UE narzuca samochodom ostrzejsze normy emisji

UE narzuca samochodom ostrzejsze normy emisji
Fot. Parlament Europejski
REKLAMA

Szykowane nowe regulacje unijne mogą wspomóc sprzedaż aut z napędem elektrycznym. Organizacje konsumenckie spodziewają się większej dostępności samochodów spalających mniej paliwa, elektrycznych i hybryd. Motoryzacja stoi przed nie lada wyzwaniem i przygotowuje się na "wstrząs sejsmiczny".

Emisje samochodów mają pokaźnie zmaleć. Przyjęte przez UE nowe regulacje są częścią unijnego pakietu czystego transportu. W 2030 roku samochody osobowe powinny emitować 37,5 proc. mniej dwutlenku węgla w porównaniu do 2021 r. Auta dostawcze powinny emitować o 31 procent mniej. Do 2025 roku cel wynosi 15 proc.

Przemysł motoryzacyjny mocno lobbował za tym, by normy nie były za bardzo wyśrubowane. Niemcy boją się załamania sprzedaży aut z silnikami spalinowymi, co kosztowałoby ich utratę miejsc pracy i podkopało branżę, której wartość przekracza 400 mld euro. Komisja Europejska była skłonna do wysłuchania tych obaw i proponowała redukcje emisji na poziomie 30 proc., ale Parlament Europejski chciał 40 proc. dla obu typów aut. Za niższymi celami opowiadali się Niemcy i między innymi Polska, ale kraje skandynawskie, Hiszpania i Francja chciały natomiast ambitniejszych norm.

Austriacka minister środowiska, Elisabeth Kostinger, nazwała kompromis "wielkim sukcesem dla ochrony klimatu w Europie". Ekolodzy wskazują z kolei, że postęp nie jest wystarczająco szybki, aby osiągnąć cele klimatyczne. Co porozumienie oznacza dla zmotoryzowanych?

Taniej czy drożej?

Branża motoryzacyjna ostrzegała, że samochody staną się mniej dostępne, ponieważ zdrożeją. Z drugiej strony auta niskoemisyjne mają być łatwiej dostępne na rynku, konsumenci będą mieli ich większy wybór, więc i ceny tych drogich obecnie modeli zapewne spadną. Dobra wiadomość dotyczy przede wszystkim aut elektrycznych. Producenci dostaną bonusy za sprzedaż takich samochodów.

Specjalne regulacje dotyczą hybryd plug-in sprzedawanych w naszej części Europy. Te auta mają być liczone producentom podwójnie do spełnienia celów redukcji emisji. W trakcie negocjacji przewidziano jednak limit 5 proc. sprzedaży.

Zachęty powinny zadziałać na koncerny motoryzacyjne. Jak ocenił sekretarz generalny stowarzyszenia Eurelectric, do 2030 roku po europejskich drogach może jeździć około 40 mln elektrycznych aut.

Emisje samochodów pod lupą

Europejskie stowarzyszenie producentów aut ACEA uznało cel za "totalnie nierealistyczny". Branża jest zaniepokojona. Staje się jasne, że koncerny nie mogą polegać tylko na podnoszeniu efektywności silników spalinowych, ale będą musiały wprowadzać na rynek więcej aut z napędem elektrycznym. Teraz ich udział w sprzedaży w UE wynosi średnio 1,5 proc. W sześciu najbogatszych krajach skupia się 85 proc. rynku. W całej Europie jest ok. 100 tys. stacji ładowania pojazdów elektrycznych, do 2025 roku potrzeba ich będzie około 2 mln.

Auta osobowe i dostawcze odpowiadają za około dwie trzecie emisji transportu drogowego w UE.

Co przewiduje osiągnięte w Brukseli porozumienie? Jakie rozwiązania proponują polskie firmy? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl

Magdalena Skłodowska, WysokieNapiecie.pl

Zobacz również

Komentarze (7)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
EcoSolar.pl |
Obecne hybrydy palą więcej niż zwykłe samochody spalinowe, a normy i wyliczenia spalania dają fikcyjne, nigdy nie osiągane wartości spalania. Szkoda, że wszystko jest narzucane na siłę, a nie przez wolny rynek. Ja jestem zwolennikiem wolnego rynku. Gdyby nie było lobbingu i dyktatu firm motoryzacyjnych oraz paliwowych już od dawna mielibyśmy samochody elektryczne o dużym zasięgu powyżej 800km, stanowiące jednocześnie dwustronne magazyny energii dla ich właścicieli oraz ich nieruchomości/domów. Dobrych samochodów elektrycznych ani hybrydowych na razie niema.
ozeł |
Nie ma bo wolny rynek to miraż. W praktyce każdy rynek przekształca się w republikę kolesi z wypisanym na sztandarach hasłem "SKUBMY NAIWNYCH PÓKI SIĘ BĘDZIE DAŁO ! "
TT |
@Eco Solar - rozumiem naiwność ale co do elektryków to wierzę, że masz takie doświadczenia. Jaki Twój elektryk był niedobry? @orzeł- oczywiście, ale tych naiwnych już coraz mniej.
EcoSolar.pl |
@TT Proszę podać listę dobrze zrobionych elektryków, takich dla nie naiwnych, o zasięgu 800km i powyżej, które jednocześnie stanowić będą magazyn energii i zasilanie dla domu. Proszę też o listę hybryd, które zużywać będą mniej paliwa niż tradycyjny spalinowy diesel/benzyniak na trasie 2000km - zakładając, że będziemy mogli tylko tankować hybrydę a nie będzie możliwości doładowania. Pierwsze stacje ładowania dla samochodów elektrycznych w naszym kraju budowałem już ponad 10 lat temu. Oczywiście były to projekty pilotażowe. Dwie pierwsze tego typu stacje zbudowaliśmy na strefie przemysłowej w Mielcu. Od tamtej pory w kwestii przebudowy i budowy nowej infrastruktury niestety nie dzieje się niemal nic, a powinno dziać się wiele. Jeśli chodzi o samochody elektryczne to naprawdę jest dramat, a wiele firm korzysta tylko z okazji by pobierać dotacje na nowe projekty elektryków, z których nic nie powstaje. Pierwsze dobre elektryki w końcu się pojawią za 5-10 lat, tylko czy do tego czasu będziemy mieli poprawnie zbudowaną infrastrukturę? Czy firmy energetyczne będą współpracowały z koncernami samochodowymi? Czy samochody elektryczne oprócz funkcji samochodu będą także pełniły funkcję magazynowania energii dla naszych domów? To są oczywiście pytania retoryczne bo odpowiedzi na nie są oczywiste bo samochody powinny być magazynami energii, powinna istnieć infrastruktura oraz energetyka powinna w pełni współpracować z przemysłem motoryzacyjnym. Na razie jest kiepsko ale oby wyszło dobrze, a nie jak zwykle!.
TT |
@ES.pl- o czym mamy dyskutować skoro nie zaznałeś przyjemności użytkownika elektryka. Założymy się, że każdy elektryk ma zasięg 800km- co Ty na to. Hybryd innych nie znasz lub asekurujesz się wiedząc, że pug in pali znacznie mniej niż auto analogiczne w wersji spalinowej. Odcinasz się od tego typu napędu udowadniając, że jesteś jednym z wielu którym nie zależy na elektromobilności. Jak mają koncerny samochdowe tworzyć EV skoro świadomie tego nie akceptujesz. Od trzech lat poruszam się praktycznie na prądzie choć jedno z moich aut to plug- in i to ostatni akcent spalinowy. Jeszcze nie zauważyłeś, że nowe EV Nissana posiadają opcje V2G, a firma Setec rozwija projekt V2H. Cóż jedni zawsze jęczą i im mało inni biorą co mogą i idą w pierwszym rzędzie. Co do stacji ładowania to jesteś w bardzo dużym błędzie bo stacje powstają jak na drożdżach.
EcoSolar.pl |
@TT Faktycznie musiał Pan nigdy nie używać elektryka skoro pisze Pan takie bajki, a szkoda bo wypada daną technologię poznać aby nabyć prawo do wypowiadania się o niej. Możliwości V2G czy V2H są dopiero testowane i niestety nie jest to funkcjonalność standardowa obecnych elektryków. Kluczem jest zmuszenie firm motoryzacyjnych do konkretnego działania i robienia samochodów w taki sposób aby były użyteczne dla ich właścicieli jest standardyzacja, której niema. Musi to być na poziomie ustawowym bo inaczej będzie tak jak jest, czyli będzie mnóstwo drogich i niefunkcjonalnych samochodów w których główny nacisk położono na dziesiątki zbędnych ekranów LCD, LED i OLED, a nie na potrzebną funkcjonalność czy zasięg. Zamiast jęczeć i pisać bajki trzeba poznać technologię i się tym zajmować. Niektórzy tak jak my robią to od ponad dekady, a inni są bierni albo wypisują bajki.
TT |
@ES.pl- cytuję "Ja jestem zwolennikiem wolnego rynku" i "Musi to być na poziomie ustawowym bo inaczej będzie tak jak jest," - Naprawdę współczuję, mogę tylko polemizować z jednym Twoim JA, zdecyduj się jeśli to nie choroba.

Giełda OZE

Projekt PV 16,32MW (+9MW) (+30MW)

Położenie - Kamień Mały gmina Witnica województwo Lubuskie, teren 33,57ha Dokumentacja: - decyzja czytaj dalej...

Zlecę zaprojektowanie farm 1MW i 0.5 MW

Zlecę wykonanie projektu dwóch farm fotowoltaicznych.( 1 MW i 0.5 MW). czytaj dalej...

PILNIE zlecę montaż KOLEKTORÓW SŁONECZNYCH

Poszukujemy ekip monterskich do długoterminowej współpracy w zakresie montażu instalacji solarnych, czytaj dalej...

Kupie elektrownie wodną

Kupie elektrownie wodną lub lokalizacje powyżej 70kw w całej Polsce. Ofert prosze wysyłać na email H czytaj dalej...