Stacje ładowania o mocy 300 kW w Inowrocławiu

Stacje ładowania o mocy 300 kW w Inowrocławiu
Fot. Ekoenergetyka
REKLAMA

Ekoenergetyka-Polska oddała do użytku w Inowrocławiu infrastrukturę ładowania autobusów elektrycznych. Cztery ładowarki pantografowe w standardzie OppCharge, każda o mocy 300 kW, będą zasilać osiem autobusów elektrycznych. To ładowarki o największej mocy z oddanych do użytku w naszym kraju przez polskiego producenta.

Jak informuje portal Gramwzielone.pl Piotr Werschler z Ekoenergetyki, to pierwsza realizacja w Polsce z ładowarkami o tak dużej mocy. Do tej pory firma z Zielonej Góry instalowała zazwyczaj stacje ładowania o mocy 200 kW.

Stacje ładowania o mocy wyjściowej 300 kW będą ładować osiem autobusów elektrycznych Volvo. Dzięki automatycznemu ładowaniu pantografami odwróconymi pojazdy będą ładowane w ciągu dnia podczas postoju, bez wprowadzania zakłóceń w harmonogramie i zaangażowania kierowcy. Urządzenia będą znajdowały się na terenie miasta i będą używane przez nie więcej niż 8 minut w ramach jednej sesji ładowania.

To jednocześnie jedno z pierwszych wdrożeń systemu OppCharge w Polsce. Odwrócony pantograf ma zapewnić kompatybilność ładowania niezależnie od marki pojazdu, a samo ładowanie za pomocą pantografu jest całkowicie zautomatyzowane i nie wymaga ingerencji kierowcy.

Pantografy w Inowrocławiu będą zasilać autobusy o napędzie hybrydowym oraz o napędzie całkowicie elektrycznym.

Razem z infrastrukturą Ekoenergetyka-Polska dostarczony został zewnętrzny system monitorowania, który daje możliwość kontrolowania na bieżąco procesów ładowania pojazdów, zbierania danych o procesach i przeprowadzania konserwacji systemu.

Infrastruktura ładowania będzie zgodna z międzynarodowym protokołem ISO 15118, który definiuje komunikację pomiędzy ładowarkami a autobusami elektrycznymi.

Uruchomione stacje ładowania to kolejne zrealizowane przez Ekoenergetykę-Polska zamówienie dla tego miasta. Wcześniej dostarczono ładowarkę zajezdniową typu plug-in o mocy 40 kW.

Cieszy fakt, że przyczyniliśmy do realizacji celu miasta, jakim jest w 100-proc. ekologiczny transport. Wraz z uruchomieniem naszych ładowarek Inowrocław stał się pierwszym miastem w Polsce z całkowicie „czystym” transportem publicznym – komentuje Maciej Wojeński, wiceprezes Ekoenergetyki-Polska.

Inowrocław to pierwsze w Polsce miasto, w którym flota autobusów miejskich zostanie całkowicie zelektryfikowana. 

W lutym 2018 r. Volvo Polska wygrało przetarg na dostawę 16 zelektryfikowanych autobusów miejskich do Inowrocławia – ośmiu całkowicie elektrycznych i ośmiu elektryczno-hybrydowych. Jak zaznacza Volvo, to pierwsze w kraju zamówienie na autobusy typu plug-in. Pojazdy zostaną wyprodukowane w zakładach we Wrocławiu.

Producent zapewnia, że elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

W Polsce Ekoneergetyka przygotuje jeszcze m.in. infrastrukturę ładowania dla największego w kraju miejskiego taboru 47 elektrycznych Ursusów, które będą kursować po Zielonej Górze.

Ten projekt zakłada m.in. instalację wielowyjściowych stacji ładowania na 11 pętlach o indywidualnej mocy od 400 kW do 800 kW, a w sumie do dyspozycji zielonogórskich autobusów elektrycznych będzie 29 zautomatyzowanych punktów ładowania pantografowego.

W ubiegłym roku firma z Zielonej Góry zdobyła m.in. kontrakt na dostawę stacji ładowania dla przewoźnika MPK Poznań, który opiewa na 12 mln zł i obejmuje dostawę kilkunastu urządzeń o łącznej mocy 2,2 MW z opcją powiększenia zamówienia o 540 kW.

Także w ubiegłym roku Ekoenergetyka informowała o zdobyciu zamówienia na ładowarki o łącznej mocy 7,2 MW, z pomocą których będą ładowane elektryczne autobusy w Hamburgu.

Polska firma ma na koncie kontrakty na dostawę stacji ładowania m.in. do Tampere i Helsinek w Finlandii oraz do Malmo, Vasteras i Lulea w Szwecji.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o

Zobacz również

Komentarze (4)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
rogi |
40kw w 8min nie jest mało, ale ile autobusy potrzebują na km? standardowy elektryk ok 250w/km a autobus 2,3 razy więcej?
ekolog |
Po co to to jest nie efektywne lepiej inwestować w wodór tego mamy pełno w powietrzu a nie prąd wytwarzany ze smogu z kopalni węglowych węgla brunatnego i zatrutej biomasy
do ekolog |
To jest dopiero nieefektywne. Żeby "wyłapać" ten wodór z powietrza i go zmagazynować, potrzebujemy prąd wytwarzany z ..., a w większości autobusów ten wodór zamieniamy w ogniwach paliwowych znowu na prąd, by napędzić silniki elektryczne. Jedyna korzyć, że nie musimy wytwarzać i utylizować baterii.
TT |
Po raz tysięczny powtarzam nauczcie się pojęć bo zamulenie goni bełkot. Akumulatory nie utylizujemy, a poddajemy recyklingowi, a to zasadnicza różnica.

Giełda OZE

Kupię nacelę TACKE 1,5 lub podzespoły

Kupię nacelę TACKE 1,5 lub podzespoły generator, przekładnia czytaj dalej...

Sprzedam nieruchomość w Bożympolu Małym o pow. 21,88ha

Sprzedam nieruchomość gruntową, niezabudowaną w Bożympolu Małym w gminie Łęczyce, powiecie wejherows czytaj dalej...

Komponenty PV i aparatura badawcza

Posiadamy materiały do produkcji modułów PV oraz aparaturę badawczą do modułów fotowoltaicznych. Zap czytaj dalej...

Usługa kafarem, wbijanie słupów pod gruntowe instalacje fotowoltaiczne

Witam, Obsługuje południe Polski, w szczególności podkarpacie. Mam kafar przystosowany pod konstruk czytaj dalej...