KE zgadza się na polskie ulgi dla aut elektrycznych

KE zgadza się na polskie ulgi dla aut elektrycznych
Fot. tiseb, flickr cc

Komisja Europejska zgodziła się na wprowadzenie przez Polskę korzystnej amortyzacji i zwolnienia z akcyzy przy zakupie pojazdów elektrycznych.

W tym tygodniu Komisja Europejska przekazała stronie polskiej stanowisko, w myśl którego regulacje zaproponowane w przygotowanej przez Ministerstwo Energii ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych nie stanowią pomocy publicznej i dopuszczone jest ich stosowanie.

Jak informuje Ministerstwo Energii, zgodnie z ustawą zwalnia się od akcyzy samochody osobowe napędzane energią elektryczną lub wodorem, a do 1 stycznia 2021 r. także samochody osobowe stanowiące pojazd hybrydowy.

REKLAMA

W przypadku amortyzacji możliwe będzie stosowanie korzystnej stawki dla elektrycznych samochodów osobowych do wartości samochodu poniżej równowartości 225 tys. zł.

To duży sukces Polski i kolejny krok na drodze do popularyzacji zeroemisyjnego transportu wśród Polaków – serwis prasowy Ministerstwa Energii cytuje wypowiedź ministra Krzysztofa Tchórzewskiego.

Szef ME przypomniał, że w najbliższym czasie Ministerstwo Energii uruchomi dla tego rynku finansowanie z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

REKLAMA

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie w lutym br., przewiduje korzyści dla użytkowników pojazdów o napędzie alternatywnym, takie jak zwolnienie z akcyzy, zwiększony odpis amortyzacyjny, darmowe parkowanie czy możliwość korzystania z buspasów.

Ustawa przewiduje także m.in. zniesienie obowiązku posiadania koncesji w celu uruchomienia stacji ładowania samochodów elektrycznych. Jednak urzędnicy ME nie uwzględnili postulatów zgłaszanych przez powstającą w Polsce branżę elektrycznej motoryzacji, która wskazywała m.in., że zaproponowane regulacje mogą doprowadzić do zamknięcia uruchomionych dotychczas stacji ładowania samochodów elektrycznych.

W ustawie nie znajdziemy natomiast większych zachęt finansowych przy zakupie samochodów elektrycznych, które są stosowane w wielu krajach Unii Europejskiej.

Kilka wpisanych do niej regulacji zacznie obowiązywać później, nawet w roku 2028 – w tym przypadku chodzi o obowiązkowy, przynajmniej 30-procentowy udział samochodów elektrycznych we flocie jednostek samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów posiadających mniej niż 50 tys. mieszkańców.

Z kolei powołanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu jest efektem przyjętej w połowie br. nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1 000 l paliw wprowadzonych na polski rynek. Środki z opłaty w 85 proc. mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w 15 proc. do FNT.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.