Sprzedaż elektryków we wrześniu o 1/5 w górę

Sprzedaż elektryków we wrześniu o 1/5 w górę
Fot. Renault

Według danych JATO Dynamics, międzynarodowej firmy konsultingowej z sektora motoryzacyjnego, we wrześniu 2018 r. rynek samochodów w Europie zanotował największy spadek sprzedaży w ostatniej dekadzie. Ten trend nie dotyczył jednak samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.

W ubiegłym miesiącu na Starym Kontynencie zarejestrowano 1,12 mln pojazdów – aż o 343 tys. mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. (-23,4 proc. r/r).

W 23 z 27 rynków przeanalizowanych przez JATO odnotowano dwucyfrowe spadki. Przykładowo, w porównaniu do września 2017 r., sprzedaż samochodów we Francji zmniejszyła się o 12,9 proc. r/r, w Wielkiej Brytanii o 20,5 proc. r/r, w Polsce o 25,7 proc. r/r a w Niemczech o 30,5 proc. r/r. Rekordowy spadek wystąpił w Rumunii: aż o 73,8 proc. r/r. Jedynym z przeanalizowanych przez JATO rynków, w którym sprzedaż wzrosła, była we wrześniu Chorwacja (+ 3,3 proc. r/r).

REKLAMA

Główną przyczynę ubiegłomiesięcznego kryzysu europejskiego sektora motoryzacyjnego stanowiła nowa, obowiązująca od 1 września procedura pomiaru spalania i emisji WLTP, w związku z którą wiele modeli samochodów stało się niedostępnych z powodu braku homologacji.

REKLAMA

Szczególnie poważny spadek rejestracji nastąpił wśród pojazdów z silnikami Diesla. Rynkowy udział pojazdów tego typu okazał się być jednym z najniższych w historii, osiągając 32,9 proc. (-40 proc. r/r). Dla kontrastu, udział samochodów całkowicie elektrycznych, hybryd typu plug-in oraz „konwencjonalnych” hybryd wzrósł do rekordowego poziomu w historii – 7,9 proc. (rok wcześniej wynosił 5,4 proc.). W odróżnieniu od rynkowego trendu spadkowego, sprzedaż BEVów, PHEVów i HEVów wzrosła o 12,7 proc. do 85 300 sztuk.

We wrześniu w Europie zarejestrowano ok. 18 tys. pojazdów całkowicie elektrycznych (+ 26 proc. r/r). Liderem sprzedaży został Nissan LEAF (3 637), który wyprzedził Teslę Model S (3 037), Renault ZOE (2 689), Teslę Model X (2 414) oraz BMW i3 (1 564)

Najpopularniejszą hybrydą typu plug-in, których łącznie zarejestrowano 13,6 tys. (- 17 proc. r/r), był z kolei Mitsubishi Outlander PHEV (2 666). Kolejne pozycje zajęły BMW 530e (1 797), BMW 225xe (1 500), Volvo XC60 T8 (1 109) oraz MINI Countryman Cooper S E ALL4 (1 103).

Z kolei wśród „klasycznych” hybryd, pierwsze cztery miejsca zdobyły samochody Toyoty: Yaris Hybrid (12 793), C-HR Hybrid (9 856), Auris Hybrid (7 019) i RAV4 Hybrid (5 183). Na piątej pozycji znalazła się KIA Niro Hybrid (3 017). Łącznie we wrześniu w Europie zarejestrowano 51,2 tys. pojazdów tego typu (+ 18 proc. r/r).

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych