Ciężarówki muszą ograniczyć emisje o 30 proc.
Producenci samochodów ciężkich będą musieli zmniejszyć emisję CO2 z ciężarówek sprzedawanych w Europie o prawie jedną trzecią do 2030 roku i zwiększyć sprzedaż pojazdów zeroemisyjnych. Wczoraj unijni decydenci osiągnęli porozumienie w tej sprawie.
Nowe samochody ciężarowe sprzedane w 2025 roku będą musiały emitować o 15 proc. mniej CO2 w porównaniu do poziomu z 2019 roku. Dla przewoźników i przedsiębiorstw korzystających z tych pojazdów oznacza to oszczędność paliwa, która prowadzi do zmniejszenia kosztów o 20 tys. EUR na ciężarówkę w ciągu pierwszych pięciu lat. W 2030 roku nowe samochody ciężarowe będą musiały emitować o 30 proc. mniej CO2, zapewniając niemal 60 tys. EUR oszczędności na kosztach paliwa na pojazd w okresie pięciu lat. Cel na rok 2030 zostanie poddany weryfikacji w 2022 roku.
Organizacja Transport & Environment (T&E) stwierdziła, że pierwsze w historii cele w zakresie redukcji emisji dla pojazdów ciężkich oraz wskaźnik sprzedaży dla samochodów o zerowej i niskiej emisji zainicjują działania na rzecz ochrony klimatu w tej branży oraz wygenerują oszczędności paliwa. Jednak przepisy będą musiały zostać wzmocnione podczas przeglądu w 2022 roku, jeśli mamy obniżać emisje zgodnie z celami klimatycznymi przyjętymi w Paryżu.
– Nowe normy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych to doskonała wiadomość dla użytkowników ciężarówek i dla środowiska. Po 20 latach bardzo niewielkich postępów w zakresie oszczędności paliwa, producenci pojazdów ciężkich muszą teraz zacząć oferować niedrogie (opłacalne), niskoemisyjne ciężarówki, umożliwiające europejskim przewoźnikom osiągnięcie ogromnych oszczędności w zakresie kosztów użytkowania. Jest to jednak dopiero początek, ponieważ standardy będą musiały zostać znacząco zaostrzone w trakcie przeglądu w 2022 roku – stwierdził Stef Cornelis, odpowiedzialny za działania w zakresie ograniczania emisji z pojazdów ciężarowych w Transport & Environment.
Do 2025 roku producenci samochodów ciężarowych będą mogli korzystać z tzw. superkredytów, w ramach których sprzedaż zeroemisyjnych ciężarówek będzie wielokrotnie zaliczana do celu w zakresie redukcji emisji CO2. Parlamentowi Europejskiemu udało się przeforsować, aby od 2025 roku superkredyty zostały zastąpione niewiążącym celem sprzedaży.
Producenci, których sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych i wodorowych będzie przekraczała 2 proc. sprzedawanych przez nich ciężarówek, zostaną nagrodzeni mniej surowym celem emisji CO2. Umowa obejmuje również możliwość zwiększenia wagi ładunku o 2 tony dla pojazdów o zerowej emisji.
Eksperci podkreślają, że cele pomogą w zainicjowaniu odejścia od diesli w transporcie towarowym. Obecnie ciężarówki z silnikami Diesla odpowiadają za prawie 20 proc. zanieczyszczeń powietrza w miastach takich jak Berlin i Londyn.
Reprezentująca polskie organizacje ekologiczne Koalicja Klimatyczna podkreśla, że ciężarówki w Europie odpowiadają aż za 22 proc. emisji z transportu samochodowego, pomimo że stanowią mniej niż 5 proc. pojazdów na drogach. Wielkie korporacje, takie jak Ikea, Unilever, Carrefour czy Nestlé, podobnie jak firmy logistyczne i przewoźnicy, wzywali do określenia celów redukcji emisji CO2, które zmniejszą zużycie paliwa i pomogą im działać na rzecz ochrony klimatu.
– Należy docenić fakt, że zwiększenie sprzedaży ciężarówek zeroemisyjnych przyniesie producentom dodatkową korzyść, choć ogólny cel redukcji emisji może nie okazać się wystarczająco wysoki, by dążyli do jego złagodzenia w ten sposób. Lepsze byłoby wprowadzenie od razu odrębnego wskaźnika sprzedaży w tym zakresie, najlepiej wiążącego. Korzystne jest, że z regulacji wyłączono autobusy. Inaczej producentom byłoby bardzo łatwo wypełnić cel udziału sprzedaży zero- i niskoemisyjnych pojazdów ciężkich właśnie poprzez sprzedaż autobusów. Choć zalecane byłoby jej wzmocnienie, nowa regulacja może przyczynić się do powstania rynku ciężarówek wodorowych i elektrycznych oraz zwiększenia konkurencyjności europejskich producentów na rynku światowym – komentuje Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego, Okręgu Mazowieckiego, ekspertka Koalicji Klimatycznej.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.