Lot Solar Impulse dookoła świata przerwany

Lot Solar Impulse dookoła świata przerwany
Fot. Solar Impulse

Po spektakularnym przelocie z Japonii na Hawaje podróż dookoła świata samolotu napędzanego wyłącznie energią słoneczną zostaje wstrzymana przynajmniej do kwietnia przyszłego roku. Powodem jest awaria systemu magazynowania energii.

Celem misji Solar Impulse jest okrążenie Ziemi podczas serii kilkunastu lotów. Podczas ostatniego, jak dotąd najtrudniejszego etapu o długości ponad 7,2 tys. km, jakim był trwający prawie 120 godzin przelot przez Pacyfik – z japońskiego miasta Nagoya na Hawaje, awarii uległy zestawy baterii litowo-jonowych, które magazynują energię produkowaną przez umieszczone na skrzydłach samolotu ogniwa fotowoltaiczne.

W wyniku wysokich temperatur sięgających 40-50 st. baterie przegrzały się, a system mający je chłodzić okazał się niewystarczająco skuteczny. Mimo, że lot na Hawaje zakończył się sukcesem, awaria baterii uniemożliwiła kontynuowanie podróży Solar Impulse podczas następnego etapu, którym jest przelot z Hawajów do USA.

REKLAMA

Początkowo inżynierowie pracujący przy misji Solar Impulse ocenili, że usterki baterii uda się wyeliminować w ciągu 2-3 tygodni, teraz jednak wiadomo, że awaria systemu magazynowania energii okazała się na tyle poważna, że dalszą podróż trzeba odłożyć do wiosny przyszłego roku. Jej kontynuowanie uniemożliwią, oprócz awarii baterii, mniej sprzyjające warunki pogodowe w okresie zimowym.

REKLAMA

 Podczas ostatniego lotu samolot spisał się bardzo dobrze. Uszkodzenie baterii nie wynika z błędu technicznego lub słabości technologii, ale raczej ze złego oszacowania profilu misji i projektu systemu chłodzenia baterii. Ich temperatura podczas szybkiego wznoszenia/opadania w warunkach tropikalnego klimatu nie została dobrze oszacowana – czytamy w komunikacie Solar Impulse.

Do wiosny przyszłego roku samolot pozostanie na Hawajach. W tym czasie pracujący przy nim inżynierowie wymienią uszkodzone baterie i opracują nowy system chłodzenia. Do kwietnia 2016 r. mają się także odbyć pierwsze testowe loty zmodernizowanego samolotu.

Jak do tej pory Solar Impulse pokonał już połowę swojej trasy dookoła świata. Przelot na Hawaje był jej ósmym etapem. Pierwszy etap, czyli przelot z Abu Dhabi do Muscatu w Omanie odbył się w marcu br. Samolot pilotowany na zmianę przez Szwajcarów Andre Borshberga i Bertranda Piccarda ma jeszcze do pokonania m.in. Atlantyk. Ostatnim etapem ma być przelot z Hiszpanii do Abu Dhabi.

W konstrukcji samolotu Solar Impulse 2 wykorzystano ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych. Samolot ma lecieć na średniej wysokości 5,8 tys. metrów, z prędkością około 50-100 km/h. W nocy samolot jest napędzany dzięki energii zgromadzonej w bateriach litowo-jonowych. 

gramwzielone.pl