Stacje ładowania Lotos na razie bezpłatne

Stacje ładowania Lotos na razie bezpłatne
Fot. Lotos

Lotos umożliwił kierowcom samochodów elektrycznych i hybrydowych swobodny przejazd autostradami A1 i A2 pomiędzy Warszawą a Trójmiastem. Od miesiąca na tej trasie testowanych jest 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Na razie będzie można z nich korzystać bezpłatnie.

Lokalizacja punktów ładowania została zaplanowana tak, aby najdłuższy odcinek między nimi nie przekraczał 150 km. Każda stacja na tzw. „Niebieskim Szlaku” posiada kilka stanowisk ładowania i została wyposażona w ładowarkę o łącznej mocy 150 kW, obsługującą trzy międzynarodowe standardy: CHAdeMO – dedykowany markom japońskim (prąd stały), CCS (Combined Charging System) – dedykowany markom europejskim (prąd stały) oraz Type 2 (prąd przemienny).

Dotychczasowe lokalizacje punktów ładowania przy „Niebieskim Szlaku” to: Gdynia, al. Zwycięstwa 165; Gdańsk, ul. Jana Pawła II 25C; Gdańsk, ul. Odyseusza 18; Gdańsk, ul. Spacerowa 50; MOP Malankowo Zachód; MOP Malankowo Wschód; MOP Krzyżanów Zachód; MOP Krzyżanów Wschód; MOP Brwinów Północ; MOP Brwinów Południe; Warszawa, ul. Radzymińska 160; a także Warszawa, ul. Łopuszańska 29.

REKLAMA

Lotos podaje, że przez pierwszy miesiąc kierowcy na „Niebieskim Szlaku” bezpłatnie ładowali baterie pojazdów elektrycznych ponad 300 razy, a średni czas ładowania baterii wyniósł kilkadziesiąt minut.

Na razie Lotos testuje 12 ładowarek, ale w ciągu kilku lat planuje uruchomić kolejne 38. Wiele z nich zlokalizowanych ma być nie tylko na północy czy w centrum kraju, ale również przy trasach zachodniej i południowej Polski. Spośród pierwszych 50 stacji, w których Lotos ma udostępnić szybkie ładowarki, 1/3 to Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP).

Budowa stacji ładowania w sieci Lotos została dofinansowania w 50-procentach ze środków unijnych, udostępnionych w ramach programu „Łącząc Europę”. Wartość projektu sięga 1 mln euro.

REKLAMA

Swoją sieć stacji ładowania buduje także drugi państwowy koncern paliwowy Orlen, który do końca 2019 roku deklaruje uruchomienie około 50 ładowarek.

Punkty ładowania PKN Orlen mają obsługiwać wszystkie typy pojazdów elektrycznych oferowanych na rynku europejskim i zostaną wyposażone w dwa złącza do ładowania pojazdu prądem stałym, z wtyczką CHAdeMO oraz CCS, a także w złącze Typ 2 do ładowania pojazdu prądem przemiennym.

Producentami ładowarek dla koncernu będą firmy EkoEnergetyka i EFACEC. W ramach postępowania mają być finalizowane rozmowy także z trzecim producentem.

Pierwsza ładowarka Orlenu działa już Płocku w pobliżu siedziby koncernu. Obecnie kierowcy mogą korzystać z niej nieodpłatnie, a stacja ładowania o mocy 50 kW jest przeznaczona zarówno do aut elektrycznych (EV), jak i hybrydowych (PHEV) i daje możliwość jednoczesnego ładowania 4 pojazdów. Moc dla każdego ze stanowisk jest dynamicznie przydzielana przez sterownik stacji w trakcie ładowania pojazdów, dzięki czemu możliwe ma być skrócenie czasu uzupełniania samochodowej baterii.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.