O co zapytać firmę instalacyjną przed montażem pomp ciepła?
Wybór odpowiedniego systemu ogrzewania domu nie należy do najłatwiejszych. Kiedy już zostanie podjęta decyzja, warto zadać wykonawcy kilka niezbędnych pytań. Pozwolą one rozwiać wszystkie wątpliwości i w pełni cieszyć się z wysokiego komfortu cieplnego.
Pompy ciepła są jednym z najbardziej energooszczędnych rozwiązań grzewczych. Wykorzystują energię z odnawialnych źródeł. Ich zasada działania opiera się na wykorzystywaniu bezpłatnego ciepła, które znajduje się w wodzie, gruncie lub w powietrzu. Dzięki temu koszty ogrzewania mogą być zredukowane nawet do 70%. Zaletą pomp ciepła jest fakt, że po zamontowaniu i uruchomieniu nie wymagają dodatkowego zaangażowania użytkowników, by sprawnie funkcjonować. Są więc ekonomiczne, wygodne i proste w obsłudze. Od właściwie dobranej pompy ciepła oraz wykonanej instalacji zależy prawidłowe funkcjonowanie systemu, a co za tym idzie – nasz komfort. Dlatego warto już na etapie montażu zadać firmie wykonawczej kilka dodatkowych pytań, by dowiedzieć się jak najwięcej. O co zapytać?
Co powinna zawierać umowa nawiązana pomiędzy wykonawcą a inwestorem?
Dzięki niej mamy pewność, że instalator jest legalnym dystrybutorem, który kompleksowo wykona usługę. Będziemy mieli świadomość czasu wykonania prac instalacyjnych jak i na podstawie umowy – prawo do ewentualnych roszczeń związanych z niewywiązaniem się co do wcześniejszych ustaleń. Umowa określa termin wykonania zamówienia, szczegółowy harmonogram, wysokość wynagrodzenia oraz dokładnie opisane warunki gwarancji. Inwestor ma natomiast za zadanie umożliwić swobodne dysponowanie lokalu w celu pełnego wykonania prac oraz dostarczenie niezbędnych dokumentów.
Czy instalacja posiada projekt wykonawczy?
Zainstalowanie pompy ciepła powinno być poprzedzone projektem wykonawczym. Zawiera on analizę termiczną, uwzględniającą informacje m.in. o stratach ciepła budynku. Na jego podstawie dobiera się odpowiednią pompę ciepła. Jeśli firma nie zatroszczy się o klienta na tym etapie, wówczas istnieje ryzyko, że oferowane urządzenia nie będą działały zgodnie z oczekiwaniami. Dodatkowo, projekt wykonany przez projektanta z odpowiednimi uprawnieniami, jest dokumentem ułatwiającym rozpatrzenie ewentualnych kwestii spornych pomiędzy inwestorem i firmą wykonawczą.
Kto będzie wykonywał instalację?
Odpowiednie doświadczenie firmy wykonawczej pozwoli upewnić się, że instalacja grzewcza będzie wykonywana przez profesjonalistów. Należy zwrócić uwagę na to, czy przedsiębiorstwo jest powiązane z producentem wybranych urządzeń. Jeśli tak i firma posiada np. certyfikat od danego producenta, mamy pewność, że fachowcy są na bieżąco z nowinkami technicznymi, przeszli szereg szkoleń i doskonale znają oferowane przez siebie rozwiązania.
Kto odpowiada za poszczególne elementy systemu grzewczego?
Idealnym rozwiązaniem jest, aby całość instalacji gruntowej pompy ciepła, której głównymi elementami są: kolektor gruntowy, pompownia oraz system ogrzewania podłogowego lub grzejniki, wykonywała jedna firma. Angażowanie trzech różnych przedsiębiorstw do każdej części instalacji może niewątpliwie utrudnić kontakt i przepływ informacji oraz spowodować unikanie odpowiedzialności przez wykonawców w razie wystąpienia ewentualnych usterek.
Kto zajmuje się sprawami formalno-prawnymi?
Ułożenie wymiennika poziomego nie wymaga żadnych zezwoleń. Podobnie jest w przypadku kolektora pionowego, dla którego wykonuje się odwiert do 30 metrów.
Jeśli odwierty są głębsze niż 30 metrów, wówczas montaż pomp ciepła z gruntowymi kolektorami pionowymi wymaga podjęcia odpowiednich kroków. Odwierty powyżej 30 a do 100 metrów głębokości wymagają opracowania projektu robót geologicznych oraz zgłoszenia do organów administracji geologicznej. Inaczej rzecz się ma w przypadku, gdy planowany odwiert przekracza 100 metrów. Wówczas potrzebujemy zatwierdzenia wcześniej wspomnianego projektu. Dodatkowo, mają tu zastosowanie przepisy o ruchu zakładu górniczego i ratownictwie górniczym. W umowie warto określić, kto odpowiada za sprawy formalno-prawne, by uniknąć nieporozumień podczas instalacji.
Jaka jest długość gwarancji i kto jest serwisantem?
Gwarancja zapewnia klientowi bezpłatną naprawę ewentualnych usterek. Klient powinien zapoznać się z jej warunkami. Dodatkowo wskazane jest, by dowiedział się, kto jest serwisantem wybranych przez niego urządzeń grzewczych. To pomoże w ustaleniu, do kogo zwrócić się o pomoc oraz pozwoli na szybką i sprawną reakcję w przypadku pojawienia się ewentualnej usterki.
Jak często odbywają się przeglądy?
Przeglądy układu grzewczego zapewniają mu sprawne funkcjonowanie przez wiele lat. Firma instalacyjna, odpowiedzialna za ich wykonanie, powinna poinformować użytkownika, jak często odbywają się przeglądy techniczne i jaki jest ich koszt.
Czy firma przekazuje pakiet dokumentacji zdawczo-odbiorczej?
Do pakietu dokumentacji zdawczo-odbiorczej należą: karta gwarancyjna, raport uruchomienia urządzenia, instrukcja obsługi urządzenia oraz potwierdzenie wykonania instalacji. Jest to komplet dokumentów, potwierdzający poprawność montażu i działania instalacji, czyli formalne zakończenie prac potwierdzone przez wykonawcę oraz inwestora.
W jaki sposób sterować urządzeniem?
Grunt to wygoda! Warto upewnić się, że wybrane rozwiązanie grzewcze nie będzie zbyt absorbujące dla użytkowników. Klient powinien wiedzieć, w jaki sposób sterować urządzeniem, by dostosować jego parametry do swoich potrzeb. Przydatne informacje znajdują się w instrukcji, jednak należy pamiętać, że jednym z obowiązków firmy instalującej jest poinformowanie użytkownika o sposobie obsługi urządzenia.
Instalacja grzewcza od A do Z
– Kompleksowe podejście do potrzeb klienta powinno być standardem. Użytkownik nie musi znać wszystkich nowinek technologicznych. Należy to do obowiązków firmy, która jest specjalistą w tej dziedzinie. Autoryzowani Koncesjonerzy Sofath odpowiadają za całkowity zakres prac. Od momentu podpisania umowy, klient czeka tylko na ciepło w swoim domu. Wykonanie rzetelnego projektu wykonawczego, wyliczenie strat ciepła, bogate doświadczenie, pomoc w sprawach formalno-administracyjnych, długa gwarancja, niezbędne przeglądy mają wpływ na komfort i zadowolenie klienta – tłumaczy Rafał Magiera, ekspert pomp ciepła Sofath.
materiał prasowy