Strefa czystego transportu ma swoje znaki. Pionierem Kraków?
W związku z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekty znaków drogowych oznaczających wjazd do strefy czystego transportu i koniec strefy czystego transportu. Pierwszy taki obszar mogą wprowadzić na terenie swojego miasta władze Krakowa.
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, wczoraj, 29 sierpnia, weszły w życie przepisy rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które wprowadza dwa nowe znaki drogowe do oznaczania granic strefy czystego transportu: D-54 „strefa czystego transportu” oraz D-55 „koniec strefy czystego transportu”. Znak D-54 oznacza wjazd do strefy czystego transportu, natomiast znak D-55 oznacza wyjazd ze strefy czystego transportu.
Równocześnie weszły w życie przepisy rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, które określa wymagania techniczne oraz warunki umieszczania nowych znaków.
Ponadto przepisy tego rozporządzenia, stosownie do wymagań wynikających ustawy o drogach publicznych, zmienionej ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ustalają sposób oznaczania znakami pionowymi i poziomymi stanowisk postojowych dla pojazdów elektrycznych, pojazdów napędzanych gazem ziemnym i pojazdów hybrydowych.
Jako pierwszy w kraju strefę czystego transportu może wprowadzić Kraków, gdzie miejski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zaproponował, aby istniejącą od tego roku Strefę Ograniczonego Ruchu na krakowskim Kazimierzu zmienić w strefę oznaczoną wprowadzonymi wczoraj znakami.
Projekt uzyskał już pozytywną opinię komisji infrastruktury Rady Miasta Krakowa i jest na etapie konsultacji z mieszkańcami. Kolejne spotkania w tej sprawie zaplanowano na pierwszą połowę września.
Jeśli Rada Miasta Krakowa przyjmie odpowiednią uchwałę, w centrum Kazimierza zostanie ustanowiona strefa czystego transportu, do której wjazd będą mieli głównie mieszkańcy oraz pojazdy w pełni elektryczne, napędzane wodorem lub gazem CNG.
Przewiduje się, że mieszkańcy krakowskiej strefy czystego transportu będą mogli poruszać się po niej pojazdami bez względu na rodzaj napędu i stosowanego paliwa, o ile są to pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony i są oni ich właścicielami, posiadaczami lub użytkownikami. Wyznaczenie strefy czystego transportu nie będzie zobowiązywało mieszkańców strefy do wymiany pojazdów.
Spod zakazu wjazdu do strefy czystego transportu na krakowskim Kazimierzu mają zostać wyłączone także nieuwzględnione w ustawie rowery, taksówki, pojazdy osób niepełnosprawnych posiadających europejską kartę parkingową, pojazdy konduktów pogrzebowych oraz orszaków ślubnych, pojazdy służb miejskich i zarządcy drogi, pojazdy służb państwowych, np. policji, a także pojazdy lekarzy, pielęgniarek i położnych. Oprócz tego wjazd będzie możliwy także dla wszystkich dostawców i obsługi technicznej od godz. 9 do 12 i od 15 do 16.
gramwzielone.pl
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o