygenerowanej wartości sprzedaży, jednak stracił go w zestawieniu potencjału sprzedanych inwerterów, przy czym także w tym zestawieniu niemieckiej firmie coraz bardziej depczą po piętach czołowi producenci z Chin – Huawei i Sungrow.

Według GTM Research, największymi producentami inwerterów pod względem sprzedaży w ubiegłym roku byli kolejno SMA, Huawei, Sungrow, ABB, SolarEdge, TMEIC, Enphase, Omron, Tabuchi i Fronius.

SMA w ubiegłym roku zanotował przychody niemal równe 1 mld euro (wzrost rok do roku o 24 proc.), sprzedając inwertery o łącznej mocy ok. 7,3 GW, co jest wynikiem lepszym aż o 43,7 proc. w porównaniu do danych z 2014 r. Na ten rok SMA zakłada sprzedaż na poziomie 950 mln euro – 1050 mln euro.

REKLAMA

W segmencie przemysłowych farm fotowoltaicznych w ubiegłym roku SMA zanotował przychody na poziomie 416 mln euro, w przypadku sektora domowych instalacji – 253 mln euro, a w przypadku segmentu instalacji komercyjnych – 207 mln euro. W segmencie serwisu niemiecka firma zmniejszyła sprzedaż do 116 mln euro w porównaniu do 132 mln euro w roku 2014.

Oprócz awansu chińskich firm, w zestawieniu pokazującym wartość sprzedaży zwraca uwagę wysoka 5. pozycja izraelskiego producenta SolarEdge, który swoje urządzenia adresuje zwłaszcza do segmentu małych instalacji PV. Stąd wysoka pozycja pod względem wygenerowanej wartości sprzedaży, ale już dużo niższa w rankingu przedstawiającym łączny potencjał sprzedanych urządzeń.

W zestawieniu producentów inwerterów pod względem mocy sprzedanych inwerterów liderem za ubiegły rok był – według GTM Research – chiński Huawei. Niemiecki SMA spadł na trzecią pozycję, także kosztem drugiego chińskiego producenta Sungrow. Na czwartym miejscu uplasował się ABB, a kolejne miejsca przypadły firmom Sineng, TMEIC, TBEA, Schneider Electric, Power Electronics, a pierwszą dziesiątkę zamknął SolarEdge.

Na dominującą pozycję w tym zestawieniu producentów z Chin – Huawei i Sungrow – wpłynął z pewnością rekordowy potencjał nowych instalacji fotowoltaicznych w Chinach, gdzie w 2015 r. zainstalowano ponad 15 GW, czyli niemal dwa razy więcej niż zainstalowano w całej Europie. SMA ma tymczasem ograniczony dostęp do chińskiego rynku. Niemiecki producent jest tam obecny za pośrednictwem swojej chińskiej spółki Zeversolar.

Oceniając globalny rynek inwerterów fotowoltaicznych analitycy GTM Research zwracają uwagę na pojawienie się inwerterów w wersji 1500 V. Amerykański GE, który wprowadza na rynek takie urządzenia pozwalające na zredukowanie ogólnych kosztów inwestycji w PV, awansował o 10 pozycji na miejsce 12., a jego inwertery 1500 V stosowali w ubiegłym roku tacy potentaci jak First Solar czy Belectric.

GTM Research podkreśla ponadto rosnącą konsolidację rynku producentów inwerterów. Pierwszych dziesięciu największych producentów za ubiegły rok odpowiadało za 75 proc. całkowitego potencjału inwerterów sprzedanych w 2015 r., podczas gdy w roku 2014 było to 69 proc. 

gramwzielone.pl