Biometan, czyli nowa szansa dla polskich biogazowni

Biometan, czyli nowa szansa dla polskich biogazowni
Innogy

Mimo, że po wygranych wyborach w 2015 r. politycy PiS i przedstawiciele nowo utworzonego Ministerstwa Energii zapewniali, że w zakresie OZE będą chcieli postawić przede wszystkim na biogazownie rolnicze, po kilku latach od tych zapowiedzi trudno mówić o boomie inwestycyjnym w biogazie. Nowym bodźcem do rozwoju tej technologii może okazać się procedowana obecnie nowelizacja ustawy o biopaliwach.

Nie widać wyraźnego wzrostu zainstalowanego potencjału biogazowni rolniczych, który od kilku lat oscyluje na poziomie około 100 MW i składają się na niego biogazownie uruchomione głównie jeszcze w systemie certyfikatów – mimo przeprowadzenia dla tej technologii pierwszych aukcji, a także mimo wdrożenia systemu FiT/FiP, który miał wspierać budowę mniejszych instalacji biogazowych.

Nowe otwarcie dla inwestycji biogazowych może nadejść wraz z uchwaleniem zapisów zawartych w procedowanej obecnie na etapie rządu nowelizacji ustawy o biopaliwach.  

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zawiera regulacje umożliwiające zaliczenie produktów tzw. współuwodornienia do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) oraz wydłużenia okresu realizacji obowiązku obligatoryjnego blendingu biokomponentów z paliwami.

Autorzy projektu zapewniają, że umożliwienie zaliczania produktów pochodzących z technologii współuwodornienia do realizacji NCW od 2020 r. jest kluczowe w kontekście poprawy wykonania celów w zakresie udziału OZE w transporcie oraz przyczyni się do ograniczenia importu biokomponentów niezbędnych do realizacji NCW.

Rządowy projekt ustawy o biopaliwach ma również wskazać kluczowe parametry określające Narodowy Cel Wskaźnikowy.

Jak wskazuje Ministerstwo Energii, zaproponowane w projekcie nowelizacji rozwiązania w tym zakresie dotyczą określenia na kolejne lata wysokości NCW (do roku 2024), poziomu opłaty zastępczej, wysokości współczynników redukcyjnych i poziomów obligatoryjnego blendingu (na lata 2020-2022), na poziomie – jak ocenia ME – możliwym do realizacji przez podmioty zobowiązane.

Zgodnie z projektem nowelizacji, w latach 2020-2022 nominalny Narodowy Cel Wskaźnikowy ma wynosić 8,5, 8,6 i 8,7 proc. 

W procedowanej nowelizacji pojawiają się ponadto zapisy umożliwiające zaliczenie biometanu jako biopaliwa służącego do produkcji biowodoru, co ma zwiększyć poziom realizacji NCW.

W projekcie ustawy czekającej na akceptację Rady Ministrów zaproponowano wprowadzenie przepisu, na podstawie którego minister energii będzie mógł określić metodykę obliczania zawartości biowodoru w paliwach, przy produkcji których podmiot realizujący NCW wykorzystał biometan powstały z oczyszczonego biogazu.

Autorzy nowelizacji zakładają, że wskazana w projekcie nowelizacji fakultatywna delegacja do wydania rozporządzenia wynika z konieczności uprzedniego pozyskania wiedzy technicznej wynikającej z badań tych biokomponentów w paliwach lub doświadczenia w ich stosowaniu.

REKLAMA

W uzasadnieniu proponowanego wsparcia produkcji biometanu z biogazu rolniczego podkreśla się postępujący w Unii Europejskiej rozwój z uwagi na istotne ograniczenia dotyczące dostępności surowców odpadowych możliwych do wykorzystania w technologiach uwodornienia biomasy.

Wytwarzany z biogazu biometan będzie można wtłaczać bezpośrednio do sieci gazowych, a ponadto będzie go można wykorzystać do ładowania pojazdów napędzanych CNG czy LNG.

Ministerstwo Energii podkreśla, że aktualnie wykorzystanie biometanu do realizacji celów OZE w transporcie w Unii Europejskiej jest niewielkie – udział nie przekracza 1 proc. wszystkich biokomponentów, jednak ma to być obiecujący kierunek z uwagi na duży potencjał surowców, które znajdują się w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/2001, upoważnionych do podwójnego naliczania oraz umożliwiających wykonanie celu w zakresie minimalnego udziału tzw. biopaliw zaawansowanych do roku 2030.

Ministerstwo Energii szacuje, że zapotrzebowanie na biometan wykorzystywany do produkcji biowodoru może sięgnąć w kolejnych latach ok. 700 mln m3, co stanowi równowartość ok. 350 MW biogazu wytwarzanego w oparciu o surowce odpadowe pochodzące m.in. z przetwórstwa rolno-spożywczego.

Rozwój modelu opartego na realizacji NCW za pomocą biometanu ma stanowić – zdaniem Ministerstwa – istotny impuls do rozwoju sektora biogazu, umożliwiając budowę i stabilne funkcjonowanie co najmniej 200 biogazowni.

Możliwość wykorzystania biometanu ma widzieć m.in. Lotos, który ma w tym celu prowadzić już rozmowy z właścicielami krajowych biogazowni.

Cytowany przez PAP Artur Zawisza, wiceprezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego, podkreśla, że w przypadku powstania zapotrzebowania na biometan inwestorzy budujący biogazownie nie będą musieli kupować agregatów służących do produkcji energii elektrycznej i ciepła, które stanowią dzisiaj około 1/4 CAPEX-u inwestycji biogazowych, co może służyć rozwojowi tańszych biogazowni, od początku nastawionych na produkcję biometanu.

Udział źródeł odnawialnych wykorzystywanych w transporcie to jeden ze składników krajowego celu udziału OZE w zużyciu energii brutto na rok 2020, do którego realizacji Polska zobowiązała się na forum Unii Europejskiej.

Oprócz transportu na krajowy cel OZE składa się także udział zielonej energii w ciepłownictwie i elektroenergetyce. O ile w roku 2020 powinniśmy osiągnąć poziom 15 proc. energii odnawialnej, o tyle ostatnie dane wskazują, że od wypełnienia tego celu Polska się oddala.

Zgodnie z ostatnimi danymi Eurostatu, w 2017 r. udział energii odnawialnej w konsumpcji energii elektrycznej, cieplnej i w transporcie w Polsce wyniósł 10,9 proc. Wcześniej, w 2016 r. wskaźnik ten osiągnął w przypadku naszego kraju wartość 11,3 proc. i był niższy od wskaźnika z roku 2015 (11,7 proc.) oraz poziomu osiągniętego w roku 2014 (11,5 proc.).

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.