W Krakowie rośnie flota autobusów z alternatywnymi napędami

W Krakowie rośnie flota autobusów z alternatywnymi napędami
Fot. MPK SA w Krakowie

Kraków konsekwentnie wymienia, przy wsparciu unijnych funduszy, swój tabor autobusowy na bardziej niskoemisyjny. Mieszkańcy stolicy Małopolski mogą już korzystać z kilkudziesięciu autobusów hybrydowych i w pełni elektrycznych, a w planach krakowskiego przewoźnika jest zakup aż 150 autobusów elektrycznych.

W tym tygodniu do Krakowa trafiło 12 autobusów Volvo 7900 Hybrid, które mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, zwłaszcza podczas ruszania z przystanków czy świateł. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się automatycznie na zasilanie niewielkim silnikiem diesla.

W przeciwieństwie do hybryd typu plug-in, krakowskie autobusy nie wymagają dodatkowej infrastruktury do ładowania. Baterie ładują się podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego.

REKLAMA

Wartość kontraktu na dostawę do stolicy Małopolski 12 autobusów hybrydowych Volvo to 24,94 mln zł netto. Zakup jest elementem projektu unijnego i jest współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Oprócz Krakowa, wyprodukowane we wrocławskiej fabryce Volvo, miejskie autobusy hybrydowe jeżdżą już w Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku i Warszawie. Jesienią tego roku planowane  są dostawy do Krosna i Inowrocławia. W sumie Volvo sprzedało do tej pory ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.

Wcześniej w tym miesiącu do Krakowa trafiło dziewięć autobusów hybrydowych wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus & Coach SA. Koszt zakupu jednego hybrydowego Solarisa wyniósł 730 tys. zł netto.

  Zakup autobusów hybrydowych jest elementem wielkich zakupów nowego taboru dla mieszkańców Krakowa. Tylko w przeciągu trzech ostatnich lat – od 2016 do 2018 roku – do Krakowa zostało dostarczonych prawie 350 autobusów o wartości niemal pół miliarda zł – deklaruje Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

REKLAMA

Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana tylko przez autobusy elektryczne. 

Cztery w pełni elektryczne Solarisy, każdy wyposażony w baterie o pojemności 80 kWh, jeżdżą po ulicach stolicy Małopolski od września 2016 roku. Można je uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby – z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania zbudowanej przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej.

W ubiegłym roku dołączyło do nich 20 w pełni elektrycznych Solarisów. Zakupione bezemisyjne pojazdy to 17 Urbino w wersji 12-metrowej oraz trzy autobusy przegubowe nowej generacji. Solaris Urbino 12 wyposażone są w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna gromadzona jest w bateriach o pojemności 200 kWh.

W ubiegłym roku władze Krakowa i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie podpisały z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę w sprawie wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego, dzięki któremu w stolicy Małopolski może pojawić się nawet 150 autobusów elektrycznych.

Dostawa nowych autobusów elektrycznych do Krakowa, w sprawie której władze miasta porozumiały się z NCBiR, ma być realizowana w latach 2019-2021.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.