Daimler będzie produkować w Polsce baterie do EV

Daimler będzie produkować w Polsce baterie do EV
Fot. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów / flickr

Niemiecki koncern motoryzacyjny rozbuduje fabrykę powstającą w Jaworze w woj. dolnośląskim o dział produkcji baterii mających znaleźć zastosowanie w samochodach elektrycznych. To kolejna inwestycja w tym obszarze realizowana na Dolnym Śląsku, gdzie działa już obecnie największa europejska fabryka baterii do EV.

Wcześniej niemiecki koncern motoryzacyjny Daimler podjął decyzję o uruchomieniu kosztem 2 mld euro w dolnośląskiej gminie Jawor, na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, fabryki silników, która ma rozpocząć produkcję w tym roku.

Teraz Daimler informuje, że fabryka w Jaworze ma wytwarzać także około 100 tys. sztuk baterii rocznie, co oznacza rozbudowę istniejącego zakładu do ok. 20 tys. m2.

REKLAMA

Niemiecki koncern zakłada utworzenie dodatkowo ok. 200 miejsc pracy, a wartość inwestycji w produkcję baterii ma wynieść ok. 100 mln euro. Uruchomienie produkcji przewidziano na połowę 2020 roku.

Dzięki tej inwestycji Damiler powiększy liczbę fabryk, w których wytwarza baterie do pojazdów elektrycznych. To element strategii zakładającej elektryfikację floty pojazdów oferowanych przez niemiecki koncern. Plan Daimlera to wprowadzenie na rynek do 2022 r. ponad 10 elektrycznych modeli.

Pierwszą fabrykę baterii Daimler uruchomił w 2012 r. w niemieckim mieście Kamenz. Obecnie finalizowane są tam prace zmierzające do uruchomienia drugiej fabryki baterii, w której produkcja ma ruszyć wiosną br.

Daimler planuje też uruchomienie kolejnych fabryk baterii w innych lokalizacjach w Niemczech – w Untertürkheim i Sindelfingen koło Stuttgartu. Ponadto buduje fabryki baterii w Peking w Chinach, w Bangkoku w Tajlandii, a także w Tuscaloosa w USA. Docelowo Daimler ma posiadać dziewięć fabryk baterii.

Strategia niemieckiego koncernu nie zakłada natomiast uruchomienia własnej produkcji ogniw wykorzystywanych w zestawach baterii. Daimler ma je pozyskiwać od innych producentów, a na ten cel ma wydać co najmniej 20 mld euro.

REKLAMA

W połowie ubiegłego roku niemiecki koncern informował, że energię odnawialną dla fabryki w Jaworze dostarczy firma VSB, która produkuje ją na znajdującej się niedaleko Jawora farmie wiatrowej Taczalin. Ta farma wiatrowa została oddana do użytku w 2013 roku w pobliżu Legnicy i autostrady A4. Składa się z 22 elektrowni wiatrowych marki Senvion o jednostkowej mocy 2,05 MW, co daje razem 45,1 MW.

Daimler potwierdził teraz, że również nowa fabryka baterii ma być zasilana energią „neutralną” pod względem emisji CO2.

Największa w Europie

Obecnie na Dolnym Śląsku działa największa w Europie fabryka baterii do samochodów elektrycznych, którą koło Wrocławia uruchomił koreański koncern LG Chem. W ciągu 2-3 lat koreańska firma ma zwiększyć roczną produkcję w podwrocławskiej fabryce z około 10 GWh do 70 GWh.

W roku 2021 Koreańczycy chcą produkować w naszym kraju w skali roku baterie do około 1 mln elektryków. W tym czasie przy produkcji ma pracować około 6 tys. osób w porównaniu do 1,7 tys. obecnie.

Komisja Europejska szacuje, że w roku 2025 wartość rynku baterii sięgnie 250 mld euro rocznie i wielkością powinien wtedy odpowiadać gospodarce Danii. Natomiast generowany w Europie popyt na baterie ma wynieść wówczas 200 GWh, a globalnie 600 GWh.

redakakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.