Ulgi na zakup aut elektrycznych zgodne z prawem UE

Ulgi na zakup aut elektrycznych zgodne z prawem UE
Fot. Gramwzielone.pl (C)
REKLAMA

Ministerstwo Energii wczoraj opublikowało treść pisma, w którym Komisja Europejska uznaje za zgodne z unijnym prawem wprowadzane przez ustawę o elektromobilności preferencje podatkowe w zakresie zakupu pojazdów elektrycznych. Resort energii opublikował jednocześnie projekt rozporządzenia w sprawie kryteriów dofinansowania z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Ministerstwo Energii podało w komunikacie, że zapisy ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych dotyczące możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego pojazdów ekologicznych nie stanowią pomocy publicznej, co wynika ze stanowiska Komisji Europejskiej przekazanego w ubiegłym miesiącu.

Ministerstwo Energii informuje, że zwolnienie od podatku akcyzowego stosuje się do pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in lub napędzanych wodorem, dla których niniejszy obowiązek podatkowy powstał po 18 grudnia 2018 roku, przy czym preferencja podatkowa dla pojazdów hybrydowych typu plug-in będzie obowiązywać do 1 stycznia 2021 roku.

Natomiast korzystna stawka amortyzacji stosowana będzie dla pojazdów elektrycznych oddanych do użytkowania po 18 grudnia 2018 roku.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie w lutym 2018 r., przewiduje korzyści dla użytkowników pojazdów o napędzie alternatywnym, takie jak zwolnienie z akcyzy, zwiększony odpis amortyzacyjny, darmowe parkowanie czy możliwość korzystania z buspasów. Ustawa przewiduje także m.in. zniesienie obowiązku posiadania koncesji w celu uruchomienia stacji ładowania samochodów elektrycznych.

W ustawie nie znajdziemy natomiast większych zachęt finansowych przy zakupie samochodów elektrycznych, które są stosowane w wielu krajach Unii Europejskiej.

Kilka wpisanych do niej regulacji zacznie obowiązywać później, nawet w roku 2028 – w tym przypadku chodzi o obowiązkowy, przynajmniej 30-procentowy udział samochodów elektrycznych we flocie jednostek samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów posiadających mniej niż 50 tys. mieszkańców.

Ministerstwo Energii ma ponadto uruchomić wsparcie rynku pojazdów elektrycznych w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, którego powołanie jest efektem przyjętej w połowie ub.r. nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1 000 l paliw wprowadzonych na polski rynek.

Środki z opłaty w 85 proc. mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w 15 proc. do FNT.

Ministerstwo Energii wczoraj opublikowało projekt w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru projektów do udzielenia wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Jak podkreśla ME, w ustawie wskazano tylko cztery kryteria decydujące o przyznaniu finansowania z FNT, które należy obligatoryjnie zastosować do oceny wszystkich projektów w trybie konkursowym i pozakonkursowym

Są to: 1) znaczenie projektu dla potrzeb rozwoju rynku biokomponentów, paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, innych paliw odnawialnych, sprężonego gazu ziemnego (CNG) lub skroplonego gazu ziemnego (LNG), w tym pochodzącego z biometanu, wodoru oraz energii elektrycznej, wykorzystywanych w transporcie; 2) adekwatność i trafność zaplanowanych działań i metod ich realizacji w odniesieniu do celów wspieranych ze środków Funduszu; 3) ocena wysokości planowanych kosztów realizacji projektu w stosunku do jego zakresu rzeczowego; 4) zdolność organizacyjna wnioskodawcy do realizacji projektu oraz przygotowanie instytucjonalne do jego wdrożenia.

Jak podkreśla teraz ME, powyższe kryteria wymagają doprecyzowania na poziomie aktu wykonawczego, w szczególności przy uwzględnieniu charakteru projektu do wsparcia, który z jednej strony może dotyczyć budowy infrastruktury tankowania wodoru, z drugiej edukacji w zakresie rynku biopaliw.

Projekt rozporządzenia zawierającego nowe kryteria podziału środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu jest dostępny pod tym linkiem.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

Zobacz również

Komentarze (8)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
JankoMuzykant |
Jak mogą stosować ulgi to niech z VATu zrezygnują przy autach elektrycznych.
Radek |
Ulga od VAT (stawka preferencyjna 0%) wymaga zgody Komisji Europejskiej a praktyka w tym przypadku jest raczej negatywna. Za to w ramach kompetencji krajowych można zastosować ulgę od PIT i to by był dla osób fizycznych odpowiednik tego co dostały firmy w postaci prawa do odpisu amortyzacyjnego.
JankoMuzykant |
@Radek - dzięki za wyjaśnienie.
Jan Elektryk |
Bez sensu, akcyza na wiekszość elektrykow to ok 3% praktycznie nie istotna. Bez ulgi VAT lub PIT dalej będzimy jezdzic tym czym jezdzimy. Samochody eletryczne sa 1,5 drozsze a okres zwrotu roznicy pomiedzy elektrykiem a "zwyklym" to ok 7 lat , trwałość baterii ok 10 (choc spadek pojemnosci baterii jest juz znacznie wczesniej) - interes zupełnie nie opłacalny : Trzeba auto trzymać co najmniej 7 lat aby roznica sie wyrównala (sic!) nie mowiac juz o oszczednosciach. Do tego nie kazdy naprawi takie auto (wiec zostaje serwis ktory tani nie jest bo kto serwisuje 7 letnie auto w autoryzowanym serwisie?) Auto elektryczne wyłącznie dla pasjonatow z grubym portfelem.
TT |
@ Jan Elektryk- klasyka wypowiedzi polskiego speca od elektryków. Cóż aby się nie rozpisywać powiem Ci, że zdrowa żywność też kosztuje 1,5 razy więcej od ''zwykłej'' ale może pożyjesz 7 lat dłużej...
kris |
@TT jakie to Polskie ..... lub korzystając liencia poetica : klasyka wypowiedzi prawdziwego Janusza : "nie wiem ale się wypowiem" i to najlepiej ad personam boshhhe ....
Jan Elektryk |
@TT rozumiem twoj ból , wydałeś kase na elektryka i szukasz uzasadnienia , z tym stresem to pozyjesz krócej o 7 lat , droga żywność ci nie pomoże
TT |
@jan elektryk- tak jak wspomniałem klasyka. Dziękuję za potwierdzenie. Stres powiadasz, przeczytaj jeszcze raz swoje wypowiedzi i popatrz w lustro- właśnie tak wygląda stres.

Giełda OZE

elektrownia wiatrowa 1MW - projekt wraz z turbiną

Sprzedam projekt elektrowni wiatrowej wraz z generatorem - opcja pod klucz. Lokalizacja: woj. lubel czytaj dalej...

Micon NM 60 woj. Lubelskie. Projekt. Sprzedam

Sprzedam projekt pod Micona NM 60 wieża ok 76m. woj. Lubelskie. pow. Lublin. Proszę o kontakt tel. B czytaj dalej...

poszukuje dochodowych rentownych projektów

Poszukuje dochodowego rentownej inwestycji oraz finansowania wiatrak, farmy słoneczne czytaj dalej...

Szafa bateryjna

Witam, poszukuję otwartych szaf/rack bateryjnych dla baterii Pylontech. Więcej informacji mailowo l czytaj dalej...