Kraków przetestuje fotowoltaikę na dachach autobusów

Kraków przetestuje fotowoltaikę na dachach autobusów
Fot. MPK S.A. w Krakowie
REKLAMA

Krakowskie MPK przetestuje autobusy częściowo zasilane energią z umieszczonych na ich dachach ogniw fotowoltaicznych. Na podobne rozwiązanie wcześniej zdecydowano się w Warszawie.

Jak informuje krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, na dachach dwóch przegubowych autobusów został zamontowany system technologii fotowoltaicznej o nazwie SUN-BUS, który ma posłużyć do wspomagania instalacji pokładowej autobusu 24 V. Ta instalacja zasila m.in. automaty biletowe, kasowniki, tablice elektroniczne oraz oświetlenie. 

Dzięki systemowi SUN-BUS autobus zużywa mniej paliwa. Zamiast oleju napędowego systemy elektroniczne funkcjonujące w autobusie wykorzystują bowiem energię słoneczną – komentuje krakowski MPK.

System SUN-BUS ma pokryć część zapotrzebowania autobusu na energię elektryczną. Krakowskie MPK szacuje, że w wyniku zastąpienia ok. 25% energii elektrycznej generowanej ze spalania oleju napędowego w silniku przez energią słoneczną z fotowoltaiki, możliwe będzie uzyskanie oszczędności w kosztach zużycia paliwa w wysokości ok. 5%.

System SUN-BUS działa w pełni automatycznie załączając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów. Z przeprowadzonych prób wynika, że przy rozładowanych akumulatorach, przy pełnym nasłonecznieniu system w ciągu 20 minut jest w stanie doładować akumulatory umożliwiając uruchomienie silnika w pojeździe – komentuje MPK w Krakowie.

W tym roku na przetestowanie podobnego rozwiązania zdecydowały się także Miejskie Zakłady Autobusowe z Warszawy. Zamówienie warszawskiego MZA dla Solarisa obejmuje dostawę 60 autobusów przegubowych oraz 20 autobusów 12-metrowych. Na dachach tych pierwszych zostaną zamontowane ogniwa fotowoltaiczne o mocy 1,5 kW, a na dachach autobusów 12-metrowych Solaris umieści ogniwa o mocy 1 kW.

Jak komentował w rozmowie z portalem Gramwzielone.pl rzecznik Solarisa Mateusz Figaszewski, szacuje się, że wykorzystanie ogniw fotowoltaicznych umożliwi obniżenie zużycia paliwa w nowych warszawskich autobusach o kilka procent.

gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (5)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
1234 |
Znowu kolejny samorząd robi eksperymenty. Technicznie bardzo ciekawe rozwiązanie do wspomagania zasilania przy włączonej klimatyzacji ale czy ekonomicznie słuszne w przypadku MPK w Krakowie zimą? Łatwo wydawać publiczne pieniądze ale w tej pogoni za nowymi zabawkami gubi się cel jakim jest ograniczenie niskiej emisji w centrum miasta, szczególnie zimą. Nie znam liczb,chciałbym się mylić, jednak podejrzewam że te dodatkowe systemy to nie jest tania zabawka. Z niską emisją należy walczyć promując ciepło systemowe oraz skłaniając kierowców aut prywatnych do przesiadania się do komunikacji miejskiej (tanie bilety miesięczne, częstsze kursy mniejszymi autobusami).
jj |
Szczególnie przy ich smogu i syfie, który będzie osiadał na panelach sprawdzi się to jak Olimpiada.
1234 |
Przepraszam że trochę nie na temat, ale tak mnie naszło w temacie autobusów... Można poszukać w internecie "Ultrafine Particle Emissions" i w dokumencie session6_5_mattimaricq.pdf na stronie 3 jest obrazek sugerujący że masa cząstek stałych emitowanych przez zwykły silnik napędzany CNG może być nawet niższa niż w Dieslu ze sprawnym DPF. Emisja NOx jest też oczywiście niższa niż w silnikach z wtryskiem paliwa. Problemem jest dystrybucja wielkości cząstek. O ile PM10 jest mało to bez odpowiednika DPF/GPF spaliny z CNG zawierają więcej małych cząstek PM2,5 niż sprawny diesel z DPF (szukać "Emissions from a Fleet of On-Road Diesel and CNG Buses"). Jednak po zastosowaniu odpowiednika DPF/GPF gaz wydaje się być potencjalnie bardzo czystym paliwem. To wszystko piszę po to aby zauważyć że nie potrzeba technologii elektrycznej z drogimi obecnie akumulatorami aby uzyskać bardzo dużą poprawę jakości spalin w autobusach miejskich. Autobusy napędzane CNG są droższe w zakupie od zwykłych ale jednak tańsze od elektrycznych.
SPS |
@1234 oczywiście masz rację. Samorządy i miasta nie są multimilionerami żeby mogły sobie lekką ręką inwestować w rozwiązania ciekawe ale jednak o wątpliwej korzyści i zasięgu działania. Tak jak piszesz przystosowując diesle do CNG czy inne zaproponowane rozwiązania przyniosłyby dużo lepsze korzyści dla lokalnej społeczności. Mogę zrozumieć, że w radach zasiadają techniczni dyletanci ale zrozumieć nie potrafię dlaczego ci dyletanci nie poradzą się kogoś kto siedzi w temacie!
iroszek |
Przesadzacie. Zobaczycie że i w Krakowie te panele fotowoltaiczne to bedą strzał w 10

Giełda OZE

4x1MW PV

3x1MW + 0,87MW Elektrownie Słoneczne z Pozwoleniem na budowę. Przyłącz na działce. Cena netto zawi czytaj dalej...

Poszukujemy firmy instalatorskie (sektor OZE)

Poszukujemy firmy instalatorskie do współpracy biznesowej przy budowie instalacji PV na terenie całe czytaj dalej...

Kupimy projekty farm PV w fazie RTB

Jesteśmy zainteresowani kupnem projektów farm PV, które uzyskały pozwolenie na przyłączenie do sieci czytaj dalej...

Panele Tier1 - Astronergy CHSM dla projektów

Oferujemy moduły Tier1 Astronergy poli/monokrystaliczne. Tylko ilości kontenerowe. Marka uzyskała s czytaj dalej...