Pompy ciepła włączą się, gdy energia będzie najtańsza

Pompy ciepła włączą się, gdy energia będzie najtańsza
Fot. Chris Laws27, flickr cc

Instalacja pomp ciepła zarządzanych przez oprogramowanie optymalizujące koszty ich funkcjonowania, a jednocześnie wspierające system energetyczny dzięki odpowiedzi na spadek popytu na energię, to element pilotażowego projektu, który jest realizowany w Oxfordzie.

W ramach inicjatywy o nazwie Energy Superhub Oxford początkowo 60 domów na jednym z osiedli w Oxfordzie zostanie wyposażonych w gruntowe pompy ciepła, których pracą będzie zarządzać oprogramowanie „uczące się” zachowań mieszkańców i optymalizujące koszty ogrzewania dzięki dostosowaniu zużycia do bieżących cen energii. W ten sposób generowany będzie dodatkowy popyt w czasie niskich cen i mniejszego zapotrzebowania na energię, co będzie mieć korzystny wpływ na bilansowanie systemu elektroenergetycznego.

Oprogramowanie sterujące pracą pomp ciepła ma analizować ceny energii na hurtowym rynku dnia następnego, odpowiednio planując pracę pomp ciepła. Efektem mają być niższe koszty eksploatacji niż w przypadku ogrzewania gazowego. Zastosowanie aplikacji optymalizującej wykorzystanie pomp ciepła ma dodatkowo zmniejszyć koszty ich eksploatacji o około 25 procent.

REKLAMA

Autorzy projektu podkreślają, przy tym, że każda zużyta do zasilenia  pomp ciepła kilowatogodzina energii oznacza wyprodukowanie trzech kilowatogodzin ciepła.

Docelowo z takiego ogrzewania ma korzystać 300 gospodarstw domowych biorących udział w projekcie.

Oprócz wykorzystania pomp ciepła Energy Superhub Oxford uwzględnia również inne inicjatywy mające na celu ograniczenie emisji i kosztów zużycia energii, przy jednoczesnym budowaniu elastyczności dla systemu. W planie jest także rozwój sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych, montaż bateryjnych magazynów oraz systemów optymalizujących zużycie energii.

W planie jest m.in. uruchomienie pierwszego bateryjnego magazynu energii na Wyspach, który zostanie bezpośrednio podłączony do sieci przesyłowej National Grid.

REKLAMA

Zastosowane zostanie hybrydowe rozwiązanie bazujące na bateriach litowo-jonowych, które dostarczy Wartsila (50 MW), a także na bateriach przepływowych (2 MW) firmy Invinity Energy System, których zaletą ma być brak degradacji nawet przy dużej liczbie cykli ładowania.

Autorzy projektu zakładają, że bateria przepływowa będzie eksploatowana z większą częstotliwością i w ten sposób częściowo odciąży magazyn litowo-jonowy.

Magazyn będzie ładować się w nocy, korzystając z tańszej energii, która będzie następnie wykorzystywana w ciągu dnia do zasilania pojazdów elektrycznych. Magazyn ma ponadto świadczyć usługi na rzecz operatora systemu elektroenergetycznego w ramach mechanizmu Fast Frequency Response (FFR), a także będzie zarabiać na arbitrażu cenowym.

Projekt z budżetem na poziomie 41 mln funtów to jedna z inicjatyw, które uzyskały dofinansowanie z rządowego programu InnovationUK, mających na celu wypracowanie sposobów na ograniczanie kosztów energii oraz emisyjności, a jednocześnie na dostarczenie systemowi energetycznemu dodatkowej elastyczności.

Autorzy projektu założyli, że wdrożenie zaplanowanych inicjatyw przełoży się począwszy od 2021 roku na redukowanie emisji CO2 o około 10 tys. ton, co odpowiada emisjom generowanym przez około 2 tys. samochodów.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.