Inowrocław polskim liderem w elektromobilności

Inowrocław polskim liderem w elektromobilności
Fot. Volvo
REKLAMA

Volvo Polska dostarczyło osiem miejskich, całkowicie elektrycznych autobusów do Inowrocławia. Wcześniej pod koniec ubiegłego roku Volvo dostarczyło do miasta pierwsze w Polsce autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (typu plug-in), a jeszcze wcześniej klasyczne hybrydy. W sumie w inowrocławskiej flocie są już 24 zelektryfikowane autobusy Volvo, a Inowrocław to pierwsze miasto w Polsce z taborem, w którym nie ma autobusów z tradycyjnym napędem.

Autobusy Volvo 7900 Electric przyjechały do Inowrocławia bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie są projektowane i produkowane seryjnie od 2010 roku. Zostały wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem, klimatyzację, monitoring oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Nowe pojazdy już za kilka dni rozpoczną regularne kursy na liniach miejskich.

Inowrocław w stu procentach stawia na transport ekologiczny. Pierwszy krok do elektromobilności zrobiliśmy już w 2015 roku. Teraz, po dostarczeniu przez Volvo kolejnych nowych autobusów, zrealizowaliśmy tę wielomilionową inwestycję. Wymieniliśmy w całości flotę komunikacji miejskiej na cichą, bezpieczną dla środowiska i komfortową dla mieszkańców, w tym niepełnosprawnych. Możemy więc śmiało powiedzieć, że Inowrocław jest liderem w dziedzinie elektromobilności – komentuje Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, odsetek miejskich autobusów zeroemisyjnych będzie musiał wynieść co najmniej 5 proc. od 2021 r. i będzie stopniowo rosnąć.

W roku 2028 flota autobusów zeroemisyjnych będzie musiała wynieść co najmniej 30 proc. Po pojawieniu się na ulicach Inowrocławia wszystkich nowych autobusów, Inowrocław będzie spełniał jeszcze w tym roku proporcje narzucone przez ustawę, które będą obowiązywały dopiero za 10 lat.

Volvo wyprodukowało dla Inowrocławia w sumie 24 zelektryfikowane autobusy. Oprócz  dostarczonych teraz całkowicie elektrycznych, od ubiegłego roku w Inowrocławiu kursuje osiem autobusów o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in), które tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą.

Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy, w zależności od warunków, w jakich się porusza, a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni.

Jeszcze wcześniej, w roku 2015, Volvo dostarczyło do Inowrocławia 8 klasycznych hybryd, w wszystkie typy autobusów dla Inowrocławia zostały w całości wyprodukowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo. W przypadku Volvo 7900 Electric jest to pierwsza dostawa całkowicie elektrycznych autobusów tego producenta w Polsce, w przypadku Volvo 7900 Electric Hybrid – w ogóle pierwsza dostawa pojazdów o takim napędzie w naszym kraju.

W Polsce, oprócz Inowrocławia, zelektryfikowane miejskie autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą już w Sosnowcu, Krakowie, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku, Krośnie i Warszawie. W tym roku zaplanowane są dostawy do Leszna, Ełku i Grudziądza.

Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

Elektryczne autobusy w Inowrocławiu obsłużą stacje ładowania o dużej mocy, sięgającej 300 kW, które dostarczył polski producent EkoEnergetyka. Więcej o tej technologii w artykule: Stacje ładowania o mocy 300 kW w Inowrocławiu.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o

Zobacz również

Komentarze (3)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
MojaPV |
Szkoda, że właśnie Wrocław uparcie ignoruje autobusy z Volvo - hybrydy i elektryki i zamawia diesle....
TTTT |
Ekonomicznie diesel wychodzi lepiej. Ale gdyby postarać się o jeszcze lepsze dofinansowanie z UE to jak najbardziej.
ElektrowniaPV |
Tttt jakim cudem?

Giełda OZE

Kupię nacelę TACKE 1,5 lub podzespoły

Kupię nacelę TACKE 1,5 lub podzespoły generator, przekładnia czytaj dalej...

Sprzedam nieruchomość w Bożympolu Małym o pow. 21,88ha

Sprzedam nieruchomość gruntową, niezabudowaną w Bożympolu Małym w gminie Łęczyce, powiecie wejherows czytaj dalej...

Komponenty PV i aparatura badawcza

Posiadamy materiały do produkcji modułów PV oraz aparaturę badawczą do modułów fotowoltaicznych. Zap czytaj dalej...

Usługa kafarem, wbijanie słupów pod gruntowe instalacje fotowoltaiczne

Witam, Obsługuje południe Polski, w szczególności podkarpacie. Mam kafar przystosowany pod konstruk czytaj dalej...