Dzisiaj samolot zasilany energią słoneczną ruszył w lot dookoła świata
Samolot Solar Impulse 2 zasilany wyłącznie energią słoneczną wystartował dzisiaj rano z Abu Dhabi w podróż dookoła świata. Piloci spędzą w samolocie, w ekstremalnie trudnych warunkach, w sumie 25 dób, a niektóre przeloty mają potrwać nawet 5 dni i nocy.
Solar Impulse 2 będzie pilotowany przez Szwajcarów Bertranda Piccarda i André Borschberga. Piccard to pomysłodawca i szef całego projektu.
Lot Solar Impulse 2 będzie nadzorowany przez centrum tzw. Mission Control Center w Monako.
Pierwszy etap spektakularnego przedsięwzięcia zakłada przelot na odcinku Abu Dhabi do Muscatu, czyli stolicy Omanu. Kolejny przelot zaplanowano do Ahmedabad w Indiach. W sumie przewidziano 12 przystanków.
Piloci będą musieli spędzić dziesiątki godzin w ciasnym, nieogrzewanym kokpicie o pojemności 3,8 m3, w którym temperatury będą sięgać od -40 do +40 st. C. Najdłuższe przeloty nad Pacyfikiem i Atlantykiem zajmą około 5 dób.
– Solar Impulse 2 to nie pierwszy samolot zasilany energią słoneczną, jednak jest pierwszym, który przeleci nad oceanami i kontynentami, pozostając w powietrzu kilka dni i nocy. Teraz musimy zapewnić zdolność pilota do ukończenia lotu. Solar Impulse 2 musi osiągnąć to, czego nie osiągnął jeszcze nikt w historii – przelecieć bez paliwa przez 5 dni i nocy, z tylko jednym pilotem siedzącym w niekomfortowym kokpicie – mówi Bertrand Piccard.
W sumie Solar Impulse ma pokonać 35 tysięcy kilometrów. Piloci spędzą w kabinie 25 dni, a cały projekt ma potrwać 5 miesięcy. W międzyczasie piloci Solar Impulse wezmą udział w spotkaniach z władzami krajów i regionów, w których będą lądować. Celem projektu jest popularyzacja energetyki odnawialnej i symboliczne pokazanie jej możliwości.
Przedsięwzięcie jest realizowane przy wsparciu wielu prestiżowych firm, a także m.in. księcia Monako, władz Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz szefa grupy Virgin Richarda Bransona. Partnerami projektu są m.in. Google, Masdar, Omega i ABB.
W konstrukcji samolotu Solar Impulse 2 wykorzystano ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych. Samolot ma lecieć na średniej wysokości 5,8 tys. metrów, z prędkością około 50-100 km/h.
Film prezentujący projekt Solar Impulse
gramwzielone.pl