W Krakowie rośnie flota autobusów z alternatywnymi napędami

W Krakowie rośnie flota autobusów z alternatywnymi napędami
Fot. MPK SA w Krakowie
REKLAMA

Kraków konsekwentnie wymienia, przy wsparciu unijnych funduszy, swój tabor autobusowy na bardziej niskoemisyjny. Mieszkańcy stolicy Małopolski mogą już korzystać z kilkudziesięciu autobusów hybrydowych i w pełni elektrycznych, a w planach krakowskiego przewoźnika jest zakup aż 150 autobusów elektrycznych.

W tym tygodniu do Krakowa trafiło 12 autobusów Volvo 7900 Hybrid, które mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, zwłaszcza podczas ruszania z przystanków czy świateł. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się automatycznie na zasilanie niewielkim silnikiem diesla.

W przeciwieństwie do hybryd typu plug-in, krakowskie autobusy nie wymagają dodatkowej infrastruktury do ładowania. Baterie ładują się podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego.

Wartość kontraktu na dostawę do stolicy Małopolski 12 autobusów hybrydowych Volvo to 24,94 mln zł netto. Zakup jest elementem projektu unijnego i jest współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Oprócz Krakowa, wyprodukowane we wrocławskiej fabryce Volvo, miejskie autobusy hybrydowe jeżdżą już w Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku i Warszawie. Jesienią tego roku planowane  są dostawy do Krosna i Inowrocławia. W sumie Volvo sprzedało do tej pory ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.

Wcześniej w tym miesiącu do Krakowa trafiło dziewięć autobusów hybrydowych wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus & Coach SA. Koszt zakupu jednego hybrydowego Solarisa wyniósł 730 tys. zł netto.

  Zakup autobusów hybrydowych jest elementem wielkich zakupów nowego taboru dla mieszkańców Krakowa. Tylko w przeciągu trzech ostatnich lat – od 2016 do 2018 roku – do Krakowa zostało dostarczonych prawie 350 autobusów o wartości niemal pół miliarda zł – deklaruje Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana tylko przez autobusy elektryczne. 

Cztery w pełni elektryczne Solarisy, każdy wyposażony w baterie o pojemności 80 kWh, jeżdżą po ulicach stolicy Małopolski od września 2016 roku. Można je uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby – z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania zbudowanej przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej.

W ubiegłym roku dołączyło do nich 20 w pełni elektrycznych Solarisów. Zakupione bezemisyjne pojazdy to 17 Urbino w wersji 12-metrowej oraz trzy autobusy przegubowe nowej generacji. Solaris Urbino 12 wyposażone są w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna gromadzona jest w bateriach o pojemności 200 kWh.

W ubiegłym roku władze Krakowa i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie podpisały z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę w sprawie wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego, dzięki któremu w stolicy Małopolski może pojawić się nawet 150 autobusów elektrycznych.

Dostawa nowych autobusów elektrycznych do Krakowa, w sprawie której władze miasta porozumiały się z NCBiR, ma być realizowana w latach 2019-2021.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

Zobacz również

Komentarze

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu

Giełda OZE

4x1MW PV

3x1MW + 0,87MW Elektrownie Słoneczne z Pozwoleniem na budowę. Przyłącz na działce. Cena netto zawi czytaj dalej...

Poszukujemy firmy instalatorskie (sektor OZE)

Poszukujemy firmy instalatorskie do współpracy biznesowej przy budowie instalacji PV na terenie całe czytaj dalej...

Kupimy projekty farm PV w fazie RTB

Jesteśmy zainteresowani kupnem projektów farm PV, które uzyskały pozwolenie na przyłączenie do sieci czytaj dalej...

Panele Tier1 - Astronergy CHSM dla projektów

Oferujemy moduły Tier1 Astronergy poli/monokrystaliczne. Tylko ilości kontenerowe. Marka uzyskała s czytaj dalej...