Tankowanie wodorem na stacjach Lotosu

Tankowanie wodorem na stacjach Lotosu
Projekt Pure H2. Fot. Lotos

Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną na stacjach Lotosu w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku. Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20 porc. będzie opłacany ze środków unijnych.

Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci Lotos przy ul. Łopuszańskiej.

– Grupa Lotos w ramach swojej strategii do roku 2022 wskazała jako jeden z priorytetów rozwój projektów dotyczących paliw alternatywnych. Jest to działalność innowacyjna, z której istotne przychody mogą pojawić się w przyszłości – mówi Mateusz Bonca, prezes Lotos S.A.

REKLAMA

Spółka podaje, że zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,99 proc.). Taki rodzaj czystego paliwa ma zapewnić daleki zasięg pojazdu, rzędu 450 km, bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski, a rafinerią w Gdańsku oraz ograniczy koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.

– Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza, że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny. Grupa Lotos realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne, w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich – podkreśla Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. Inwestycji i Innowacji Grupy.

REKLAMA

Lotos podaje, że rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy produkują w ciągu godziny.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.

Projekt Pure H2, realizowany przez Lotos, zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility, CEF).

Równocześnie Lotos rozwija sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono już kierowcom, kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 r. Więcej na ten temat w artykule: Lotos postawił 12 stacji ładowania. Ładowanie na razie bezpłatne.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.