Tesla zwiększa produkcję i przychody, ale nadal ogromna strata

Tesla zwiększa produkcję i przychody, ale nadal ogromna strata
Elon Musk. Fot. NVIDIA Corporation, flickr cc

Amerykański producent samochodów elektrycznych w drugim kwartale br. utrzymał wysoką stratę mimo znaczącej poprawy przychodów i przyspieszenia, które udało się osiągnąć w kluczowym obszarze dla przyszłości Tesli, czyli w produkcji Modelu 3.

W minionym kwartale Tesla zwiększyła przychody do 4,002 mld dolarów wobec 3,4 mld dol. wypracowanych we wcześniejszym kwartale oraz wobec przychodów rzędu 2,79 mld dol. wygenerowanych rok wcześniej.

W tym przychody działu motoryzacyjnego wyniosły 3,35 mld. dol. wobec 2,73 mld dol. we wcześniejszym kwartale oraz wobec 2,79 mld dol. rok wcześniej.

REKLAMA

Tak wyraźna poprawa przychodów nie wyprowadza póki co Tesli na prostą. W minionym kwartale jej strata netto wyniosła 742,7 mln dol. i była tylko niewiele mniejsza od wygenerowanej w pierwszym kwartale br. (784,6 mln dol.).

Tesla jednocześnie zmniejszyła zapas gotówki do 2,23 mld dolarów na koniec czerwca w stosunku do 3,36 mld dol. na koniec marca br.

Kolejne złe wyniki finansowe nie zniechęciły jednak inwestorów giełdowych, a po ich ogłoszeniu akcję Tesli poszły w górę. Ważniejsze okazały się pozytywne sygnały o zwiększaniu produkcji.

W drugim kwartale Tesla wyprodukowała w sumie 53 339 aut i zrealizowała dostawy 40 768, w tym 18 449 Modeli 3.

W ostatnim tygodniu czerwca z taśm produkcyjnych fabryki we Fremont zjechało około 7 tys. elektrycznych Modeli 3, S i X. W tym Tesli udało się zwiększyć produkcję samego Modelu 3 do 5 tys. egzemplarzy tygodniowo – to cel wyznaczony przez Elona Muska, który miał jednak zostać osiągnięty wiele miesięcy wcześniej.

Firma zapewnia, że utrzymanie takiego tempa i produkcja w skali roku 350 tys. aut powinna pozwolić jej na osiągnięcie trwałej rentowności.

W czerwcu Model 3 miał najwyższą sprzedaż w swoim segmencie w USA, a liczba sprzedanych egzemplarzy tego auta przekroczyła łączną sprzedaż pozostałych aut w segmencie średniej wielkości sedanów premium, osiągając udział w rynku rzędu 52 proc.

REKLAMA

Tesla podkreśla, że na razie oferuje najdroższe wersje Modelu 3, a wraz z wdrożeniem tańszych wersji zainteresowanie tym samochodem powinno jeszcze wzrosnąć.

Pod koniec tego miesiąca kalifornijska firma ma zwiększyć produkcję tego auta do 6 tys. egz. tygodniowo. Tesla mówi też o tygodniowej produkcji 10 tys. Modeli 3 w przyszłym roku.

Firmie Muska może jednak pokrzyżować plany fakt, że po osiągnięciu jako pierwszy producent w historii amerykańskiego rynku motoryzacyjnego poziomu sprzedaży 200 tys. elektrycznych aut, w przypadku modeli Tesli zostaną mocno obcięte federalne ulgi na zakup samochodu elektrycznego, które oferuje amerykański rząd standardowo w wysokości 7,5 tys. dolarów.

Tesli udało się ponadto zwiększyć produkcję baterii w swojej fabryce w Nevadzie, która obecnie pracuje na poziomie pozwalającym na wyprodukowanie w skali roku baterii o pojemności 20 GWh. Wyznaczony przez Muska cel dla tzw. Gigafactory 1 to produkcja 32 GWh, ale i tak obecnie jego firma produkuje więcej baterii niż wszystkie koncerny motoryzacyjne razem wzięte.

W ciągu kilku kwartałów ma ponadto ruszyć budowa fabryki Tesli w Szanghaju. Uruchomienie produkcji aut ma tam nastąpić w ciągu 3 lat. Budowę tzw. Gigafactory 3 (nr 2 to fabryka ogniw i modułów fotowoltaicznych w stanie Nowy Jork) Tesla chce sfinansować emitując obligacje na lokalnym rynku. 

Póki co Tesla musi radzić sobie ze znaczącym wzrostem stosowanych w Chinach ceł importowych na amerykańskie samochody, które w ostatnim czasie miały się zwiększyć o 40 proc.

Tesla odpowiada jednak, że nie straci na ewentualnym zmniejszeniu popytu na swoje auta w Chinach, zwiększając w zamian sprzedaż w Ameryce Północnej i Europie, gdzie szykuje grunt pod budowę kolejnej Gigafactory, która miałaby powstać w Holandii lub w Niemczech.

red. gramwzielone.pl

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.