Solarny samolot z Krakowa wykonał pierwszy lot

Solarny samolot z Krakowa wykonał pierwszy lot
AGH Solar Plane

Wczoraj odbył się premierowy przelot samolotu solarnego zbudowanego przez studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Bezzałogowa konstrukcja zasilana wyłącznie energią słoneczną została zaprezentowana na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Samolot solarny autorstwa zespołu studentów AGH Solar Plane ma rozpiętość skrzydeł wynoszącą 3,8 metra, waży tylko 5 kg i może osiągnąć prędkość ok. 50 km/h, w zależności od warunków pogodowych.

Samolot w ciągu dnia czerpie energię z 48 paneli fotowoltaicznych umieszczonych na skrzydłach. Ich moc wynosi, w zależności od natężenia słonecznego, od 150 do 180 W, co pokrywa w pełni zapotrzebowanie w czasie lotu.

REKLAMA

Jednocześnie panele magazynują energię w bateriach litowo-jonowych, co umożliwia lot nocą lub przy zachmurzonym niebie.

Efekt pilotowania bezzałogowego statku powietrznego zespół osiąga dzięki wykorzystaniu systemu First Person View. Na samolocie została umieszczona kamera, która poprzez nadajnik transmituje obraz do operatora. Pilot, który steruje i kontroluje lot z ziemi, jest w stanie zobaczyć wszystko, co dzieje się przed maszyną, dzięki okularom VR (wirtualnej rzeczywistości).

Dodatkowo, przy wsparciu systemu, który przetwarza ruch głowy pilota z goglami na ruch serwomechanizmów poruszających kamerą w samolocie, możliwe jest zachowanie bezpieczeństwa i zapewnienie niezawodności lotu.

Kolejnym etapem projektu z AGH będzie przelot samolotu przez całą Polskę, nieprzerwanie w dzień i w nocy, bazując wyłącznie na zasilaniu ze słońca. Misja planowana jest na przyszły rok.

AGH Solar Plane to studenckie koło naukowe, którego celem jest rozpowszechnianie nowoczesnych technologii łączących elektromobilność z odnawialnymi źródłami energii.

Zespół założony w październiku 2017 r. obecnie liczy ok. 50 osób i ma już na swoim koncie sukcesy na konferencjach naukowych w Japonii oraz Stanach Zjednoczonych.

REKLAMA

AGH Solar Plane we wrześniu wystartuje w międzynarodowych zawodach TÜBİTAK International Unmanned Aerial Vehicle Competition w Stambule, gdzie będzie jedyną drużyną z Polski.

Szwajcarska inspiracja

Inspiracją do działania dla studentów krakowskiej uczelni był spektakularny wyczyn konstruktorów solarnego samolotu Solar Impulse 2, którym w 2016 roku piloci Bertrand Piccard i Andre Borschberg wykonali przelot dookoła świata, wykorzystując jedynie energię słoneczną.

W trakcie 17 przelotów samolot pokonał dystans w sumie 43,041 tys. km. Piloci spędzili w powietrzu, znajdując się w ciasnej kabinie o powierzchni 3,8 m2, często w ekstremalnie niskich lub ekstremalnie wysokich temperaturach, w sumie 558 godzin i 6 minut.

W tym czasie słoneczny samolot dzięki umieszczonym na jego skrzydłach ogniwom fotowoltaicznym wyprodukował w sumie 11 655 kWh energii elektrycznej. Część z niej zużył bezpośrednio, a część była magazynowana w umieszczonych w samolocie bateriach litowo-jonowych, dzięki którym możliwy był lot w nocy.

W czasie swojej misji Borschberg i Piccard ustanowili rekordy długości i wysokości przelotu samolotem napędzanym energią elektryczną. Pierwszy z nich przeleciał z Japonii na Hawaje pokonując dystans 8,924 tys. km w czasie 117 godzin i 52 minut. Drugi, lecąc z Hawajów do San Francisco, wzbił się na wysokość 9,102 tys. metrów. 

W konstrukcji samolotu Solar Impulse 2 wykorzystano ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych. Samolot miał lecieć na średniej wysokości 5,8 tys. metrów, z prędkością około 50-100 km/godz.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.