Kraków przetestuje fotowoltaikę na dachach autobusów

Kraków przetestuje fotowoltaikę na dachach autobusów
Fot. MPK S.A. w Krakowie
REKLAMA

Krakowskie MPK przetestuje autobusy częściowo zasilane energią z umieszczonych na ich dachach ogniw fotowoltaicznych. Na podobne rozwiązanie wcześniej zdecydowano się w Warszawie.

Jak informuje krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, na dachach dwóch przegubowych autobusów został zamontowany system technologii fotowoltaicznej o nazwie SUN-BUS, który ma posłużyć do wspomagania instalacji pokładowej autobusu 24 V. Ta instalacja zasila m.in. automaty biletowe, kasowniki, tablice elektroniczne oraz oświetlenie. 

Dzięki systemowi SUN-BUS autobus zużywa mniej paliwa. Zamiast oleju napędowego systemy elektroniczne funkcjonujące w autobusie wykorzystują bowiem energię słoneczną – komentuje krakowski MPK.

System SUN-BUS ma pokryć część zapotrzebowania autobusu na energię elektryczną. Krakowskie MPK szacuje, że w wyniku zastąpienia ok. 25% energii elektrycznej generowanej ze spalania oleju napędowego w silniku przez energią słoneczną z fotowoltaiki, możliwe będzie uzyskanie oszczędności w kosztach zużycia paliwa w wysokości ok. 5%.

System SUN-BUS działa w pełni automatycznie załączając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów. Z przeprowadzonych prób wynika, że przy rozładowanych akumulatorach, przy pełnym nasłonecznieniu system w ciągu 20 minut jest w stanie doładować akumulatory umożliwiając uruchomienie silnika w pojeździe – komentuje MPK w Krakowie.

W tym roku na przetestowanie podobnego rozwiązania zdecydowały się także Miejskie Zakłady Autobusowe z Warszawy. Zamówienie warszawskiego MZA dla Solarisa obejmuje dostawę 60 autobusów przegubowych oraz 20 autobusów 12-metrowych. Na dachach tych pierwszych zostaną zamontowane ogniwa fotowoltaiczne o mocy 1,5 kW, a na dachach autobusów 12-metrowych Solaris umieści ogniwa o mocy 1 kW.

Jak komentował w rozmowie z portalem Gramwzielone.pl rzecznik Solarisa Mateusz Figaszewski, szacuje się, że wykorzystanie ogniw fotowoltaicznych umożliwi obniżenie zużycia paliwa w nowych warszawskich autobusach o kilka procent.

gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (5)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
1234 |
Znowu kolejny samorząd robi eksperymenty. Technicznie bardzo ciekawe rozwiązanie do wspomagania zasilania przy włączonej klimatyzacji ale czy ekonomicznie słuszne w przypadku MPK w Krakowie zimą? Łatwo wydawać publiczne pieniądze ale w tej pogoni za nowymi zabawkami gubi się cel jakim jest ograniczenie niskiej emisji w centrum miasta, szczególnie zimą. Nie znam liczb,chciałbym się mylić, jednak podejrzewam że te dodatkowe systemy to nie jest tania zabawka. Z niską emisją należy walczyć promując ciepło systemowe oraz skłaniając kierowców aut prywatnych do przesiadania się do komunikacji miejskiej (tanie bilety miesięczne, częstsze kursy mniejszymi autobusami).
jj |
Szczególnie przy ich smogu i syfie, który będzie osiadał na panelach sprawdzi się to jak Olimpiada.
1234 |
Przepraszam że trochę nie na temat, ale tak mnie naszło w temacie autobusów... Można poszukać w internecie "Ultrafine Particle Emissions" i w dokumencie session6_5_mattimaricq.pdf na stronie 3 jest obrazek sugerujący że masa cząstek stałych emitowanych przez zwykły silnik napędzany CNG może być nawet niższa niż w Dieslu ze sprawnym DPF. Emisja NOx jest też oczywiście niższa niż w silnikach z wtryskiem paliwa. Problemem jest dystrybucja wielkości cząstek. O ile PM10 jest mało to bez odpowiednika DPF/GPF spaliny z CNG zawierają więcej małych cząstek PM2,5 niż sprawny diesel z DPF (szukać "Emissions from a Fleet of On-Road Diesel and CNG Buses"). Jednak po zastosowaniu odpowiednika DPF/GPF gaz wydaje się być potencjalnie bardzo czystym paliwem. To wszystko piszę po to aby zauważyć że nie potrzeba technologii elektrycznej z drogimi obecnie akumulatorami aby uzyskać bardzo dużą poprawę jakości spalin w autobusach miejskich. Autobusy napędzane CNG są droższe w zakupie od zwykłych ale jednak tańsze od elektrycznych.
SPS |
@1234 oczywiście masz rację. Samorządy i miasta nie są multimilionerami żeby mogły sobie lekką ręką inwestować w rozwiązania ciekawe ale jednak o wątpliwej korzyści i zasięgu działania. Tak jak piszesz przystosowując diesle do CNG czy inne zaproponowane rozwiązania przyniosłyby dużo lepsze korzyści dla lokalnej społeczności. Mogę zrozumieć, że w radach zasiadają techniczni dyletanci ale zrozumieć nie potrafię dlaczego ci dyletanci nie poradzą się kogoś kto siedzi w temacie!
iroszek |
Przesadzacie. Zobaczycie że i w Krakowie te panele fotowoltaiczne to bedą strzał w 10

Giełda OZE

Kupie projekty elektrowni wiatrowych

Kupię projekty elektrowni wiatrowych z pozwoleniem na budowę dla elektrowni nowych i używanych. czytaj dalej...

Kupie pracujące elektrownie wiatrowe

Kupię pracujące elektrownie wiatrowe nowe i używane czytaj dalej...

Opolskie – pożyczka unijna do 1 mln zł dla inwestorów i instalatorów OZE.

Katana Konsulting zaprasza firmy mikro, małe i średnie do skorzystania z unijnych, więc preferencyjn czytaj dalej...

2 x 1MW Małopolska

2 x 1MW z pozwoleniem na budowę, umowa warunkowa na sprzedaż po wygraniu aukcji. Kolejny 1MW na tej czytaj dalej...