Tak ME chce przybliżyć cel OZE na 2020 (wideo)

Tak ME chce przybliżyć cel OZE na 2020 (wideo)
Fot. Gramwzielone.pl

Polska może nie osiągnąć swojego zobowiązania, jeśli chodzi o udział źródeł odnawialnych w krajowym miksie konsumpcji energii w elektroenergetyce, cieple i transporcie na poziomie przynajmniej 15 proc. do roku 2020. Najniższy udział OZE mamy w transporcie. Ministerstwo Energii wkrótce przedstawi regulacje, które mają skutkować zwiększeniem wykorzystania zielonej energii w tym obszarze, o czym zapewnił w rozmowie z portalem Gramwzielone.pl dyrektor Departamentu Energii Odnawialnej i Rozproszonej w ME Andrzej Kaźmierski.

Zgodnie z unijną dyrektywą 2009/28, państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia określonego udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto w 2020 r.

Obowiązkowe, krajowe cele ogólne składają się na założony 20 proc. udział energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto w Unii Europejskiej. W przypadku Polski krajowy cel określono na 15 proc.

REKLAMA

Ponadto, każde państwo UE powinno zapewnić, aby w 2020 r. udział energii ze źródeł odnawialnych we wszystkich rodzajach transportu wynosił co najmniej 10 proc. końcowego zużycia energii.

Wygląda jednak na to, że Polska może nie spełnić zarówno ogólnego celu 15 proc., jak i 10-procentowego celu dla transportu.

Główny Urząd Statystyczny podał, że w roku 2016 udział odnawialnych źródeł energii w końcowym zużyciu energii brutto w Polsce wyniósł 11,3 proc. To poziom niższy od zanotowanego w latach 2013-2015, kiedy wyniósł kolejno 11,37 proc., 11,49 proc. oraz 11,93 proc.

Najsłabiej wypada wykorzystanie OZE w transporcie. W tym przypadku zanotowano w ubiegłym roku wyraźny spadek, którego nie udało się nadrobić wzrostem udziału energii odnawialnej w elektroenergetyce i ciepłownictwie.

W ubiegłym roku udział zielonej energii w transporcie wyniósł zaledwie 3,93 proc. wobec 6,44 proc. w roku 2015 oraz wobec 6,25 proc. w roku 2014.

Nowa inicjatywa Ministerstwa

Ministerstwo Energii chce zwiększyć udział zielonej energii w transporcie, proponując nowe regulacje.

REKLAMA

Jak mówi w rozmowie z portalem Gramwzielone.pl dyrektor Departamentu Energii Odnawialnej i Rozproszonej w Ministerstwie Energii, Andrzej Kaźmierski, resort energii pracuje nad regulacjami dla rynku biopaliw, aby w większym stopniu ten obszar przyczynił się do realizacji krajowego celu OZE na rok 2020.

Nasz główny problem w realizacji celu OZE jest w transporcie. Musimy znajdować tutaj nowe rozwiązania – zauważa dyrektor Kaźmierski.

Dyrektor Kaźmierski ocenia minimalny udział biopaliw w transporcie, określony przez unijne przepisy na poziomie 10 proc., jako „technologicznie nieosiągalny”.

Pytanie jak najbardziej się do niego zbliżyć, nie sprowadzając oleju palmowego, nie tworząc sztucznych rozwiązań i bazując na krajowych rozwiązania. Nie chodzi o to, aby zwiększać import. W odnawialnych źródłach energii chodzi o redukcję importu, a nie zwiększanie. Legislacja europejska idzie akurat czasem w kierunku zwiększania importu i tu jest problem – zauważa dyrektor Kaźmierski.

Chcielibyśmy dopuścić więcej możliwości realizacji narodowego celu wskaźnikowego, wpuścić na rynek nowoczesne rozwiązania, aby ułatwić firmom paliwowym zrealizowanie celu z jak największą korzyścią dla Polski – przedstawiciel Ministerstwa Energii mówi w rozmowie z portalem Gramwzielone.pl.

Przygotowane przez Ministerstwo Energii propozycje regulacji mają pojawić się w Sejmie w najbliższych tygodniach. Dokładny termin skierowania projektu nowelizacji będzie jednak zależeć od tempa realizacji wewnętrznych procedur w rządzie.

Branża jest świadoma tej ustawy. Pytanie o legislacyjne uwagi Rządowego Centrum Legislacji – wskazuje Andrzej Kaźmierski.

gramwzielone.pl

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.