Kolejny samochód wyposażony w ogniwa fotowoltaiczne

Kolejny samochód wyposażony w ogniwa fotowoltaiczne
Hyundai Sonata

Hyundai zastosuje ogniwa fotowoltaiczne na dachu hybrydy Sonata. O znaczącym postępie w rozwoju technologii fotowoltaicznej wykorzystywanej do zasilania samochodów informowała ostatnio Toyota.

Hyundai Motor zaprezentował Sonatę Hybrid, która jest wyposażona w system ogniw fotowoltaicznych mających zwiększyć „elektryczny” zasięg pojazdu.

Zastosowany w hybrydowej Sonacie system ogniw PV ładuje akumulator, aby zwiększyć zasięg, jednocześnie zapobiegając niepotrzebnemu rozładowaniu akumulatora.

REKLAMA

Południowokoreański producent wylicza, że dachowe ogniwa słoneczne, codziennie ładujące baterie przez 6 godzin, mogą zwiększyć zasięg o 1,3 tys. km rocznie.

Hyundai zakłada, że praca ogniw w czasie 6 godzin umożliwi doładowanie do 60 proc. pojemności baterii.

Wcześniej Hyundai informował, że w przypadku hybryd na ich dachach mają pojawić się tradycyjne, krystaliczne ogniwa PV. W czasie postoju fotowoltaika ma w ciągu dnia doładowywać od 30 do 60 proc. baterii – w zależności od warunków pogodowych.

W samochodach z tradycyjnymi napędami Hyundai ma instalować częściowo transparentne ogniwa cienkowarstwowe, które będą ładować 12-voltową baterię. Jej doładowywanie ma zmniejszyć obciążenie silnika, redukując zużycie paliwa.

Hyundai szykuje jeszcze trzeci rodzaj fotowoltaicznych dachów, które mają znaleźć zastosowanie w samochodach napędzanych wyłącznie energią elektryczną, ale w tym przypadku Koreańczycy nie podają, jakiego rodzaju technologia PV zostanie wykorzystana.

Pierwszy seryjnie produkowany model samochodu osobowego, który wyposażono w ogniwa PV, wprowadziła na rynek Toyota. W dotychczas oferowanej na rynku „fotowoltaicznej” wersji modelu Prius Plug-in stosowane są ogniwa o łącznej mocy 180 W, których sprawność wynosi 22,5 proc.

Japończycy testują już jednak drugą generację „fotowoltaicznych” dachów. Japoński instytut NEDO, a także koncerny Sharp i Toyota miały rozpocząć testy na drogach publicznych i będą oceniać skuteczność zwiększenia zasięgu i oszczędność paliwa w autach wyposażonych w ogniwa fotowoltaiczne o wysokiej sprawności.

W tym celu zostaną wykorzystane ogniwa wielozłączowe marki Sharp, w których zastosowane będą warstwy fosforku indu galu (InGaP), arsenku galu (GaAs) i arsenku indu galdlium (InGaAs) i których sprawność ma przekraczać 34 proc.

W ciągu dnia ogniwa stosowane w seryjnym modelu Prius pozwalają w czasie parkowania na dostarczenie energii wystarczającej do przejechania do 6,1 km, natomiast w nowej, testowej wersji, którą sprawdzi Toyota, dzienne ładowanie w czasie postoju ma umożliwić przejechanie w trybie elektrycznym nawet 44,5 km.

REKLAMA

Ponadto seryjny model Prius Plug-in Hybrid ładuje swój akumulator trakcyjny z fotowoltaiki jedynie podczas postoju pojazdu. Natomiast samochód demonstracyjny wykorzysta system, który doładowuje baterię podczas jazdy.

Ogniwa w dotychczasowym „solarnym” Priusie w czasie jazdy mogą dostarczać energię tylko do akumulatora pomocniczego, który jest wykorzystywany np. do zasilenia nawigacji.

W nowym, demonstracyjnym pojeździe praca ogniw w czasie jazdy w skali dnia ma pozwolić na doładowanie samochodowej baterii, zwiększając elektryczny zasięg do 56,3 km.

Dzięki zwiększeniu wydajności ogniw fotowoltaicznych oraz zwiększeniu ich powierzchni, osiągnięto generowaną moc około 860 W, czyli około 4,8 razy większą w porównaniu z mocą generowaną z ogniw PV stosowanych już w seryjnych modelach Prius Plug-in Hybrid.

Oprócz znacznego zwiększenia produkcji energii elektrycznej, samochód testowy ma wykorzystywać system, który ładuje akumulator zarówno podczas parkowania pojazdu, jak i podczas jazdy, co ma skutkować znaczną poprawą „elektrycznego” zasięgu hybrydowego Priusa, a więc i większą oszczędnością paliwa.

Informacje zebrane podczas testsów, w tym moc generowana przez ogniwa fotowoltaiczne i poziom naładowania akumulatora trakcyjnego, zostaną wykorzystane do opracowania pokładowego, solarnego systemu ładowania w seryjnie produkowanych Priusach.

Nad autami osobowymi, w których zostaną zastosowane ogniwa fotowoltaiczne, pracują także inni producenci, w tym startupy. Jeden z nich, holenderska firma Light Year ma wprowadzić do sprzedaży w 2021 roku taki pojazd w cenie około 149 tys. euro.

O planie wprowadzenia w tym roku na rynek samochodu wyposażonego w ogniwa fotowoltaiczne informował wcześniej inny koreański producent Kia.

O zamiarze wykorzystania fotowoltaiki na dachach swoich modeli informowało także Audi, które miało w tym celu testować technologię ogniw cienkowarstwowych chińskiego producenta Hanergy.

Energia z ogniw fotowoltaicznych w autach Audi miałaby początkowo wspierać pracę klimatyzacji i ogrzewania foteli, ale z czasem ogniwa miałyby zostać wykorzystane do zasilenia baterii.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.