Ustawa o biopaliwach i biokomponentach podpisana przez prezydenta. Co zmieni?
Prezydent podpisał ustawę z dnia 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Jej uchwalenie oddala groźbę kar, które Trybunał Sprawiedliwości UE chce nałożyć na Polskę w związku z opóźnieniami we wdrożeniu unijnych przepisów dotyczących wspierania energetyki odnawialnej.
W ubiegłym miesiącu rzecznik Trybunału Sprawiedliwości UE uznał, że w związku z niewdrożeniem do polskiego prawa unijnej dyrektywy o odnawialnych źródłach energii należy nałożyć na nasz kraj karę w wysokości 61 tys. euro liczone za każdy dzień zwłoki we wdrożeniu unijnych regulacji dotyczących OZE. Na ich implementowanie mieliśmy czas do grudnia 2010 r.
Przyjęcie ustawy o biopaliwach i biokomponentach zmniejsza ryzyko nałożenia na Polskę kary za niewdrożenie przepisów dotyczących OZE.
Celem tej ustawy jest kompleksowe uregulowanie spraw związanych z wdrożeniem przepisów dyrektywy 2009/28/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE, a także dyrektywy Rady 2013/18/UE z dnia 13 maja 2013 r. dostosowującej dyrektywę 2009/28/WE, w związku z przystąpieniem Republiki Chorwacji do Unii Europejskiej.
Podpisana przez prezydenta nowelizacja zmienia m.in. natępujące przepisy w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych:
- zmiany dotyczące zaliczania biokomponentów podmiotowi realizującemu Narodowy Cel Wskaźnikowy – biokomponenty będą mogą być zaliczone podmiotowi realizującemu Narodowy Cel Wskaźnikowy na poczet realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1 (obligatoryjny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych sprzedawanych, zbywanych lub zużywanych
w transporcie drogowym i kolejowy) wyłącznie wtedy, gdy: (a) spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju oraz (b) nie zostały wcześniej zaliczone na poczet realizacji obowiązku określonego w art. 3 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE, - dodawane art. 28ba-28bf wprowadzają definicje: biokomponentów spełniających kryterium ochrony terenów o wysokiej wartości bioróżnorodności, biokomponentów spełniających kryterium ochrony terenów zasobnych w duże ilości pierwiastka węgla, biokomponentów spełniających kryterium zrównoważonej gospodarki rolnej oraz regulują sposób potwierdzenie spełnienia kryteriów zrównoważonego rozwoju, co będzie się odbywać przez system bilansu masy.
Nowelizacja ustawy o biopaliwach i biokomponentach zmienia też następujące przepisy w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne:
- zgodnie z obowiązującym art. 9a ust. 7 ustawy – Prawo energetyczne, przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się obrotem ciepłem i sprzedające to ciepło jest obowiązane do zakupu oferowanego ciepła wytwarzanego w przyłączonych do sieci odnawialnych źródłach energii znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nowelizacja wprowadza doprecyzowujące przepisy ust. 7a-7c, zgodnie z którymi w przypadku ciepła wytworzonego z biopłynów, przedsiębiorstwo energetyczne będzie obowiązane do zakupu tego ciepła pod warunkiem, że biopłyny spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Podmiot oferujący ciepło wytworzone z biopłynów przedsiębiorstwu energetycznemu, o którym mowa w ust. 7, będzie potwierdzał spełnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju,
- nowelizacja nakłada nowe obowiązki na ministra właściwego do spraw gospodarki:
(a) obowiązek udostępniania informacji o kosztach i korzyściach wynikających ze stosowania urządzeń i systemów grzewczych, chłodniczych i elektrycznych, wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych, (b) obowiązek opracowania przy udziale jednostek samorządu terytorialnego programów informacyjnych, doradczych lub szkoleniowych informujących społeczeństwo o korzyściach i rozwiązaniach praktycznych związanych z rozwojem i wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych, (c) obowiązek zapewnienia dostępu do informacji i wytycznych o sposobach optymalnego połączenia odnawialnych źródeł energii, wysoko efektywnych technologii oraz systemów grzewczych i chłodniczych, - dodawany art. 52a dotyczy wsparcia finansowego pochodzącego ze środków publicznych, w tym środków funduszy Unii Europejskiej, które jest przeznaczone na wspieranie rozwoju: (a) instalacji wykorzystujących do wytwarzania energii biomasę, (b) pomp ciepła oraz (c) instalacji wykorzystujących do wytwarzania ciepła energię promieniowania słonecznego.
Zmiany dotyczą też ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska. W tym wypadku chodzi o nowelizację art. 401c. 1 ustawy ust. 13, przez dodanie zapisu, zgodnie z którym – w przypadku, gdy w ramach zobowiązania dotyczącego przeznaczania środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wspieranie poprawy efektywności energetycznej, w tym wysokosprawnej kogeneracji lub na wspieranie rozwoju odnawialnych źródeł energii oraz budowy lub przebudowy sieci służących przyłączaniu tych źródeł – środki będą przeznaczone na wspieranie rozwoju: (a) instalacji wykorzystujących do wytwarzania energii biomasę, (b) pomp ciepła oraz (c) instalacji wykorzystujących do wytwarzania ciepła energię promieniowania słonecznego.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
gramwzielone.pl / za Prezydent.pl