Honda: bonusy za ładowanie z OZE i poza godzinami szczytu

Honda: bonusy za ładowanie z OZE i poza godzinami szczytu
Fot. Honda

Honda zaprezentowała aplikację SmartChargeTM w wersji beta, która według zamierzeń ma redukować negatywny wpływ ładowania EV na środowisko naturalne oraz nagradzać użytkowników samochodów elektrycznych za ładowanie pojazdów poza godzinami szczytu energetycznego i z odnawialnych źródeł energii. Program jest dedykowany dla posiadaczy modelu Fit EV, niedostępnego na europejskim rynku informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.

Jak informuje Honda, użytkownicy EV najczęściej ładują swoje samochody w domach po powrocie z pracy tj. w godzinach, kiedy obciążenie sieci jest największe, zaś opłaty za energię elektryczną najwyższe. SmartChargeTM pozwala na ładowane pojazdów w okresie możliwie najmniejszego zapotrzebowania na energię i największej dostępności energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Aplikacja wyznacza optymalny czas rozpoczęcia ładowania. Program bierze pod uwagę dzienny rozkład zajęć kierowcy, ilość dostępnej energii z OZE oraz poziom CO2 generowanego przez elektrownie. Planowanie ładowania odbywa się bez szkód dla potrzeb posiadacza EV oraz użyteczności pojazdu. Energia w akumulatorach samochodu ma być uzupełniona zawsze, gdy potrzebuje tego kierowca.

REKLAMA

Honda SmartChargeTM jest w wyjątkowy sposób zdolna do zmiany ładowania pojazdów elektrycznych w czasie rzeczywistym bez wpływu na klienta. Wierzymy, że program będzie przełomem wraz ze swoją możliwością tworzenia nowej wartości dla naszych klientów, zmniejszenia obciążenia sieci w godzinach szczytowego zapotrzebowania na energię i przyczynienia się do osiągnięcia celu naszej firmy, jakim jest ograniczenie emisji CO2 –  komentuje Steve Center, wiceprezes amerykańskiego oddziału Hondy ds. rozwoju biznesu związanego z łącznością oraz środowiskiem.

Po podsumowaniu wyników z fazy beta programu, Honda ma nadzieję udostępnić aplikację użytkownikom innych modeli elektrycznych, takich jak Clarity Electric oraz Clarity Plug-in Hybrid. Honda SmartChargeTM będzie początkowo dostępna na urządzenia Apple i dla wybranych klientów Kalifornii. W najbliższej przyszłości trafi również w inne regiony.

REKLAMA

Uczestnicy projektu mogą pobrać za darmo aplikację, stworzyć swój profil i wybrać preferowane czasy ładowania pojazdu. Program określa następnie optymalny (pod względem wpływu na środowisko i obciążenia sieci) czas uzupełnienia energii, biorąc pod uwagę oczekiwania klientów. Aplikacja umożliwia monitorowanie czasu ładowania i udostępnia przydatne statystki takie jak np. dane co do ilości „zaoszczędzonego” CO2.

Co ciekawe, posiadacze aplikacji po ukończeniu pięciu sesji ładowania, otrzymają nagrodę pieniężną (50 dolarów) za rejestrację. Dodatkowe nagrody będą przyznawane w wysokości (od 10 do 50 dolarów) uzależnionej od zakresu uczestnictwa klienta w projekcie podczas każdego, dwumiesięcznego okresu.

Według planów, do 2030 r. 2/3 samochodów sprzedawanych przez Hondę będą stanowiły pojazdy zelektryfikowane. Pierwszy całkowicie elektryczny model japońskiego koncernu przeznaczony na rynek europejski – wersja produkcyjna miejskiego Urban EV – trafi do salonów w 2019 r.

Do 2050 r. Honda zamierza zredukować ilość CO2 generowanego w ramach swojej działalności o 50 proc. względem poziomu z 2000 r.

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych