Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w UE. Polska wyjątkiem

Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w UE. Polska wyjątkiem
Fot. mytaxi
REKLAMA

Mimo wprowadzenia nowej procedury testowej WLTP, która w trzecim kwartale spowodowała ogólny spadek wyników branży motoryzacyjnej, sprzedaż samochodów elektrycznych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kolejny raz zanotowała wzrost. Niestety Polska stanowi jeden z nielicznych wyjątków informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL, powołując się na dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

W trzecim kwartale 2018 r. w państwach członkowskich UE zarejestrowano 71 981 pasażerskich EV (pojazdy w pełni elektryczne, hybrydy typu plug-in, pojazdy elektryczne z range extenderem, pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi). Oznacza to wzrost o 30 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2017 r. W tym samym czasie liczba rejestracji modeli z silnikami Diesla zmniejszyła się o 18,2 proc. r/r.

W segmencie samochodów w pełni elektrycznych typu BEV liczba nowych rejestracji wyniosła 32 351. To wzrost o 37,4 proc. rok do roku. W segmencie hybryd plug-in zarejestrowano z kolei 39 630 nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 24,5 proc. – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Coraz większą popularnością cieszą się również „klasyczne” hybrydy, pozbawione możliwości doładowania baterii z zewnętrznego źródła energii. W okresie od kwietnia do czerwca bieżącego roku klienci z UE nabyli 147 649 pojazdów tego rodzaju (wzrost o 37,1 proc. r/r).

Spośród państw członkowskich Unii Europejskiej w trzecim kwartale 2018 r. najwięcej EV zarejestrowano w Niemczech (16 265; wzrost o 12,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2017 r.), Wielkiej Brytanii (15 491; wzrost o 15,2 proc. r/r), we Francji (9 600; wzrost o 18,3 proc. r/r), Szwecji (7 334; wzrost o 58,7 proc. r/r) oraz w Holandii (6 553, wzrost o 144,5 proc. r/r).

Mimo wejścia w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Polska była jednym z nielicznych państw członkowskich Unii Europejskiej, w których nastąpił spadek popularności samochodów elektrycznych wśród nabywców.

W trzecim kwartale br. nad Wisłą zarejestrowano 286 osobowych EV – o 12,3 proc. mniej niż w roku ubiegłym. Wzrosła za to liczba rejestracji „klasycznych” hybryd, osiągając poziom 5 508 (wzrost o 51,1 proc. r/r). Jednocześnie jednak, wbrew ogólnemu trendowi obserwowanemu w Unii Europejskiej, w Polsce zwiększyła się popularność diesla (31 786, wzrost o 4,3 proc. r/r).

Przytoczone liczby doskonale obrazują niesłabnący trend, jakim jest systematyczny wzrost zainteresowania pojazdami zero- i niskoemisyjnymi wśród kierowców z Unii Europejskiej. Niestety, w III kwartale 2018 r. Polska stanowiła jeden z nielicznych wyjątków i to mimo wprowadzenia przepisów mających za zadanie stymulowanie rozwoju rynku samochodów elektrycznych. Na pierwsze efekty Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w zakresie sprzedaży EV będziemy musieli zatem jeszcze poczekać – mówi Maciej Mazur.

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych

Zobacz również

Komentarze (11)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
jk |
Jeszcze mamy czas na te milion samochodów elektrycznych, spokojnie zdążymy ;)
sol |
Po prostu niska siła nabywcza. Oto cała tajemnica.
Luis |
@sol. Po prostu niska swiadomosc spoleczna.
ubawiony |
u nas króluje 20 letni diesel zalewany rosyjskim olejem opałowym
jacek |
niech będą tańczę to ludzie kupią więcej nowych elektryków
miro |
@Luis Rozumiem, że masz wysoką świadomość społeczną i samochód elektryczny już nabyłeś.
Michał |
Spokojnie popieramy krajowy przemysł motoryzacyjny...nasze auta elektryczne się narazie rysują...
Luis |
@miro. Elektrykiem jezdze od czterech lal i na dachu mam 4800Wp.
SPS |
"...pojazdy elektryczne z range extenderem..." - wow! :D
tomek |
Polska za .......
Paweł |
W lutym tego roku sprowadzałem auto elektryczne z zza oceanu, zapłaciłem akcyzę. Obecnie sprowadzam kolejne i też zapłacę akzycę. A podobno od stycznia 2018 wg zapisów ustawy o elektromobilności jestem z tego zwolniony (a dokładniej stawka wynosi 0%). Jak widać ustawa to nie wszystko. Jak rządzący nie chcą aut elektrycznych nad Wisłą to są w stanie ich rozwój skutecznie blokować.

Giełda OZE

Wydzierżawimy działki pod farmy PV

Wydzierżawimy działki pod farmy fotowoltaiczne. Brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzenne czytaj dalej...

Przyjmiemy zlecenia montażu instalacji PV

Doświadczona ekipa monterska poszukuje zleceń budowy PV. Kompleksowy montaż, uruchomienie monitoring czytaj dalej...

Lokalizacje pod Biogazownię rolniczą 0,5 MW

Sprzedam lokalizacje pod budowę biogaozwni rolniczej 0,5 MW w cenie 2 ha gruntu, wydane pozwoleni n czytaj dalej...

Wydzierżawimy działki pod farmy fotowoltaiczne

Wydzierżawimy działki niezacienione pod farmy fotowoltaiczne. Brak miejscowego planu zagospodarowani czytaj dalej...