Polskie stacje naładują autobusy w Szwecji

Polskie stacje naładują autobusy w Szwecji
Fot. Ekoenergetyka

Od kilku dni pierwsza ładowarka polskiego producenta infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, Ekoenergetyka, zasila autobusy elektryczne w mieście Lulea. To kolejne skandynawskie miasto, w którym autobusy elektryczne będą ładowane urządzeniami dostarczonymi przez firmę z Zielonej Góry.

W położonym w Szwecji mieście Lulea, nieopodal koła podbiegunowego, odbyła się ceremonia otwarcia pierwszej elektrycznej linii autobusowej.

Ekoenergetyka-Polska dostarczyła do Lulea w sumie dwie zajezdniowe stacje ładowania do autobusów elektrycznych o mocy 20 i 40 kW, a także dwie pantografowe o mocy 400 kW każda.

REKLAMA

Jak zwraca uwagę Ekoenergetyka, ładowarki pantografowe są przeznaczone do szybkiego ładowania dużą mocą na pętlach autobusowych. Oprócz dużej mocy wyróżnia je konstrukcja specjalnie dopasowana do ciężkich warunków atmosferycznych panujących w okolicach koła podbiegunowego. Stacje są odporne na niskie temperatury i duże opady śniegu.

Wykorzystanie stacji ładowania dostarczonych przez polskiego producenta to element strategii szwedzkiego miasta, zgodnie z którą do 2025 r. 75 proc. transportu publicznego ma być tam napędzane czystą energią

To nie pierwsze zamówienie na stacje ładowania Ekoenergetyki do Skandynawii. Polska firma ma na koncie kontrakty na dostawę urządzeń do Tampere i Helsinek w Finlandii oraz do Malmo i Vasteras w Szwecji.

REKLAMA

W tym roku firma z Zielonej Góry zdobyła zamówienia również na dostawę stacji ładowania autobusów elektrycznych m.in. do Hamburga i Poznania. W pierwszym przypadku chodzi o dostawę urządzeń o łącznej mocy ponad 7 MW. Odbiorcą będzie Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein, drugi z największych operatorów transportu publicznego w północnych Niemczech, który zakłada wymianę wszystkich autobusów na elektryczne do 2030 r.

Warty 12,08 mln zł kontrakt z MPK Poznań dotyczy natomiast dostawy 13 stacji ładowania na łączną moc ponad 2,2 MW i powinien zostać sfinalizowany do sierpnia 2019 r. Uwzględniono również dodatkową ładowarkę o mocy 540 kW w opcji, która może zostać zrealizowana do końca 2020 r. 

Ekoenergetyka w tym roku przygotuje infrastrukturę ładowania dla największego w kraju projektu wykorzystania autobusów elektrycznych, który jest realizowany w Zielonej Górze i który zakłada dostawę 47 elektrycznych Ursusów.

Ten projekt zakłada m.in. instalację wielowyjściowych stacji ładowania na 11 pętlach o indywidualnej mocy od 400 kW do 800 kW, a w sumie do dyspozycji zielonogórskiego przewoźnika będzie 29 zautomatyzowanych punktów ładowania pantografowego.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o