GreenWay ma już 115 stacji ładowania. Co planuje w 2019?

GreenWay ma już 115 stacji ładowania. Co planuje w 2019?
Rafał Czyżewski, prezes zarządu Greenway Infrastructure Poland

GreenWay Polska, operator i twórca największej w kraju sieci ładowania samochodów elektrycznych, zakończył 2018 rok z ponad dwa razy większą siecią niż na początku ub. roku. Plany spółki na 2019 rok obejmują ponad dwukrotnie wyższą niż w ubiegłym roku liczbę ładowarek oddanych do użytku, w tym pierwsze ultraszybkie ładowarki o mocy 350 kW, a ponadto instalację magazynów energii i rozwinięcie sprzedaży akcesoriów oraz ładowarek.

W 2018 roku firma GreenWay Polska powiększyła swoją sieć o 83 nowe punkty – w tym 68 własnych i 15 partnerskich – do łącznie 115. Do sieci przyłączano średnio w miesiącu prawie siedem nowych stacji ładowania, a do grona partnerów GreenWay dołączyła IKEA, przyłączając do sieci 8 własnych ładowarek AC.

Najpopularniejszym standardem ładowania w sieci GreenWay Polska jest CHAdeMO, który odpowiada za 2/3 wszystkich sesji ładowania. W ciągu roku klienci GreenWay pobrali łącznie 350 MWh do ładowania swoich samochodów.

REKLAMA

Jak wylicza spółka, statystycznie daje to około 56 minut na jedną sesję, w trakcie której pobierano 17 kWh, a ładowanie z sieci GreenWay pozwoliło zredukować emisję CO2 z silników spalinowych o prawie 300 ton.

Na koniec roku w sieci GreenWay zarejestrowanych było ponad 1,8 tys. klientów – miesięcznie rejestrowało się przeciętnie ponad 150 użytkowników. Dla porównania w Polsce średnio w miesiącu rejestrowanych jest około 100 samochodów elektrycznych.

Istotnym wydarzeniem z punktu widzenia rozwoju polskiego rynku było wprowadzenie w maju 2018 r. odpłatności za usługi ładowania w sieci GreenWay. GreenWay jest do tej pory jedynym operatorem w kraju, który formalnie wyszedł poza fazę pilotażową wdrożenia swoich usług.

Jak komentuje spółka, wówczas, w efekcie początkowym spadku popytu na usługi, w szczególności ze strony firm flotowych, zainteresowanie usługami spółki wzrosło ponad dwukrotnie głównie dzięki znacznej rozbudowie sieci.

Plan na 2019

Istotnym wydarzeniem w rozwoju spółki była podpisana w październiku ub.r. umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, który zdecydował się wesprzeć GreenWay kwotą kredytu wysokości 70 mln zł. Ma ona umożliwić rozbudowę sieci liczącej łącznie około 850 obiektów w ciągu trzech lat na terenie Polski i innych krajów regionu – w tym w macierzystej Słowacji, Czechach i krajach bałtyckich.

W 2019 roku GreenWay Polska zamierza zainstalować 136 ładowarek, w tym 83 szybkich o jednostkowej mocy 50-150 kW, 7 ultraszybkich o mocy 350 kW oraz 39 AC  o mocy 22 kW.

REKLAMA

Spółka podkreśla, że uruchamianie ładowarek jest uzależnione od kwestii formalnych związanych z przyłączaniem stacji do sieci operatorów systemów dystrybucyjnych, a w niedalekiej przyszłości także od odbiorów technicznych dokonywanych przez Urząd Dozoru Technicznego.

W 2019 przy stacjach GreenWay ma się pojawić także 7 twz. GridBoosterów, czyli magazynów energii.

Dodatkowo firma chce rozwinąć sprzedaż akcesoriów i ładowarek, a na późniejszym etapie stworzyć własną markę ładowarek AC.

Po Nissanie i BMW, do grona partnerów GreenWay dołączył Renault Polska. W efekcie klient decydujący się na samochód elektryczny tej marki otrzymuje w prezencie przedpłaconą kartę umożliwiającą bezpłatne ładowanie samochodu przez okres trzech lat.

Jak wylicza spółka, kwota, na którą opiewa karta, czyli 3 tys. zł,  pozwala na przejechanie około 15 tysięcy kilometrów.

Dodatkowo samochody elektryczne marki Renault, model ZOE, pojawiły się w ofercie Traficar, który energię do ich zasilania uzupełniał z ładowarek GreenWay. Firma udostępniała dziewięć aut w miastach, gdzie działa wypożyczanie na minuty.

Systematycznie rośnie liczba firm, które podejmują z nami współpracę partnerską. Jesteśmy dumni, że są wśród nich takie podmioty, jak IKEA czy Kaufland. Pokazuje to też zalety przyjętego przez nas modelu rozwoju biznesu – naszą intencją nie jest jedynie stawianie ładowarek, ale całościowa, kompleksowa obsługa klienta e-mobilnego. Dlatego rozszerzamy sieć również poprzez naszych partnerów, oferując im usługę operatorską, jednocześnie zarządzamy całościowo tym systemem. Chcemy też zaistnieć szerzej w sektorze konsumenckim, oferując dodatkowe produkty i usługi oraz wsparcie dla naszych klientów – mówi Rafał Czyżewski, prezes zarządu GreenWay Polska.

W ubiegłym miesiącu Greenway wprowadził nową politykę cenową. Kierowcy korzystający częściej z usług firmy mają płacić od początku 2019 roku niższą niż do tej pory stawkę za kWh – mimo zapowiadanego wzrostu cen energii. Z większą stawką muszą się jednak liczyć kierowcy korzystający ze stacji GreenWay sporadycznie. Więcej na ten temat w artykule: Największy operator stacji ładowania EV zmienia ceny.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.