Największy operator stacji ładowania EV zmienia ceny

Największy operator stacji ładowania EV zmienia ceny
Fot. GreenWay Polska
REKLAMA

GreenWay Polska wprowadza nową politykę cenową. Kierowcy korzystający częściej z usług firmy mają płacić od początku 2019 roku niższą niż do tej pory stawkę za kWh mimo zapowiadanego wzrostu cen energii. Z większą stawką muszą się jednak liczyć kierowcy korzystający ze stacji GreenWay sporadycznie.

Opłaty za korzystanie ze stacji ładowania GreenWay Polska wprowadził w drugim kwartale br. Teraz spółka zmienia zasady ich naliczania. Klienci GreenWay w zależności od tego, ile jeżdżą i na jakim poziomie konsumują energię elektryczną, będą mieli do wyboru trzy plany cenowe: Energia Standard, Energia Plus i Energia Max, różniące się wysokością opłaty miesięcznej oraz stawką za kWh. Do tej pory cennik GreenWay zawierał tylko jedną stawkę za kWh, uzależnioną jedynie od typu i mocy ładowarki.

Zmiana polityki cenowej to nasza odpowiedź na potrzeby klientów. Przez blisko 2 lata obecności na polskim rynku zdążyliśmy przyjrzeć się zwyczajom i potrzebom polskich kierowców aut elektrycznych i wiemy, w jaki sposób pomóc im  w minimalizowaniu kosztów eksploatacji – komentuje Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.

W nowej ofercie GreenWay Polska dla klientów ładujących samochód elektryczny sporadycznie, do 50 kWh miesięcznie – to około 2-3 ładowania samochodu z niewielką baterią – najbardziej korzystny ma być plan Energia Standard, funkcjonujący jak dotychczasowy, bez opłaty miesięcznej.

Plan Energia Plus dedykowany jest kierowcom, którzy ładują swoje samochody na stacjach GreenWay do kilkanastu razy w miesiącu. Wówczas, przy konsumpcji energii na poziomie 50–200 kWh miesięcznie, średnia cena, uwzględniająca koszt opłaty miesięcznej i stawkę za kWh, może spaść do 1,79 zł/kWh. Dodatkowo, czas bez opłat za minutę zostanie w tym planie wydłużony do 60 minut.

Klienci ładujący samochód elektryczny najczęściej mogą zdecydować się na plan Energia Max, który zapewnia najniższe opłaty przy dużej ilości energii pobieranej miesięcznie. Przy konsumpcji miesięcznej na poziomie 400 kWh średnia opłata, uwzględniająca koszt abonamentu, spada do 1,54 zł/kWh. Czas bez opłat za minutę wydłużony jest w tym planie aż do 90 minut.

Firma ma umożliwić klientom swobodę w doborze planów. Co więcej, w razie potrzeby – na przykład planowanego wyjazdu podczas wakacji czy intensywnego korzystania z infrastruktury ładowania w jakimś okresie – będą mogli w każdej chwili przejść z planu standardowego na abonamentowy i zrezygnować z niego wówczas, kiedy zapotrzebowanie na energię spadnie. Spółka zapewnia, że przejście z Planu Energia Standard na Energia Plus i Max to kwestia jednego dnia i nie wiąże się z żadną opłatą za zmianę.

GreenWay podniesie stawkę za 1 kWh w Planie Energia Standard do 2,19 zł brutto, tłumacząc to wzrostem cen energii. – Cena ta, przy niewielkim popycie na usługi ładowania, wynikającym z małej ilości samochodów elektrycznych w Polsce, jest niższa niż koszty bezpośrednie świadczonych usług. Na cenę za usługę ładowania pojazdów elektrycznych wpływają koszty związane z zakupem i budową stacji, utrzymanie sieci oraz koszty związane z energią elektryczną. Na te ostanie składa się nie tylko koszt samej energii elektrycznej, ale także utrzymania przyłącza energetycznego. W zależności od mocy ładowarki, może to stanowić zasadniczy czynnik wpływający na cenę za usługę ładowania – tłumaczy GreenWay.

Spółka tłumaczy, że gdy na stacji zapewniającej moc 50 kW odbywa się jedno ładowanie dziennie, sam koszt stałej opłaty za moc umowną to ponad 2 zł za każdą kWh energii przekazaną do samochodu elektrycznego.

Jak wylicza spółka, koszt dostarczenia 1 kWh z ładowarki o mocy 100 kW, przyłączonej do sieci OSD i wykorzystywanej do jednego ładowania dziennie, wynosi brutto 9,35 zł, z czego 4,04 zł to koszt utrzymania przyłącza, 3,02 zł to koszt zakupu i uruchomienia stacji, 1,22 zł to kosz utrzymania stacji, a 1,07 zł kosztuje średnio energia elektryczna i jej dostawa.

W przypadku mniejszej stacji o mocy 40 kW, koszt 1 kWh  ze stacji przyłączonej do sieci OSD i wykorzystywanej do jednego ładowania dziennie spada do 5,56 zł, z czego koszt utrzymania przyłącza to już tylko 0,71 zł, koszt utrzymania stacji oraz energii elektrycznej z dostawą pozostają bez zmian, a 2,56 zł ma kosztować zakup i budowa stacji.

– O zmianie polityki cenowej myśleliśmy już od jakiegoś czasu, obserwując zachowania naszych klientów w zakresie korzystania z usług. Natomiast podwyżka cen za usługę okazała się konieczna, a zmiany, jakie wprowadzamy w cenniku odzwierciedlają wzrost kosztu energii elektrycznej. Wierzymy jednak, że wprowadzenie nowej polityki cenowej zniweluje efekt podwyżek dla tych, którzy korzystają z ładowania w większym stopniu – komentuje Rafał Czyżewski.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

Zobacz również

Komentarze (4)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
alladyn-solar-batt |
,, koszt dostarczenia 1 kWh z ładowarki o mocy 100 kW, przyłączonej do sieci OSD i wykorzystywanej do jednego ładowania dziennie, wynosi brutto 9,35 zł, z czego 4,04 zł to koszt utrzymania przyłącza, " - widzimy jak lichwiarskie stawki Operatorów sieci rozkładają na plecy sens EV... 4.04 zł za utrzymanie przyłącza to rozbój w biały dzień.
Ciekawski |
@alladyn-solar-batt: Ale czym tu się oburzać? Osobiście mi się to bardzo podoba - sami na siebie kręcą bat przecież! Magazyn energii podłączony do szyny ładowarki (ok. 660V DC) a więc bez konieczności stosowania dodatkowego zasilacza wychodzi ok. 2PLN/1kWh, a więc dobierając przyłącze jedynie do optymalnego czasu ładowania go... - możemy pokazać "Kozakiewicza" BE. Będzie ekonomiczniej a dodatkowo można się pokusić o coś na kształt VPP.
TTTT |
4,04 co to jest.jedno ładowanie samochodu to 40kWh .... czy tylko 10 gr za kWh ... a sami biorą 1,7 zł za kWh. Jak będzie kilkanaście ssamochodów dziennie ... to robi się z tego piękny biznes ... kosztem energetyki ? :)
Robert |
Greenway niewiele ma do poradzenia - nie oni dyktują ceny za energie. Nowa koncepcja pomimo wszystko wyglada na rozsadna i co najwazniejsze nie obdziera nas ze skory wlasnie przez te trzy opcje do wyboru. Nawet nie wiem czy ten system cen ładowania nie jest dla nas bardziej przychylny. Abonamenty zawsze wychodza taniej

Giełda OZE

elektrownia wiatrowa 1MW - projekt wraz z turbiną

Sprzedam projekt elektrowni wiatrowej wraz z generatorem - opcja pod klucz. Lokalizacja: woj. lubel czytaj dalej...

Micon NM 60 woj. Lubelskie. Projekt. Sprzedam

Sprzedam projekt pod Micona NM 60 wieża ok 76m. woj. Lubelskie. pow. Lublin. Proszę o kontakt tel. B czytaj dalej...

poszukuje dochodowych rentownych projektów

Poszukuje dochodowego rentownej inwestycji oraz finansowania wiatrak, farmy słoneczne czytaj dalej...

Szafa bateryjna

Witam, poszukuję otwartych szaf/rack bateryjnych dla baterii Pylontech. Więcej informacji mailowo l czytaj dalej...