Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w UE. Polska wyjątkiem

Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w UE. Polska wyjątkiem
Fot. mytaxi

Mimo wprowadzenia nowej procedury testowej WLTP, która w trzecim kwartale spowodowała ogólny spadek wyników branży motoryzacyjnej, sprzedaż samochodów elektrycznych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kolejny raz zanotowała wzrost. Niestety Polska stanowi jeden z nielicznych wyjątków informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL, powołując się na dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

W trzecim kwartale 2018 r. w państwach członkowskich UE zarejestrowano 71 981 pasażerskich EV (pojazdy w pełni elektryczne, hybrydy typu plug-in, pojazdy elektryczne z range extenderem, pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi). Oznacza to wzrost o 30 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2017 r. W tym samym czasie liczba rejestracji modeli z silnikami Diesla zmniejszyła się o 18,2 proc. r/r.

W segmencie samochodów w pełni elektrycznych typu BEV liczba nowych rejestracji wyniosła 32 351. To wzrost o 37,4 proc. rok do roku. W segmencie hybryd plug-in zarejestrowano z kolei 39 630 nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 24,5 proc. – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

REKLAMA

Coraz większą popularnością cieszą się również „klasyczne” hybrydy, pozbawione możliwości doładowania baterii z zewnętrznego źródła energii. W okresie od kwietnia do czerwca bieżącego roku klienci z UE nabyli 147 649 pojazdów tego rodzaju (wzrost o 37,1 proc. r/r).

REKLAMA

Spośród państw członkowskich Unii Europejskiej w trzecim kwartale 2018 r. najwięcej EV zarejestrowano w Niemczech (16 265; wzrost o 12,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2017 r.), Wielkiej Brytanii (15 491; wzrost o 15,2 proc. r/r), we Francji (9 600; wzrost o 18,3 proc. r/r), Szwecji (7 334; wzrost o 58,7 proc. r/r) oraz w Holandii (6 553, wzrost o 144,5 proc. r/r).

Mimo wejścia w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Polska była jednym z nielicznych państw członkowskich Unii Europejskiej, w których nastąpił spadek popularności samochodów elektrycznych wśród nabywców.

W trzecim kwartale br. nad Wisłą zarejestrowano 286 osobowych EV – o 12,3 proc. mniej niż w roku ubiegłym. Wzrosła za to liczba rejestracji „klasycznych” hybryd, osiągając poziom 5 508 (wzrost o 51,1 proc. r/r). Jednocześnie jednak, wbrew ogólnemu trendowi obserwowanemu w Unii Europejskiej, w Polsce zwiększyła się popularność diesla (31 786, wzrost o 4,3 proc. r/r).

Przytoczone liczby doskonale obrazują niesłabnący trend, jakim jest systematyczny wzrost zainteresowania pojazdami zero- i niskoemisyjnymi wśród kierowców z Unii Europejskiej. Niestety, w III kwartale 2018 r. Polska stanowiła jeden z nielicznych wyjątków i to mimo wprowadzenia przepisów mających za zadanie stymulowanie rozwoju rynku samochodów elektrycznych. Na pierwsze efekty Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w zakresie sprzedaży EV będziemy musieli zatem jeszcze poczekać – mówi Maciej Mazur.

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych