Wielki przetarg na autobusy elektryczne dla Warszawy

Wielki przetarg na autobusy elektryczne dla Warszawy
Fot. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ogłosiły przetarg nieograniczony na zakup 130 autobusów elektrycznych. Do tej pory największy w kraju przetarg na dostawę takich pojazdów przeprowadził operator transportu publicznego z Zielonej Góry.

Warszawskie MZA podkreślają, że to jeden z największych europejskich przetargów na dostawę elektrobusów i jeden z największych projektów w dziedzinie elektromobilności. Zamówienie obejmuje dostawę aż 130 autobusów – wyłącznie przegubowców o bardzo dużej pojemności.

Oferty można składać do 5 grudnia, a pierwsze wozy mogą pojawić się w stolicy już w przyszłym roku. Po zakończeniu dostaw, z Traktu Królewskiego mają zniknąć ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym.

REKLAMA

To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla MZA. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. (wygrał Solaris), kolejny – w roku 2016 (wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno) a następny w 2017 r. (wygrał Solaris).

W ciągu ostatnich dwunastu lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów – w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 z napędem elektrycznym i 35 zasilane gazem.

Miejskie Zakłady Autobusowe obecnie inwestują tylko w tabor elektryczny lub niskoemisyjny – latem podpisano umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG (z opcją rozszerzenia do 110 sztuk). Pojazdy z tego kontraktu pojawią się w Warszawie wiosną przyszłego roku.

REKLAMA

– Przez dwanaście lat wydaliśmy ponad miliard złotych na nowoczesne autobusy. Wszystkie linie autobusowe są już obsługiwane przez pojazdy niskopodłogowe, sukcesywnie rośnie liczba pojazdów nisko- i bezemisyjnych. W 2020 roku w taborze naszego miejskiego przewoźnika będzie już ponad 300 autobusów elektrycznych i gazowych – komentuje Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

Do tej pory największy w kraju kontrakt na dostawę autobusów elektrycznych podpisano w Zielonej Górze, gdzie Ursus dostarczy kilkadziesiąt tego rodzaju pojazdów.

Podstawowy zakres kontraktu o wartości 96,5 mln zł brutto obejmuje dostawę 47 fabrycznie nowych, w pełni elektrycznych autobusów miejskich o długości 12 metrów, model Ursus City Smile.

Zgodnie z warunkami umowy, dostawa wszystkich elektryków do Zielonej Góry powinna nastąpić najpóźniej do końca przyszłego miesiąca.

Baterie autobusów elektrycznych w Zielonej Górze będą uzupełniane na pętlach autobusowych systemami ładowania prądem stałym, o mocach wyjściowych w zakresie 400-800 kW, a na terenie zajezdni MZK powstanie dwuwyjściowa stacja wolnego ładowania prądem stałym, o mocy wyjściowej regulowanej w zakresie 40-80 kW, a także stacja ładowania o mocy 400 kW.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.